[quote=Cheiros]Vad jag vet är toppisar så gott som fullkomligt ofarliga rent fysiskt. Att de skulle orsaka lever- eller njurproblem har jag aldrig hört något om: din vän kan ha förväxlat toppisar med röd flugsvamp som, om den intas otillredd, kan ge rejäla leverproblem.
En källa jag vet är rapporten "Yttrande avseende psilocybin och psilocins farlighet" från Rättsmedicinalverket. Denna kan hittas t.ex. här:
http://www.scribd.com/doc/5574336/Yttrande-avseende-psilocybin-och-psilocins-farlighet
Jag citerar:
"Psilocybin (och psilocin) har en stimulerande effekt på det sympatiska nervsystemet
och en lätt ökning av blodtryck och pulsfrekvens har iakttagits.
Enligt moderna studier
från framför allt Tyskland och Schweiz bedöms dock substansen inte vara farlig för
den kroppsliga hälsan."
Vill du ha mer info kan du googla t.ex. "psilocybin toxicity"
EDIT: hehe, att man aldrig hinner först...

hursomhelst har du ju några källor nu.[/QUOTE
Tack för intressant läsning (även om du inte var först)
Psilocin och ecstasy jämförs i skrivelsen. Jag tror nog att praktiskt bruk av E är farligare än toppisar på grund av att man inte med säkerhet vet vad pillret innehåller. Däremot så upplever jag att euforin man får av toppisar i inledningsskedet på ruset påminner kraftigt om lyckokänslorna man får av E. Jag har provat de bägge. Men det finns naturligtvis stora olikheter.