2010-09-30, 14:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Det var bättre förr innan internetforumen gjorde toppisplockning populärt.

Jag minns allt en tid långt innan internet fanns, när en polare och jag letade svamp på gräsmattorna i ett bostadsområde på Hisingen. En tant öppnar ett fönster och tittar ut. 'Jag vet allt vad ni letar efter. Såna där kicksvamp va?' Sen berättade hon att tidigare år hade de letat borta vid buskarna där. Mycket riktigt hittade vi ett gäng toppisar där.
Citera
2010-09-30, 14:58
Medlem
asdf011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woox
Hej!
undrar om dett är toppisar?
http://www.ladda-upp.com/bilder/40238/svamp
http://www.ladda-upp.com/bilder/40237/svamp
http://www.ladda-upp.com/bilder/40239/svamp
tacksam för alla svar!
!
Citera
2010-09-30, 15:09
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyTripping
Hej! Jag har en liten fundering, det är såhär att jag ska käka 50 st toppisar idag. Jag har trippat ett flertal gånger på både svamp och syra, och det jag undrar är hur pass stark dos är 50 toppisar i jämföresle med 2.5 g cubensis? Är det någon som har en aning om hur mycket starkare/svagare dos 50 st toppisar är i jämförelse med cubensisen alltså?
Detta är (förstås?) helt omöjligt att svara på. Hur stora är de? Om du väger svamparna blir det enklare, men ändå inte helt solklart; en torkad toppis kan innehålla mellan 0.2 och 2% psilocybin, vilket utgör en viss skillnad.

Du kan hitta tabeller på Erowid eller liknande som visar att Semilanceata generellt är "starkare" än Cubensis per viktenhet.
Citera
2010-09-30, 15:11
Medlem
asdf011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psilosydelisk
kan inte någon riktigt erfaren svara på detta? jag tror att det är frågor som snurrar runt i många huven nu..
Jag tror faktiskt inte det är lönt att leta (iaf här, har inte regnat på över en vecka), om man inte känner till ett riktigt dunderställe.

Förra veckan hittade jag 20 toppisar i "min" hage (hade regnat en massa innan), idag hittade jag några som jag tror är övermogna och ruttna, men är osäker eftersom de var ganska FUBAR. Jag lyckades dock hitta en liten, klockren toppis utöver de jag var osäker på.

Helvete, verkar enligt prognoserna osäkert om det kommer regn de närmsta två veckorna (några mil norr om Uppsala).

Nej, frågan kvarstår. Är det vettigt att leta toppisar trots att det inte har regnat på över en vecka, med tanke på att temperaturen har varit gynnsam senaste tiden?
Citera
2010-09-30, 16:49
Medlem
Hejtons avatar
Svamparna jag hittade igår, var väldigt små eftersom de växte i kort gräs antar jag.
Hur stor betydelse har storleken? dessa är i snitt 3 cm långa och har kanske 1(?) cm i omkrets (se bild i mitt tidigare inlägg)
Har tyvärr inte tillgång till våg så måste gå efter antal. Bör jag höja antalet pga storleken?
Citera
2010-09-30, 18:07
Bannlyst
Så är det större chans att hitta toppisar på en golfbana än i en hage? Har nära till båda nämligen så vet inte vad jag ska välja att jaga.
Citera
2010-09-30, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormorfar
Inte toppisar iaf.
Säkert? Tycker att det där skulle kunna vara toppisar, vad är det som får dig att tänka annorlunda?
Citera
2010-09-30, 18:41
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongstyre
Säkert? Tycker att det där skulle kunna vara toppisar, vad är det som får dig att tänka annorlunda?
Jo, dom är väl skapligt lika toppisar. Men stammen är sådär vinrödaktig och har brokinghatt, fanns även små taggar på undersidan av hatten på nån av dem vilket toppisar inte har. Sen är stammen lite för rak också, tycker dom ser för stora ut också.
Citera
2010-09-30, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormorfar
Jo, dom är väl skapligt lika toppisar. Men stammen är sådär vinrödaktig och har brokinghatt, fanns även små taggar på undersidan av hatten på nån av dem vilket toppisar inte har. Sen är stammen lite för rak också, tycker dom ser för stora ut också.

Agree
Citera
2010-09-30, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Breitling.
Så är det större chans att hitta toppisar på en golfbana än i en hage? Har nära till båda nämligen så vet inte vad jag ska välja att jaga.

"Rätt" hage = bättre än "fel" golfbana.
"Rätt" golfbana = bättre än "fel" hage.

Du får helt enkelt ut och jobba lite, du har ju tom. nära till både och....varför välja??
Tänk om du hittar på båda ställena??
Citera
2010-09-30, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -=GnArLeY=-
"Rätt" hage = bättre än "fel" golfbana.
"Rätt" golfbana = bättre än "fel" hage.

Du får helt enkelt ut och jobba lite, du har ju tom. nära till både och....varför välja??
Tänk om du hittar på båda ställena??

Okej.
Saken är den att vid hagarna så ligger det villor osv, mycket folk som rider i området, mycket trafik. Vad tror mina grannar när jag går omkring i en hage och letar febrilt efter något i hästskiten? Gäller allemansrätten?
Citera
2010-09-30, 23:54
Medlem
ChoppaJrs avatar
En kompis till mig har snart plockat på sig 500 svampar, blir ett härligt slut av oktober sen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in