2012-09-16, 22:14
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiltmannen
Har jag då citerat lagen fel, eller inte i dess helhet? Eller kanske bara missförstått den helt enkelt.

"..eller på annat sätt beretts" kan nog tolkas som att plockning är en form av beredning för att kunna inmundiga svamparna.

Lagarna är ju oftast skrivna så att de kan tolkas extremt godtyckligt.
Citera
2012-09-16, 22:38
Medlem
Pez-DJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker
"..eller på annat sätt beretts" kan nog tolkas som att plockning är en form av beredning för att kunna inmundiga svamparna.

Lagarna är ju oftast skrivna så att de kan tolkas extremt godtyckligt.

De dom menar med "..eller på annat sätt beretts" är ju om du har dom i hemmet och gjort ordning dom för att användas på något annat sätt än listat där.

Och dom nämner ju ovan att svamparna i sig är olagliga.

Skulle ju isåfall va att du lyckas fejka tex ett underskrivet papper från en professor där "du går universitet" och arbetar just nu inom mykologi ( vetenskapen om svampar ) och att ni ska plocka några exemplar för att forska med eller nå :P haha.
Kanske svårt att lura bylingen men om det kommer snokande svenssons funkar det ypperligt !
been there done that så att säga!
Citera
2012-09-16, 22:42
Medlem
Pez-DJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunar_prinze_jr
Tjenaaaa, skulle någon kunna ta en titt på dessa svampar:

http://i46.tinypic.com/2074xaa.jpg

toppisar ?????

Nu var det sjukt kass kvalla på bilden men har försökt ringa in dom som inte är toppisar:

http://i49.tinypic.com/2yweahi.jpg
Citera
2012-09-16, 22:48
Medlem
Tjenare , första inlägget här så hoppas allt blir rätt..
Plockade lite svampar idag i en hästhage. En del växte i häst skiten och en del i grästuvor i närheten. Tänkte om ni kunde hjälpa mig med identifieringen (toppisar?). här kommer några bilder.

Kod:
http://speedy.sh/bBb5H/bild.JPG

Kod:
http://speedy.sh/5A5hq/bild-1.JPG

Kod:
http://speedy.sh/nGnHr/bild-2.JPG
Citera
2012-09-16, 23:21
Medlem
VanillaDiggers avatar
Citat:
Tjenaaaa, skulle någon kunna ta en titt på dessa svampar:

http://i46.tinypic.com/2074xaa.jpg

toppisar ?????

Där ser ut att vara en blandning av toppisar och annan svamp men lägg upp en till bild. Och jag håller inte riktigt med han som ringade in pga det e så svårt att se på denna bild
Citera
2012-09-16, 23:53
Medlem
gunar_prinze_jrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanillaDigger
Där ser ut att vara en blandning av toppisar och annan svamp men lägg upp en till bild. Och jag håller inte riktigt med han som ringade in pga det e så svårt att se på denna bild

Ok, har dock ingen bättre kamera än den som tog fotot, men lånar en bättre och återkommer i morgon. Att det skulle vare en blandning som alla påstår känns lite konstigt då samtliga svampar(ca 100 st) hittades på nästan exakt samma ställe.
Citera
2012-09-16, 23:56
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Ok, har dock ingen bättre kamera än den som tog fotot, men lånar en bättre och återkommer i morgon. Att det skulle vare en blandning som alla påstår känns lite konstigt då samtliga svampar(ca 100 st) hittades på nästan exakt samma ställe.

Är tändsticksasken av den stora sorten eller den mindre sorten? Om det är den mindre sorten är det förmodligen toppisar, ja. Det är lite störande att väldigt få av dina svampar har några mörka skivor, men det kan ju vara så att det är väldigt unga toppisar, som ännu ej har utvecklat sina sporer. Både fötter och hattar ser ut att vara rätt, däremot tänker jag inte för livet av mig gröna dessa svampar förrän du levererat en bättre bild!
Citera
2012-09-17, 00:03
Medlem
Citat:
Dom med ljusa skivor är garanterat Panaelous svampar
Dom växer på samma ställen som toppisar, kan växa precis bredvid toppisar (ett par cm ifrån)
Gjorde samma misstag för inte så länge sedan då Bönan rättade mig, Då hadde jag fått med ca 5 av dessa
Trodde ochså att det var för att svamparna för unga och inte utvecklat sporerna, Men dom är inte sådär stor då.
Lys under ifrån eller ta ett kort nära skivorna så kommer du märka att dom blir ljusgrå
Dessa är inte farlig att äta förutom att du kanske blir extra orolig i magen, men det gör inget om du skulle råka få ett par stycken fel (Som dessa Panaelous fulsvampar)

Här är en av dom jag plockade precis med toppisarna : http://imageshack.us/a/img818/3159/shreem.jpg
Innan jag tog kortet syntes inte det "Gråa", utan dom såg bara ljusa ut
Det gråa kom fram på kortet
Kan tillägga att dessa Panaelous svamparna kan se nästan identiska ut som toppisar, lättaste skildnaden att se är färgen under hatten.

Men som dom andra säger borde du försöka ta ett par bättre närbilder med så bra vinklar som möjligt, rakt ovanifrån och undersidan ska synas ganska bra
Senast redigerad av Psychedelika 2012-09-17 kl. 00:14.
Citera
2012-09-17, 00:08
Medlem
gunar_prinze_jrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvar
Är tändsticksasken av den stora sorten eller den mindre sorten? Om det är den mindre sorten är det förmodligen toppisar, ja. Det är lite störande att väldigt få av dina svampar har några mörka skivor, men det kan ju vara så att det är väldigt unga toppisar, som ännu ej har utvecklat sina sporer. Både fötter och hattar ser ut att vara rätt, däremot tänker jag inte för livet av mig gröna dessa svampar förrän du levererat en bättre bild!

Ok, tändsticksasken är av den större storleken. Jag tror också att dom är väldigt unga då det fanns en hel del väldigt små svampar runt omkring dessa som vi inte plockade. De större svamparna hade nästan alla mörka skivor också.

edit: Då var det nog en hel del Panaelous svampar som vi hittade.
Senast redigerad av gunar_prinze_jr 2012-09-17 kl. 00:27.
Citera
2012-09-17, 01:01
Medlem
kattlangarNs avatar
Har letat ivrigt nu i 8 dagar ( i streck 0.o ) utan något givande resultat.

Fråga: Kan min extremt dåliga jakt bero på att säsongen inte börjat i Skåne eller borde jag bara lägga ner?
Citera
2012-09-17, 01:26
Medlem
kattlangarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krydaarn
Var i skåne bor du? Jag var ute i Helsingborg igår i ca 2h och hittade inget. Jag var ute i stora ängar och golfbanor och hittade nada, möjligtvis en toppis som jag slängde åt helvete av frustation.

I feel you brother, I feel you..
Citera
2012-09-17, 02:21
Medlem
iAlexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattlangarN
Har letat ivrigt nu i 8 dagar ( i streck 0.o ) utan något givande resultat.

Fråga: Kan min extremt dåliga jakt bero på att säsongen inte börjat i Skåne eller borde jag bara lägga ner?
Ska ut på jakt till helgen i Skåne, återkommer med resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in