Finns ju massa inlägg och trådar om detta, men båda här på flashback samt andra sajter går ju informationen isär. Så jag tänker fråga nu en gång för alla: är det olagligt att plocka dessa svampar om man varken torkar, fryser, kokar eller paketerar dom på något sätt? Dvs bara plockar dom och konsumerar dom färska.
Lagen säger:
Citat:
Förordning (1992:1554) om kontroll av narkotika "Som narkotika enligt narkotikastrafflagen skall även anses de ovanjordiska delarna av växten kat (Catha edulis) samt svamparna Psilocybe semilanceata (toppslätskivling) och Psilocybe cubensis. Detsamma skall gälla andra svampar som innehåller ämnena psilocybin eller psilocin, om svamparna är framodlade eller om de har torkats eller på annat sätt beretts."
Tolkar detta som att det är olagligt att på nåt sätt behandla svampen, men för att skydda ovetande svampplockare från att omedvetet begå narkotikabrott är det inte olagligt råka få ner ett par i svampkorgen. Har jag fel? Uppskattar svar från personer som 100% säkert
vet hur det ligger till och inte bara, likt jag själv, spekulerar i frågan. Tack på förhand