2015-08-16, 17:05
Medlem
Är det här toppisar? Kanske svårt att se eftersom dem är så torra :/
http://imgur.com/a/718nb
Citera
2015-08-16, 17:08
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MewoO

Nej. Toppisar växer inte i mossa i skogar/vid skogar, utan på bra gräs med näring ..
Foten är för tjock på den där. Kolla på toppisar på bilder på google vad fan så svåra är dom inte att känna igen, det där är inte likt,.
Citera
2015-08-16, 17:08
Medlem
FashionMonsters avatar
Citat:

Nja jag tycker att stammen ser för tjock ut och är "konformad" (betydligt tjockare längst ner).
Ser heller inga "toppar" på hatten där.

Leta vidare du, ser lite väl skogigt & mossigt ut på just dom bilderna ifall du hittade dom i den miljön.
Citera
2015-08-16, 18:23
Medlem
cirkuspappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zupdawg
Vad för typ av ställen har du letat på, vilken maxtemperatur har varit under dagen? Klart att det finns toppisar.. Något fel gör du.

Letar du kanske på ängar istället för hagar?

Till din fråga: Låter som ett tvivelaktigt ställe för toppisar att växa, de måste nämligen ha sitt mycel för att kunna sprida sig.

Jag har letat i hagar, inte ängar. Dock är det hagar som det bara är djur i under sommaren, hästar då. Kanske är kohagar som rekommenderas? Eller spelar det roll om det är häst eller ko?

Angående temperatur osv var jag ute under september och oktober förra året, då temperaturen ligger på ca 10-15 kanske. Bor i västra Götaland.
Citera
2015-08-16, 19:44
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirkuspapper
Jag har letat i hagar, inte ängar. Dock är det hagar som det bara är djur i under sommaren, hästar då. Kanske är kohagar som rekommenderas? Eller spelar det roll om det är häst eller ko?

Angående temperatur osv var jag ute under september och oktober förra året, då temperaturen ligger på ca 10-15 kanske. Bor i västra Götaland.

Ko eller får är mest lämpligt.
Citera
2015-08-20, 20:25
Medlem
fredrochas avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Mommejr
Ko eller får är mest lämpligt.

Hästhagar kan vara riktiga toppiskåta dom också!

En del har ju nämnt att det även kan finnas på kyrkogårdar. Detta är jävligt svårt men lyckades förra säsongen i Norge.
Fann ca 30 st sista dagen innan snön kom.
Gäller då att det är lite ruffigt gräs bara så kan det finnas!

På golfbana har jag fan aldrig ens skymtat en topplare.

(Och nej, i helvete inga toppisar för fan fan)
Citera
2015-08-22, 20:42
Medlem
GeneraIens avatar
Jag letade enbart i hästhagar förra året och fann runt 3000 stycken under säsongen (Letade 20 minuter åt gången) så hästhagar kan vara riktigt bra!
Citera
2015-08-28, 03:09
Medlem
.Akos.s avatar
Någon som redan varit ute och fyndat lite toppisar i stockholms-området? Eller tror ni det är lite tidigt än?
Citera
2015-08-28, 12:51
Medlem
Tropicanans avatar
Tänkte ge mig ut i smålandstrakterna idag och kolla på mitt favoritställe ifall det kommit något än

Vad tror ni? kanske lite tidigt än. Förra året hittade jag sjukt många i början av oktober men riktigt så länge orkar jag inte vänta.

Lär man hitta något tro?
Citera
2015-08-28, 13:47
Medlem
Hade också tänkt att bege mig ut idag i Blekinges hagar för att kolla runt lite, förhoppningsvis så kanske man hittar en del i kohagarna men annars så får man väl vänta ett tag till
Citera
2015-08-28, 14:01
Medlem
cdxz11s avatar
Börjar nog bli dags att ge sig ut och leta nu Ledig ett tag framöver så ska utforska lite ny mark!
Citera
2015-08-28, 16:42
Medlem
Mommejrs avatar
Kommer nog ge mig ut att leta om nån dag eller ett par dagar^^ Har regnat ganska bra här nu senaste dagarna. Så får se hur vädret ser ut utöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in