2011-07-07, 00:13
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MILJARDEN
Hoppas det är någon som vill svara på mina frågor om diverse saker med en svamp-tripp.
Har aldrig ätit svamp tidigare men har fått upp ett intresse för det när man läser runt lite online.

Är "Psilocybe Semilianceata" den vanligaste svampen när det kommer till tripp osv? Är det den bästa för nybörjare?

Hur många gram ska man äta som nybörjare? 2gram torkat över 1-2 dagar?

Hur länge kan man förvara svampen i kylen/torkat i en låda?

Hur länge varar trippen?

Ska man bara äta toppen av svampen eller allt?

Är det bra att fasta innan trippen eller ska man ha ätit som vanligt?

Är svamp något ni rekommenderar i helhet?

Något som många gör fel när de trippar?

Tar förövrigt en bild och postar den här i tråden när jag hittar lite svamp som jag tror att det är den rätta sorten.

Det här är frågor som du mycket enkelt kan få svar på om du bemödar dig att leta på internet ca 10- 30 minuter.

Problemet i en sådan här tråd som på hösten är en populär tråd, är att om folk ställer sådana här frågor och folk svarade ideligen så skulle inte tråden längre ha någon seriös funktion. I den här tråden kan man lägga upp bilder och få omdömen, eller ställa frågor kring om fältet man spanar på ser rätt ut, eller en ganska viktig fråga om svampen du plockar liknar någon svamp som du kan bli sjuk av.

I alla fall i första hand. Det finns bättre trådar där du kan ställa nybörjarfrågor. Glada amatörer kommer säkert att ge dig svar då och då. Men som sagt det är helt enkelt onödigt att ställa en fråga som du lätt kan få svar på google på någon minut.
Senast redigerad av singularitet 2011-07-07 kl. 00:20.
Citera
2011-07-07, 00:18
Medlem
Jag måste dock försvara miljadaren, jag håller med dig, singularitet om att dedär svaren är tämligen lättbesvarade och går att hitta själv relativt kvickt om man vet vart man ska leta.

Men i en tråd på över tusen sidor är det helt omöjligt att snabbt och lätt hitta konkreta svar. Hade jag själv varit mod så hade jag gått igenom tråden från början till slut och gjort om förstaposten till en rejäl FAQ så att folk inte behöver gå igenom ca 20 000 inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Det här är frågor som du mycket enkelt kan få svar på om du bemödar dig att leta på internet ca 10- 30 minuter.

Problemet i en sådan här tråd som på hösten är en populär tråd, är att om folk ställer sådana här frågor och folk svarade ideligen så skulle inte tråden längre ha någon seriös funktion. I den här tråden kan man lägga upp bilder och få omdömen, eller ställa frågor kring om fältet man spanar på ser rätt ut, eller en ganska viktig fråga om svampen du plockar liknar någon svamp som du kan bli sjuk av.
Citera
2011-07-07, 00:24
Medlem
NaturalBornChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelGud
svamp är mycket ovanligt. LSD är lättare att få tag på. Vänta tills hösten då kommer det finnas folk som kan fixa toppisar

Magiska tryfflar är sjukt lätt att få tag på. Det är inte direkt svamp utan som sagt tryfflar, men innehåller psilocin eller om det var psilocybin, eller båda..minns inte.

Så en "Svamptripp" är inte särskilt svårt att fixa.
Citera
2011-07-07, 00:28
Medlem
Cheiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
...Men i en tråd på över tusen sidor är det helt omöjligt att snabbt och lätt hitta konkreta svar. Hade jag själv varit mod så hade jag gått igenom tråden från början till slut och gjort om förstaposten till en rejäl FAQ så att folk inte behöver gå igenom ca 20 000 inlägg.

Instämmer! Visserligen är det inte så svårt att googla sig fram till svaren, men det vore ändå bra om första inlägget modifierades så att mer info framgår. Just nu är det faktiskt en ganska dålig och intetsägande FAQ, och även om det finns en länk till magiskamolekylers ID-guide så orkar väldigt få klicka på den.

Att uppdatera första inlägget med en bättre FAQ skulle garanterat höja nivån i tråden då färre personer skulle ställa frågor om var, när och hur man ska leta.
Citera
2011-07-07, 00:33
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
Jag måste dock försvara miljadaren, jag håller med dig, singularitet om att dedär svaren är tämligen lättbesvarade och går att hitta själv relativt kvickt om man vet vart man ska leta.

Men i en tråd på över tusen sidor är det helt omöjligt att snabbt och lätt hitta konkreta svar. Hade jag själv varit mod så hade jag gått igenom tråden från början till slut och gjort om förstaposten till en rejäl FAQ så att folk inte behöver gå igenom ca 20 000 inlägg.

Naturligtvis så kan man ha önskedrömmar om inledningen av tråden. Det håller jag med om. Det är dock inte meningen och har säkerligen aldrig varit tanken att folk ska få absoluta grundläggande tips om hur man letar svamp och dessa svampar genom den här tråden. Det vill säga tipps som man hittar inom någon minut genom att skriva namnet på svampen på google.

Jag tycker kanske inte att det har varit något stort problem de senaste åren då jag spanat på tråden. På hösten är det fler skribenter som lägger upp bilder på misstänkta svampar än folk som ställer frågor kring tex vilken del av svampen man ska äta.

Framförallt så tycker jag (vilket också i stort sett fungerat genom åren) att frågor som ställs rör identifiering av själva svampen.
Citera
2011-07-07, 00:38
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheiros
Instämmer! Visserligen är det inte så svårt att googla sig fram till svaren, men det vore ändå bra om första inlägget modifierades så att mer info framgår. Just nu är det faktiskt en ganska dålig och intetsägande FAQ, och även om det finns en länk till magiskamolekylers ID-guide så orkar väldigt få klicka på den.

Att uppdatera första inlägget med en bättre FAQ skulle garanterat höja nivån i tråden då färre personer skulle ställa frågor om var, när och hur man ska leta.

Dom orkar inte klicka på länken till magiska molekyler, men dom orkar vänta en massa timmar på att få ett vettigt svar iden här tråden....
Citera
2011-07-07, 00:52
Medlem
Cheiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Dom orkar inte klicka på länken till magiska molekyler, men dom orkar vänta en massa timmar på att få ett vettigt svar iden här tråden....

Nej jag menar inte att folk som gör så agerar rationellt men så ser ju tyvärr världen ut. Väldigt många är lata och slänger hellre iväg ett par ogenomtänkta frågor än klickar på en länk som döljer ännu mer jobbig text att läsa. Folk vill bli skedmatade helt enkelt.

Menmen, du har kanske rätt i att det brukar fungera rätt bra, du har ju varit med om fler säsonger än mina två. Jag har inte kollat så mycket längre bakåt i tråden än 2009, så hur det varit tidigare kan inte jag säga något om. Mellan säsongerna finns det dock massor med inlägg som handlar om frågor som man kan få svaret på via en halvminuts googlande.
Citera
2011-07-11, 03:15
Medlem
snakys avatar
Hur blir det i år tror ni? Pga den j*vligt långa och kalla vintern tvivlar jag på att de kommer vara tillräckligt varmt för att toppisarna ska klara sig.. det kommer säkert vara snö under perioden, som toppisar ska växa, i västra götalands trakterna. Just sayin'...
Citera
2011-07-11, 20:13
Medlem
kallestolpillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snaky
Hur blir det i år tror ni? Pga den j*vligt långa och kalla vintern tvivlar jag på att de kommer vara tillräckligt varmt för att toppisarna ska klara sig.. det kommer säkert vara snö under perioden, som toppisar ska växa, i västra götalands trakterna. Just sayin'...

tillräckligt varmt? Här har vi i alla fall en bra bit över 20 just nu, och du skall nog se att fram emot september så kommer temperaturen ligga kring ~15 igen och ge ännu ett bra år.
Citera
2011-07-12, 16:36
Medlem
Första toppisarna funna här uppe i norr!
Citera
2011-07-12, 17:28
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hampussey

Hur långt upp i norr?
Citera
2011-07-13, 07:24
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hampussey
Du får ursäkta mig men jag har väldigt svårt att tro du plockat rätt sort.

Låt mig gissa, du hittade dem på gräsmattan i trädgården och de ser ut såhär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in