2011-02-23, 23:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av makdui
Javisst är det så men jag hittar ingen info om varför så man får helt enkelt ta oh acceptera att dom inte växer på våren på grund av nån sorts ändring i naturen hmmmmm
Annars är det ju samma klimat i alla fall mellan vintern och våren
Varför växer blåklockor på sensommaren? Varför växer tussilago på våren? Varför blommar gullvivan innan midsommar? Varför växer inte cannabis vilt? Varför växer murklor på våren? Varför hittar man inte trattkantarell innan 15 september?? Varför läser du inte på?
Senast redigerad av arioch 2011-02-23 kl. 23:22.
Citera
2011-02-23, 23:34
Avstängd
makduis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arioch
Varför växer blåklockor på sensommaren? Varför växer tussilago på våren? Varför blommar gullvivan innan midsommar? Varför växer inte cannabis vilt? Varför växer murklor på våren? Varför hittar man inte trattkantarell innan 15 september?? Varför läser du inte på?

Jag läser ständigt men glömmer bort efter ett tag då man bara är ute och plockar en gång om året har inte tillgång till annan hemsida än flashback just nu heller.
Citera
2011-02-24, 14:47
Medlem
Citat:
Jag läser ständigt men glömmer bort efter ett tag då man bara är ute och plockar en gång om året har inte tillgång till annan hemsida än flashback just nu heller.

Hur kan du inte ha andra sidor att läsa på än flashback? finns ju massor. T.ex. Shroomery, Magiskamolekyler och bluelight.
Citera
2011-02-24, 15:04
Avstängd
makduis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogstokigturk
Hur kan du inte ha andra sidor att läsa på än flashback? finns ju massor. T.ex. Shroomery, Magiskamolekyler och bluelight.

Morsan stänger av internet för att hon tycker att jag ska sova men fb verkar funka i alla fall...
OFFTOPIC!!

Annars läser jag på ca 2-3 timmar om dan på alla dessa sidor
Citera
2011-02-24, 17:25
Medlem
Asgarvars avatar
Som sagt, svampar är egentligen mycel, ett slags rotsystem. DET är själva organismen. Svamparna man plockar är simpelt nog bara motsvarande en slags frukt. Ett äppelträd har inte äpplen hela sommaren. En svamp har inte "svampar" hela tiden heller. Svampar, liksom äppelträd, har sina cykler.
Citera
2011-02-24, 20:18
Medlem
kallestolpillers avatar
Citat:
Javisst är det så men jag hittar ingen info om varför så man får helt enkelt ta oh acceptera att dom inte växer på våren på grund av nån sorts ändring i naturen hmmmmm
Annars är det ju samma klimat i alla fall mellan vintern och våren

Det är inte alls samma klimat mellan vintern och våren som mellan sommarn och vintern, bara för att det råkar vara samma temperatur i ett par veckor.
Citera
2011-02-24, 20:26
Avstängd
makduis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallestolpiller
Det är inte alls samma klimat mellan vintern och våren som mellan sommarn och vintern, bara för att det råkar vara samma temperatur i ett par veckor.

Ojj jag skrev fel, men det jag menade var att det var samma temperatur Det jag inte hittade info om var vad som ändras i klimatet så att svampen inte kan leva.
Citera
2011-02-27, 17:05
Medlem
FlapJacks avatar
Jo, min käre vän påstod att toppisar skulle vara JÄTTEfarligt för njuren (eller var det levern?). Jag påstod motsatsen, men lyckades inte övertyga henne då jag inte hade någon källa.

Är det som hon säger?
Citera
2011-02-27, 17:33
Medlem
FelGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlapJack
Jo, min käre vän påstod att toppisar skulle vara JÄTTEfarligt för njuren (eller var det levern?). Jag påstod motsatsen, men lyckades inte övertyga henne då jag inte hade någon källa.

Är det som hon säger?

Nej

Citat:
The mushrooms that contain psilocybin and psilocin will not cause liver damage.

There are other mushrooms that will cause liver damage if eaten. They contain toxins called amatoxins. The mushrooms which contain these toxins are mostly from the genera Amanita, Galerina, Lepiota, and Conocybe. Amatoxin poisoning is responsible for over 95% mushroom poisoning fatalities. Death is usually in 7 to 10 days due to liver failure.

The cases related to psilocybin containing mushrooms causing liver damage are cases where somebody misidentified one of the deadly mushrooms mentioned above for one of the psilocybin containing species. The most common mushroom for this is Galerina marginalis. Sometimes the deadly Galerinas are mixed in with active Psilocybe or Panaeolus species. There are photos documenting the two growing side by side taken by Mushroom John (mjshroomer).

Other species such as Gymnopolis contain Psilocin but also contain other substances with the potential to do liver damage.Some of the other lesser species which contain psilo(cybin)cin either come from genera which contain deadly relatives or are so low in concentration the amount needed to achieve efect could be also supplying a large dose of a toxin. In short the three main active genera containing Psilo(cybin)cin, Panneolus, Copelandia and Psilocybe do not exhibit any liver toxic properties.

The Amanita muscaria comes from a genus containing some very poisonous fungi known to cause liver failure. It has also been shown there is a marked difference in effect in these mushrooms from collection area to area and person to person. Liver toxicity is a possibility with some Amanita species.

källa: http://www.shroomery.org/8763/Do-hallucinogenic-mushrooms-cause-liver-damage
Citera
2011-02-27, 17:34
Medlem
Cheiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlapJack

Är det som hon säger?

Vad jag vet är toppisar så gott som fullkomligt ofarliga rent fysiskt. Att de skulle orsaka lever- eller njurproblem har jag aldrig hört något om: din vän kan ha förväxlat toppisar med röd flugsvamp som, om den intas otillredd, kan ge rejäla leverproblem.

En källa jag vet är rapporten "Yttrande avseende psilocybin och psilocins farlighet" från Rättsmedicinalverket. Denna kan hittas t.ex. här: http://www.scribd.com/doc/5574336/Yttrande-avseende-psilocybin-och-psilocins-farlighet

Jag citerar:
"Psilocybin (och psilocin) har en stimulerande effekt på det sympatiska nervsystemet
och en lätt ökning av blodtryck och pulsfrekvens har iakttagits. Enligt moderna studier
från framför allt Tyskland och Schweiz bedöms dock substansen inte vara farlig för
den kroppsliga hälsan.
"

Vill du ha mer info kan du googla t.ex. "psilocybin toxicity"

EDIT: hehe, att man aldrig hinner först... hursomhelst har du ju några källor nu.
Citera
2011-02-28, 19:55
Medlem
singularitets avatar
[quote=Cheiros]Vad jag vet är toppisar så gott som fullkomligt ofarliga rent fysiskt. Att de skulle orsaka lever- eller njurproblem har jag aldrig hört något om: din vän kan ha förväxlat toppisar med röd flugsvamp som, om den intas otillredd, kan ge rejäla leverproblem.

En källa jag vet är rapporten "Yttrande avseende psilocybin och psilocins farlighet" från Rättsmedicinalverket. Denna kan hittas t.ex. här: http://www.scribd.com/doc/5574336/Yttrande-avseende-psilocybin-och-psilocins-farlighet

Jag citerar:
"Psilocybin (och psilocin) har en stimulerande effekt på det sympatiska nervsystemet
och en lätt ökning av blodtryck och pulsfrekvens har iakttagits. Enligt moderna studier
från framför allt Tyskland och Schweiz bedöms dock substansen inte vara farlig för
den kroppsliga hälsan.
"

Vill du ha mer info kan du googla t.ex. "psilocybin toxicity"

EDIT: hehe, att man aldrig hinner först... hursomhelst har du ju några källor nu.[/QUOTE

Tack för intressant läsning (även om du inte var först)

Psilocin och ecstasy jämförs i skrivelsen. Jag tror nog att praktiskt bruk av E är farligare än toppisar på grund av att man inte med säkerhet vet vad pillret innehåller. Däremot så upplever jag att euforin man får av toppisar i inledningsskedet på ruset påminner kraftigt om lyckokänslorna man får av E. Jag har provat de bägge. Men det finns naturligtvis stora olikheter.
Citera
2011-02-28, 20:50
Medlem
Cheiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet

Tack för intressant läsning (även om du inte var först)

Psilocin och ecstasy jämförs i skrivelsen. Jag tror nog att praktiskt bruk av E är farligare än toppisar på grund av att man inte med säkerhet vet vad pillret innehåller. Däremot så upplever jag att euforin man får av toppisar i inledningsskedet på ruset påminner kraftigt om lyckokänslorna man får av E. Jag har provat de bägge. Men det finns naturligtvis stora olikheter.

Jo, den jämförelsen är vad jag tycker den svagaste delen i rapporten. Precis som du säger innebär inte "ecstasy" enbart MDMA utan man kan ju få precis vad som helst i de där tabletterna. Sen är ju MDMA dessutom mer fysiskt skadligt än psiloc/yb/in: jag kan visserligen inte så mycket om just det men vet att det mixtrar med kroppens signalsubstanser på ett minde hälsosamt sätt än svamp gör.

Att de bara väljer att likställa två droger med helt olika egenskaper bara så där håller inte: om de nu ska göra så bör de motivera varför de bedöms vara lika farliga. Trots det är det kul att läsa sådana här rapporter: det inger ett visst hopp om att svenska myndigheter faktiskt kan vara någorlunda objektiva när det pratas om "knark". Att svamp är en av de minst fysiskt skadliga droger som finns går inte att förneka.

Euforin håller jag med om är riktigt stark på svamp. Nu har jag inte provat E så hur det är vet jag faktiskt inte, men det vetefan om man ens vill ha mer eufori än vad svamp kan ge en ibland. Whooosh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in