Citat:
Ursprungligen postat av DeyTukOurJerbs
Hur ska jag förvara mina svampar?
Det bästa sättet är att torka svamparna, det gör ni lättast igenom att sprida ut dom färska svamparna på en utvikt tidning i rumstemperatur, har ni en fläkt så låt den blåsa svagt på svamparna. Låt svamparna torka över natten och känn på dom, känns dom lite sega så låt dom ligga en stund till,
dom ska vara torra som fnöske. Om du ska spara dem en längre tid så förpacka dem så luft-tätt som möjligt gärna i sk. Ziplock påsar, placera dessa i frysen. Där letar sällan Polisen om du mot förmodan skulle få besök av någon anledning, hittar dom svampen så tror dom att det är matsvamp. Tänk torrt och mörkt gärna svalt vid långtidsförvaring.
källa:
http://knarkkorven.magiskamolekyler.org/svampinfo/toppslatskivling_identifiering.php
-amfi- har fel, toppisar förlorar inte i styrka om man torkar dem. Han måste ha blandat ihop dem med cubensis: de förlorar ungefär hälften av sina aktiva ämnen vid torkning. Låter man toppisar ligga framme för länge så förlorar dock även de i styrka, men 1.5 veckor är ingenting som påverkar det särskilt mycket.
Optimal förvaring är i frysen efter att toppisarna har torkats: då kan de hålla i flera år. Annars funkar lufttätt, mörkt och svalt bra det med, då håller de i alla fall ett år utan problem. Jag brukar lägga toppisarna i en zip-påse, som i sin tur läggs i en större påse och den i sin tur i en ännu större. Då blir det lufttätt vill jag lova!
OnT så verkar det konstigt att han inte fått effekt av så pass många toppisar. Inga mediciner och rätt svamp, då
ska det ge effekt. Möjligen att han har haft extrem otur och bara plockat väldigt svaga svampar (det varierar en hel del från exemplar till exemplar) men det är väldigt osannolikt.
Förresten, bry er inte om att testa direkt dagen efter igen. 50 svampar är då ungefär som, säg, 15 stycken i och med toleransen. Med tanke på hur lite han kände i går så kommer han nog inte att få effekt idag heller, slöseri med svamp. Bäst att vänta ett par dagar...