2012-07-11, 13:07
  #16897
Medlem
CristDaFists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VincentChase
Tja!

När kommer toppisarna i Värmland? Ska bege mig ut på lite toppisjakt hade jag tänkt mig . Vet några fina kohagar osv

Augusti- oktober or so. Läs tråden vettja.
Citera
2012-07-11, 17:42
  #16898
Medlem
orreomatics avatar
När dyker våra små vänner upp i Luleå trakten?
Citera
2012-07-11, 19:09
  #16899
Medlem
CristDaFists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orreomatic
När dyker våra små vänner upp i Luleå trakten?
Ett par månader +/-
Citera
2012-07-11, 20:23
  #16900
Medlem
..Consciousness..s avatar
När kan man börja plocka i Dalarna?
Det har ju regnat en del och kommer att regna mera här iaf. Det är väl bra för svampen och den kommer att växa fortare?
Citera
2012-07-11, 20:31
  #16901
Medlem
Flusons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..Consciousness..
När kan man börja plocka i Dalarna?
Det har ju regnat en del och kommer att regna mera här iaf. Det är väl bra för svampen och den kommer att växa fortare?
Om jag minns rätt är september och oktober dom bästa månaderna.

Ju mer regn desto bättre.
Citera
2012-07-12, 18:07
  #16902
Medlem
..Consciousness..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluson
Om jag minns rätt är september och oktober dom bästa månaderna.

Ju mer regn desto bättre.

Okej, några fler som minns samma som honom?

Men hjälper regnet som kommer nu något eller är det bara regnet som kommer vid september och oktober som räknas?
Citera
2012-07-12, 19:08
  #16903
Medlem
Flusons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..Consciousness..
Okej, några fler som minns samma som honom?

Men hjälper regnet som kommer nu något eller är det bara regnet som kommer vid september och oktober som räknas?
Yes ju mer regn det blir desto större blir chansen att det kommer bli fetare skörd.
Citera
2012-07-13, 04:34
  #16904
Medlem
de växer oftast när tempen inte stiger över 15°C
Citera
2012-07-13, 11:08
  #16905
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..Consciousness..
Okej, några fler som minns samma som honom?

Men hjälper regnet som kommer nu något eller är det bara regnet som kommer vid september och oktober som räknas?

Det beror på lite var i Sverige man är, men det får gärna ha fallit några löv så att träden är halvnakna och en medeltemperatur på cirka 10 grader men aldrig under 0 i någon vecka eller två. Regn ger fetare skörd och även regn i augusti och sådär just innan höstens början räknas. Regn just nu under sommaren spelar inte någon större roll. Säsongen tenderar till att börja i mitten av augusti längst i norr och börjar klättra nedåt längs vårt lång land fram till mitten av oktober, då de längst i söder börjar ha sin säsong. Säsongen brukar vara slut i ett visst område när frosten börjat bli konsekvent ett par nätter i rad, vilket brukar vara omkring i slutet av oktober längst i norr och mellan mitten och slutet av november längst i söder. Detta kan såklart avvika och det skadar därför inte att gå på en promenad för att kolla sina ställen så fort väder- och temperaturförhållandena börjar kännas rätt. Hittar man några plockar man de inte, utan väntar ett par dagar eller en vecka. Därefter är det dags att se glad ut och plocka åt sig några dussin.
Citera
2012-07-14, 17:49
  #16906
Medlem
Imalosers avatar
Jag hittade 6 stycken toppisar idag. Trodde inte det var möjligt, men det gick!

http://img15.imageshack.us/img15/3346/20120714170147.jpg
http://img337.imageshack.us/img337/2425/20120714170120.jpg
http://img692.imageshack.us/img692/5296/20120714170050h.jpg
http://img560.imageshack.us/img560/9833/20120714171008.jpg

Och den här så ni ser att bilderna är tagna i år.
http://img818.imageshack.us/img818/7729/20120714172413.jpg

Skrev i svampsäsongen 2012 också, men den tråden har nog inte lika stort intresse som denna. Så ja, first of the season!

Lycka till med jakten, ni andra!
Citera
2012-07-14, 21:03
  #16907
Medlem
Mauritzzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
Jag hittade 6 stycken toppisar idag. Trodde inte det var möjligt, men det gick!

http://img15.imageshack.us/img15/3346/20120714170147.jpg
http://img337.imageshack.us/img337/2425/20120714170120.jpg
http://img692.imageshack.us/img692/5296/20120714170050h.jpg
http://img560.imageshack.us/img560/9833/20120714171008.jpg

Och den här så ni ser att bilderna är tagna i år.
http://img818.imageshack.us/img818/7729/20120714172413.jpg

Skrev i svampsäsongen 2012 också, men den tråden har nog inte lika stort intresse som denna. Så ja, first of the season!

Lycka till med jakten, ni andra! :)
Vart???
Citera
2012-07-14, 21:21
  #16908
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mauritzzz
Vart???
så långt söder som västergötland!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in