Citat:
Ursprungligen postat av Slideit
Tjena gubbar,
Detta är mitt andra år jag letar, hittade en perfekt hagge förra året, men nu är det så att de är mycket folk som fått reda på detta ställe och därför har jag funnit ett nytt!
De finns sjukt mycket tovor på den nya ängen som jag funnit och är inom ett stängsel/staket (tror det varit djur där för länge sen) grästet är sjukt grönt och det växer svamp där, men till min besvikelse har jag inte funnit en enda toppis under dom utflykterna jag har tagit mig dit.. och har hittat enstaka toppisar runt mitt gamla område!
Så till frågan jag bor utanför stockholm vid kusten, finns det chans att de inte bara börjat växa på denna plats jag funnit eller kan det vara så att en minst lika bra äng med svamp + sjukt mycket tuvor inte har toppisar på sig?
Tack på förhand och hoppas jag inte klumpa ihop allt, är då väldigt trött efter en arbetsdag plus toppis jakt!
Mvh Slideit
Vissa ängar/hagar producerar inte trots att de ser ut som ideala toppis platser, vad jag tror det handlar om är att de ej har blivit gödslade på rätt sett. Rätt är oftast att de gödslats i gärna hundratals år(förutom golfbanor då, själv plockar jag aldrig där, det förstör stämningen för mig), jag har hittat ängar som skördas för hö, dvs i stort sett stora gräsmattor när de är skördade där det vuxit toppisar högre än gräset, det har dock gått betesdjur på dessa ängar i många generationer innan de blivit hö ängar och då är toppisarna där. Så kolla inte in för mycket på topografin på en äng försök istället ta reda på om det är gammal betesmark, det enklaste är dock att besöka så många ängar/hagar du kan så kommer du få in känslan för det, efter ett tag kan du stanna vid ett ställe gå in i hagen/ängen i ett par min och då vet om den är bra eller inte för skörd.
Men det är tid som gäller för att bli bra, det är klart alla hittar grymma ängar/hagar men det är inte säkert de producerar år efter år, så mitt råd är lägg ner tid och få öga för det så kommer du alltid ha svamp från slutet i augusti till Okt/Nov skiftet år efter år
Mvh