2012-09-20, 21:26
Medlem
Crayerns avatar
Härligt! Inte helt slöseri på tid med andra ord Får tacka för det snabba svaret!
Citera
2012-09-20, 21:58
Medlem
krydaarns avatar
Vafan, vill inte låta jobbig eller något men hur fan hittar ni toppisar?!
Har varit perfekt väder nu i skåne, stack till ängar och en golfbana två dagar i rad nu, utan att hitta en enda toppis.

Nu är det bara kohagar jag ska testa imorgon, och om jag fan inte hittar toppisar då så betyder det att alla hemsidor och fotton alla lagt ut på internet är en konspiration som ska få mig att slösa min tid på att leta efter en svamp som inte existerar
Citera
2012-09-20, 22:07
Medlem
bqrres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krydaarn
Vafan, vill inte låta jobbig eller något men hur fan hittar ni toppisar?!
Har varit perfekt väder nu i skåne, stack till ängar och en golfbana två dagar i rad nu, utan att hitta en enda toppis.

Nu är det bara kohagar jag ska testa imorgon, och om jag fan inte hittar toppisar då så betyder det att alla hemsidor och fotton alla lagt ut på internet är en konspiration som ska få mig att slösa min tid på att leta efter en svamp som inte existerar

Instämmer, letat på olika ängar,hagar och golfbanor, UTAN resultat!
Man blir ju lite lissen i ögat

Bor en bit från Lund och har hört folk som hittat nu i dessa dagarna...får väl bli och förtära en jävla flugsvamp istället
Citera
2012-09-20, 22:10
Medlem
kattlangarNs avatar
Ska nog upp till Ängelholm imorgon för att hälsa på en polare som går folkhögskola där, första frågan är om någon vet att det är frekvent med toppisar utanför Ängelholm?

Fråga två är: Någon mer som testat citronextrahering på toppisarna som vet hur mycket kortare ruset blir?

Tacksam för svar och hoppfull för en trevlig resa
Citera
2012-09-20, 22:11
Medlem
kattlangarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bqrre
Instämmer, letat på olika ängar,hagar och golfbanor, UTAN resultat!
Man blir ju lite lissen i ögat

Bor en bit från Lund och har hört folk som hittat nu i dessa dagarna...får väl bli och förtära en jävla flugsvamp istället

Hittade ca 50 stycken inte långt från lund idag
Citera
2012-09-20, 22:20
Medlem
bqrres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattlangarN
Hittade ca 50 stycken inte långt från lund idag

Afan afan..ja alltså det finns ju garanterat! Bara det att de är riktigt jävla retligt att dom inte ploppar upp där jag bor haha!
Citera
2012-09-20, 22:22
Medlem
Slideits avatar
Tjena gubbar,
Detta är mitt andra år jag letar, hittade en perfekt hagge förra året, men nu är det så att de är mycket folk som fått reda på detta ställe och därför har jag funnit ett nytt!
De finns sjukt mycket tovor på den nya ängen som jag funnit och är inom ett stängsel/staket (tror det varit djur där för länge sen) grästet är sjukt grönt och det växer svamp där, men till min besvikelse har jag inte funnit en enda toppis under dom utflykterna jag har tagit mig dit.. och har hittat enstaka toppisar runt mitt gamla område!

Så till frågan jag bor utanför stockholm vid kusten, finns det chans att de inte bara börjat växa på denna plats jag funnit eller kan det vara så att en minst lika bra äng med svamp + sjukt mycket tuvor inte har toppisar på sig?

Tack på förhand och hoppas jag inte klumpa ihop allt, är då väldigt trött efter en arbetsdag plus toppis jakt!
Mvh Slideit
Citera
2012-09-20, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattlangarN
Ska nog upp till Ängelholm imorgon för att hälsa på en polare som går folkhögskola där, första frågan är om någon vet att det är frekvent med toppisar utanför Ängelholm?

Fråga två är: Någon mer som testat citronextrahering på toppisarna som vet hur mycket kortare ruset blir?

Tacksam för svar och hoppfull för en trevlig resa

Gissar att du menar metoden då man gör smaskigt citron-skogsthé? Är faktiskt den enda metoden jag testat. Har väll kört 5-6 ggr på den och tycker det funkar bra, men det blir ju så klart en kortare och intensivare resa. Från det att jag svalt har det tagit 15-20 min tills dess att värmen börjar bubbla i magen. ca 15-20 min till och man är igång. Afterglowen infinner sig väll 1,5-2h senare.
Citera
2012-09-20, 23:06
Medlem
Crayerns avatar
Hejsan, dagen efter man har tagit toppisar, hur är det att dricka alkohol då? Mår man dåligt av det på något sätt?
Citera
2012-09-20, 23:10
Medlem
Hittade själv inte toppisar i början, av den enkla anledningen att jag inte fattade hur små dom var.
Gå på huk i kohagar så ska ni nog hitta dom små jävlarna, inte direkt som att leta kantareller.
Citera
2012-09-20, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slideit
Tjena gubbar,
Detta är mitt andra år jag letar, hittade en perfekt hagge förra året, men nu är det så att de är mycket folk som fått reda på detta ställe och därför har jag funnit ett nytt!
De finns sjukt mycket tovor på den nya ängen som jag funnit och är inom ett stängsel/staket (tror det varit djur där för länge sen) grästet är sjukt grönt och det växer svamp där, men till min besvikelse har jag inte funnit en enda toppis under dom utflykterna jag har tagit mig dit.. och har hittat enstaka toppisar runt mitt gamla område!

Så till frågan jag bor utanför stockholm vid kusten, finns det chans att de inte bara börjat växa på denna plats jag funnit eller kan det vara så att en minst lika bra äng med svamp + sjukt mycket tuvor inte har toppisar på sig?

Tack på förhand och hoppas jag inte klumpa ihop allt, är då väldigt trött efter en arbetsdag plus toppis jakt!
Mvh Slideit

Vissa ängar/hagar producerar inte trots att de ser ut som ideala toppis platser, vad jag tror det handlar om är att de ej har blivit gödslade på rätt sett. Rätt är oftast att de gödslats i gärna hundratals år(förutom golfbanor då, själv plockar jag aldrig där, det förstör stämningen för mig), jag har hittat ängar som skördas för hö, dvs i stort sett stora gräsmattor när de är skördade där det vuxit toppisar högre än gräset, det har dock gått betesdjur på dessa ängar i många generationer innan de blivit hö ängar och då är toppisarna där. Så kolla inte in för mycket på topografin på en äng försök istället ta reda på om det är gammal betesmark, det enklaste är dock att besöka så många ängar/hagar du kan så kommer du få in känslan för det, efter ett tag kan du stanna vid ett ställe gå in i hagen/ängen i ett par min och då vet om den är bra eller inte för skörd.

Men det är tid som gäller för att bli bra, det är klart alla hittar grymma ängar/hagar men det är inte säkert de producerar år efter år, så mitt råd är lägg ner tid och få öga för det så kommer du alltid ha svamp från slutet i augusti till Okt/Nov skiftet år efter år

Mvh
Citera
2012-09-20, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crayern
Hejsan, dagen efter man har tagit toppisar, hur är det att dricka alkohol då? Mår man dåligt av det på något sätt?

Nej nej, förutom den mentala rese du gör har du inga kroppsliga effekter som kommer påverka din alkoholkonsumtion negativt dagen efter. Det kan dock vara svårt att somna för vissa efter trippen lagt sig, men det ät individuellt.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in