2006-09-02, 00:50
Medlem
Pamlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejpådig
Måste bara säga att innan idag när jag gick över en åker och kollade lite smått efter svamp, när jag kom upp från åkern (det är lite ned sänkt) så kom det en polis bil som frågade vad jag gjorde, jag sade att jag bara var ute och promenerade. Polisen svarade: "Nej, du letade efter något. Tror fan att jag är dum eller?" Sade att jag inte letade efter något och bara var ute och promenerade och polisen fortsatte att tjafsa.
Men efter ett tag sisådär tio minuter så åkte de sin väg. Detta tycker jag är ganska skumt, polisen ville inte tala om vad han trodde att jag letade efter och det faktum att jag bor i en ganska liten by. Hur kunde polisen veta att jag var på åkern? Kanske någon som bodde där hade sett mig, men varför ringa polisen då? Eller så har de svampletar trupper ute. Det är väldigt konstigt att de sätter resurser på sådant i huvudtaget tycker då jag...

Var bara tvungen att skriva det då det vart ganska komiskt. Akta er för poliser!

Det var troligen någon som har polisanmält dig, varför kan jag inte säga, men du gjorde rätt som sa att du abra var ut och gick.

Mina frpgor är osm följer.

Hur lång tid tar det för en polis bil att komma till din by och hur länge var du ute ....

Var du ut altså i närheten av folks bostäder så de kunde se dig? ...
Citera
2006-09-02, 01:06
Medlem
hejhejpådigs avatar
Det är inga hus i närheten som kunde sett mig när jag gick ned. Och det tar ungefär 20min för polisen att komma till byn, så vidare de inte har polisbilar i närheten, vilket de har ibland.
Det kunde ha varit en tillfällighet att de kom, men det tvivlar jag på då åkern ligger bortanför huvudvägen som leder genom byn.
Jag var ute i kanske 10-15 minuter på åkern.
Tur bara att jag inte hittade något och plockade på mig, polisen sade att de hade tittat ett tag när jag gick på åkern. Kanske hade gått illa. ^^
Citera
2006-09-02, 01:08
Medlem
Woffeltoffels avatar
Vad säger polisen om toppisar egentligen?
Citera
2006-09-02, 01:19
Medlem
hejhejpådigs avatar
Ja kan tänka mig att det blir böter och ringa narkotika brott om de ser att du har eller plockar toppisar. Men jag vet inte.
Citera
2006-09-02, 01:21
Medlem
dumms avatar
har du tur kan du kankse försöka dra en liten jävel om att det faktiskt är trattkantareller du plockat, säger de att du har plockat nåt annat så får du spela dum och hälla ut dem
Men, som ovan sa, ringa narkotikabrott skulle jag tro.
Citera
2006-09-02, 01:24
Medlem
Woffeltoffels avatar
Finns det en lag mot toppisar som växer vilt i sverige? Då borde det vara olagligt att plocka flygsvamp också väl?
Citera
2006-09-02, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkkorven!
Suki: slåtterbrokingar, kanske någon annan art också, tycker mig se orangebruna skivor på några fragment i "högen" , några mystiska med mer grå skivor också på högersidan. coprinus?... och slutligen en toppis längst ner, 2:a från höger. Vitglänsande fot. med foten delvis bakom en annan horisontell svamp.
Tack för svaret! Hehe verkar som man gick på en jävla nit.. Aja, blir väl att försöka en gång till och förhoppningsvis hitta mer en 1.. Övning ger färdighet
Citera
2006-09-02, 02:45
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woffeltoffel
Finns det en lag mot toppisar som växer vilt i sverige? Då borde det vara olagligt att plocka flygsvamp också väl?

Nej, för de aktiva ämnena i flugsvamp är inte narkotika klassade.
Citera
2006-09-02, 03:06
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DXM-Redemption
Nej, för de aktiva ämnena i flugsvamp är inte narkotika klassade.

Nu fattar jag..

Men om man "råkat" plocka fel då? hehe
Citera
2006-09-02, 05:28
Medlem
Toppisar

Jag var ute idag och kikade efter svamp i göteborgs trakten. Har jätte stora kohagar till hands!

Det fanns mycket svamp i hagen, och det har regnat något så otroligt här senaste tre veckorna!

Eftersom det är första gången jag letar toppis så var det väldigt väldigt svårt, jag har tittat på bild efter bild på sidan, men jag tycker alla ser så olika ut så man blir snurrig. Men efter min jakt så kom jag hem med 40 50 stycken svampar, dom såg ut som bröst vårtor och lätt bruna, med lätt brun stamm.

När jag kom hem så läste jag på forummet, och så stog det att toppisar inte hade raka stammar, utan krokiga, och att dom inte växte på bajs utan runt om i hagen. (många av dom jag hittade växte mitt i skithögen)

Dom jag hittade, såg exakt ut som toppisar, de växte i kohagen och färgen var IDENTISK mot vad jag läst här på forummet. Eftersom dom var fuktiga = lite halvbruna.

Men när jag kom hem och jämnförde dom såg jag att, stammen var relativt rak, under själva hatten var det jävligt mörka blad dock inte svarta, som satt tätt ihop.

Men åter igen så såg hatten ut som en bröstvårta, så vad var detta för svamp? Jag hystade ut dom så kan tyvärr inte komma med bild. Men nästa vecka blir det ny jakt och då kanske jag slänger upp bilder!

Är det sesong i gbg än?
Citera
2006-09-02, 10:01
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Kanske broklingar, är stammen ganska mörk?
Citera
2006-09-02, 12:33
Medlem
Slemrottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkkorven!
Slemrotta: Finfina toppslätskivlingar.

Wohoo! Tack tack. Trodde aldrig att jag skulle varken hitta några, eller att det var det jag hittade. Hehe...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in