2012-08-11, 23:02
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
Toppisar har lila-bruna skivor, och de är väldigt nära stjälken. http://aphotofungi.com/images/basidiomycota_agaricales_homobasidiomycetes_mushro oms_toadstools/psilocybe_semilanceata_liberty_cap_magic_mushroom_ gills_07-10-04.jpg Stjälken är dessutom ljusare, och oftast är hatten mer avlång. Glöm inte heller nipplen på toppen!
Jo, får ut imorgon och leta igen.

Citat:
Ursprungligen postat av arioch
De små ser absolut inte ut som toppisar, oavsett om du är färgblind, blind eller enbart godtrogen.
'nipple', avlång hatt, ljus hatt. Det låter som toppisar iaf. Men som sagt, jag får ge mig ut imorgon igen.
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Bombadill
njae, regerar skulle jag inte säga. men du lyckades kvala in som en utav de sämre svampplockarna i tråden så något lyckades du ju bra med iaf!

Jag plockade alla svampar jag hittade.
Citera
2012-08-11, 23:28
Medlem
Tom.Bombadills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Jo, får ut imorgon och leta igen.

'nipple', avlång hatt, ljus hatt. Det låter som toppisar iaf. Men som sagt, jag får ge mig ut imorgon igen.

Jag plockade alla svampar jag hittade.
Om du tror att dina hade nipple så har du missuppfattat vad en nipple är.
Citera
2012-08-12, 00:03
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Om du tror att dina hade nipple så har du missuppfattat vad en nipple är.
Illuminera mig.
Citera
2012-08-12, 00:09
Medlem
Tom.Bombadills avatar
Citat:
Illuminera mig.
Denna lilla knopp som dessa har http://www.hlasek.com/foto/psilocybe_semilanceata_a5988.jpg

den ser jag inte på någon utav dina svampar. Kan ju vara för dålig bildkvalité dock.
Citera
2012-08-12, 00:23
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Denna lilla knopp som dessa har http://www.hlasek.com/foto/psilocybe_semilanceata_a5988.jpg

den ser jag inte på någon utav dina svampar. Kan ju vara för dålig bildkvalité dock.
Okej, nej det saknas på samtliga svampar förutom en vit. Den har dock blivit väldigt degig och deformerad så det är svårt att ta en hyfsad bild på.

Är det ingen som har en bättre idé än golfbanan? Sökte länge men hittade bara lite småsvamp och en vilsen arab som ville hem.
Citera
2012-08-12, 00:43
Medlem
Shroomfaces avatar
Hittade 18 stycken tidigare i veckan, nu dröjer det inte länge innan det drar igång på riktigt!

EDIT: Skrev i fel tråd
Citera
2012-08-12, 00:44
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shroomface
Hittade 18 stycken tidigare i veckan, nu dröjer det inte länge innan det drar igång på riktigt!
Hur hittade du dina? I vilken miljö exakt?
Citera
2012-08-12, 00:45
Medlem
Shroomfaces avatar
Citat:
Hur hittade du dina? I vilken miljö exakt?

I en hästhage!
Citera
2012-08-12, 00:50
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shroomface
I en hästhage!
Runt skiten? Var det mitt ute på ängen eller u utkanterna? Var gräset nedtrampat där de växte eller var det högt? Var det i solen eller under träd?
Citera
2012-08-12, 00:51
Medlem
Kashis avatar
Den gången ni hittar mängder av toppisar så får ni lite känsla för miljön sen, inte så lätt ibörjan och för den delen kan en helt perfekt gammal kohage vara totalt tom.

Förra året gick jag och en vän i flera timmar och letade i en stoor hage med kossor i, vi hittade eeen toppis så nog skulle där finnas fler. När vi däremot hoppade över stängslet längst in i hagen, på en plats där det förut hade varit bete men numera 'övergiven av ko' mark vid skogskanten så fann vi närmare hundra stycken och mer fanns det.

Som det verkar är gamla hagar, där det alltså inte längre förekommer bete, en varm rekommendation.
Citera
2012-08-12, 01:00
Medlem
Shroomfaces avatar
Citat:
Runt skiten? Var det mitt ute på ängen eller u utkanterna? Var gräset nedtrampat där de växte eller var det högt? Var det i solen eller under träd?

Lite överallt faktiskt. Mest runt kanterna, några nära skit och andra inte. Några vid högt gräs och några där det nästan inte var nå gräs alls. Hade varit runt 15-16 grader några dagar, och ganska regnigt. Tror att jag ska vänta tills det är lite kallare innan jag ger mig ut igen.
Citera
2012-08-12, 01:07
Medlem
Tom.Bombadills avatar
Citat:
Okej, nej det saknas på samtliga svampar förutom en vit. Den har dock blivit väldigt degig och deformerad så det är svårt att ta en hyfsad bild på.

Är det ingen som har en bättre idé än golfbanan? Sökte länge men hittade bara lite småsvamp och en vilsen arab som ville hem.
Du kan ju vänta tills säsongen på riktigt är igång innan du ger dig ut.
sen så är såna här gamla kohagar och skit bra http://knarkkorven.magiskamolekyler.org/svampinfo/toppisfoton/stonis/Cactii_084.jpg

Sådär fint och med massa tuvor. Inte åkrar och inte hästhagar som bara består av massa lera.
Senast redigerad av Tom.Bombadill 2012-08-12 kl. 01:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in