2011-03-11, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallestolpiller
http://knarkkorven.magiskamolekyler.org/svampinfo/toppslatskivling_foton_id.php

Allt du behöver veta finns på knarkkorven's svampinfo. Just denna länken tar dig till identifikationshjälpen, men det finns grymt mycket mer information än så där.
Jo jag vet redan om KKs sida om toppisen Har redan plöjt igenom den men tycker det är lite tråkigt med bara text sådär. Vill ju egentligen gå ut och söka men det känns lite olägligt just nu med tanke på årstiden och väderförhållandet
Därför ville jag ha något lite roligare sätt att öva på.
Får väll bli till att göra ett själv nångång i framtiden kanske..
Citera
2011-03-12, 02:24
Medlem
kallestolpillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinosaurwithahat
Jo jag vet redan om KKs sida om toppisen Har redan plöjt igenom den men tycker det är lite tråkigt med bara text sådär. Vill ju egentligen gå ut och söka men det känns lite olägligt just nu med tanke på årstiden och väderförhållandet
Därför ville jag ha något lite roligare sätt att öva på.
Får väll bli till att göra ett själv nångång i framtiden kanske..

Bara text? Om du kollar länken jag skickat är det 80% bilder.
Citera
2011-03-12, 03:49
Medlem
Citat:
han värkar ha dysläksi han vil ha spel eler fillm at kola po so han sliper lesa täkst
Citera
2011-03-14, 08:39
Medlem
Citat:
Jo visst är det så men det jag menar är att jag vill ha något där jag själv påverkar vad som händer istället för att bara läsa okh titta på bilder. Kommer inte på svenska ordet för det men "interact" på engelska iaf
Inte för att jag inte kan eller har suttit okh läst igenom guiden redan, tycker bara det är lite tråkigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
han värkar ha dysläksi han vil ha spel eler fillm at kola po so han sliper lesa täkst
<3
Citera
2011-03-15, 12:50
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Jag har inte jättemycket erfarenhet av toppisar, aldrig fått några riktiga hallisar (finns dom? alltså att det dyker fram monster och dinosaurier och att ens tjej blir ET? Aldrig upplevt på nån hallucinogen...), mer dom här berömda symptomen att allt skimrar, och att händerna blir intressanta, färgerna starkare osv... det är de här effekterna jag gillar med psykedelika....vilka doser för att hamna här? Jag har inte vetat innan hur mycket jag stoppat i mig.
Citera
2011-03-15, 12:54
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.A.M.F
Jag har inte jättemycket erfarenhet av toppisar, aldrig fått några riktiga hallisar (finns dom? alltså att det dyker fram monster och dinosaurier och att ens tjej blir ET? Aldrig upplevt på nån hallucinogen...), mer dom här berömda symptomen att allt skimrar, och att händerna blir intressanta, färgerna starkare osv... det är de här effekterna jag gillar med psykedelika....vilka doser för att hamna här? Jag har inte vetat innan hur mycket jag stoppat i mig.

Det beror inte bara på dos, utan även på vem du är som person, den miljö du trippar i, vilken musik du lyssnar på medans, vilka du är med osv.
Citera
2011-03-15, 13:14
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvar
Det beror inte bara på dos, utan även på vem du är som person, den miljö du trippar i, vilken musik du lyssnar på medans, vilka du är med osv.

Ja men... på ett ungefär? Om jag är med min tjej och är trygg och lite bensad? Skulle bara vilja ha ett hum...
Citera
2011-03-15, 13:50
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Ja men... på ett ungefär? Om jag är med min tjej och är trygg och lite bensad? Skulle bara vilja ha ett hum...

Lite bensad? Du vet att benzo i princip dödar trippen? Skippa benzon om du kan. Hursomhelst, pröva 70st eller 80st så ska du få se på visuals. Om du är dåraktig som jag, kör på 100st. Blir det för jobbigt så käkar du lite av din benzo.
Citera
2011-03-15, 13:59
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvar
Lite bensad? Du vet att benzo i princip dödar trippen? Skippa benzon om du kan. Hursomhelst, pröva 70st eller 80st så ska du få se på visuals. Om du är dåraktig som jag, kör på 100st. Blir det för jobbigt så käkar du lite av din benzo.

Vad är visuals?
Citera
2011-03-15, 14:00
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Vad är visuals?

Hallisarna.
Citera
2011-03-18, 17:16
Medlem
singularitets avatar
Citat:
http://knarkkorven.magiskamolekyler.org/svampinfo/toppslatskivling_foton_id.php

Allt du behöver veta finns på knarkkorven's svampinfo. Just denna länken tar dig till identifikationshjälpen, men det finns grymt mycket mer information än så där.

Jag har varit inne på den hemsidan många gånger under min inlärningsprocess. Men jag ställer mig frågande till detta:

Citat:
En observation jag gjort genom åren är att man kan plocka ängarna helt rena vilket ger negativ skörd nästa år, dvs det blir mindre. Gör man så ett par år så utrotar man dom. Ett tips är därför att lämna kvar alla små svampar som är så små att de knappt hunnit öppna sin hatt och rikta in dig mer på att plocka de stora som redan hunnit släppa ifrån sig många av sina sporer. På det sättet ser du till att din äng kommer att producera mycket svamp även nästa år.

Jag tror inte man kan utrota svampen om man inte plöjer upp hela åkern. Även om man plockar de små. Mycelet överlever ändå. Nu är jag ingen mykolog, men jag tror inte att man kan utrota mycelet bara genom att plocka fruktkropparna. Speciellt inte om det redan finns svampar som släppt sina sporer när man anländer.
Citera
2011-03-18, 17:25
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Jag tror inte man kan utrota svampen om man inte plöjer upp hela åkern. Även om man plockar de små. Mycelet överlever ändå. Nu är jag ingen mykolog, men jag tror inte att man kan utrota mycelet bara genom att plocka fruktkropparna. Speciellt inte om det redan finns svampar som släppt sina sporer när man anländer.

Ibland kan man plocka dom lite för våldsamt, vilket drar med sig en del, om inte allt, av mycelet. Toppisens mycel är ingen gigantisk organism, utan är bara en liten klump som kanske 1-5 fruktkroppar sitter fast i. Mycelet dör kanske visserligen inte, men skadas och kanske inte producerar några fruktkroppar på ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in