• 1
  • 2
2008-12-02, 02:38
Medlem
mrdominiks avatar
Jag blev slagen på käften av en kille för inte så länge sen, jag var rädd att slå tillbaka och det var egentligen den enda anledningen till varför jag inte slog, han var större jag mindre osv...

Sen försökte jag få det att se ut på det sättet att jag helt enkelt vill ha fred och inte vill slåss men så var det ju inte! Jag hade sån lust att slå honom, att se honom blöda på marken osv osv..

Den enda lösningen jag såg/ser var att slå tillbaka av den anledningen för att inte behöva känna sig som en pussy efteråt vilket jag fick göra.

Men nu undrar jag, det kanske finns ett annat sätt än att slå tillbaka utan att må skit efteråt?

typ som det här:

http://www.youtube.com/watch?v=BwE_eh12TYw

Nu säger jag inte att jag vill bli som Brad Pitt i filmen men jag vill ha hans oberördhet! Det betyder att ok, jag kan slå, men jag kan gå hem också... och må bra!

Det handlar alltså om frihet, att jag inte ska vara tvungen att slå för att må bra, för då funkar livet som ett fängelse.

Vad säger ni?
Senast redigerad av mrdominik 2008-12-02 kl. 02:49.
Citera
2008-12-02, 02:55
Medlem
user_21s avatar
tror brad pitt känner sig bekväm i att inte slå tillbaka för han vet att han skulle kunna döda snillen om han ville.
du däremot skulle inte kunna det antar jag så vill du skaffa dig HANS oberördhet får du lära dig slåss eller så kan du bara lära dig att vara diplomatisk och kanske kvicktänkt för att knäcka hans psyke utan att slåss. det tror jag e absolut möjligt och definitivt mer överlägset.

jag vet inte riktigt hur frihet kommer in i bilden här. du kanske känner dig fri för att du kan välja mellan att slå tillbaka eller ej men att vara fri i detta scenario kanske innebär att kunna välja mellan att bli slagen eller ej. det är säkert fullt möjligt också om man e duktig på att hantera människor.
Senast redigerad av user_21 2008-12-02 kl. 02:58.
Citera
2008-12-02, 03:02
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
tror brad pitt känner sig bekväm i att inte slå tillbaka för han vet att han skulle kunna döda snillen om han ville.

Tror du inte det handlar om att han skiter i sin image?
Citera
2008-12-02, 03:08
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik

Det är vad du vill tro. Men det är som user_21 säger, garanterat.

Du får svälja stoltheten, alla kan inte vara alfahannar, tyvärr.
Citera
2008-12-02, 03:14
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnslaveThemAll!
Det är vad du vill tro. Men det är som user_21 säger, garanterat.

Du får svälja stoltheten, alla kan inte vara alfahannar, tyvärr.

aa jag vill tro det. Men det är ju också sant, det är det han snackar om genom hela filmen, att just skita i sin image. Eller du kanske inte sett den?

Det handlar inte om att vara alfahanne, det handlar om att låta dom som vill slå på käften göra det och leva sitt liv i fred. Handlar bara om att må bra.
Citera
2008-12-02, 03:15
Medlem
user_21s avatar
Citat:

jo det tror jag det gör. men han skulle inte kunna skita i den om han inte hade en image i första hand. det var just det jag försökte utrycka i mitt första inlägg.

inget av det som händer i scenen SKADAR hans image när han väljer att skita i den.
Senast redigerad av user_21 2008-12-02 kl. 03:17.
Citera
2008-12-02, 03:17
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
jo det tror jag det gör. men han skulle inte kunna skita i den om han inte hade en "tuff" image i första hand. det var just det jag försökte utrycka i mitt första inlägg.

inget av det som händer i scenen SKADAR hans image när han väljer att skita i den.

Jag har en känsla av att man får automatiskt bra image ifall man skiter i sin image. Han hade ju ingen alls image från början dvs innan han startade klubben, den bara blev till, det är något man släpper på, bara låter det hända som han uttrycker det i filmen. Personligen så tror jag(vill tro?) att varje person kan uppnå det han babblar om.
Citera
2008-12-02, 03:19
Det är en jävla film, skit-i-vilket-attityden är kylig och cool men det har inte så jävla mycket med verkligheten att göra, va. Självklart skiter vi inte i vilket om någon slår oss på käften, vi vill ge tillbaka med råge, men det är inte alltid vi är fysiskt kapabla eller ens har mod till det hur mycket vi än vill. Då finns det inte mycket annat att göra än att svälja den tilltufsade stoltheten och gå vidare. Men hämndtankarna, hatet går ju lyckligtvis över med tiden. Även om det såklart hade känts bättre att verkligen slå ner den jäveln, som hämnd. Så är det.
Citera
2008-12-02, 03:21
Medlem
user_21s avatar
jag har inte sett filmen på ett bra tag. jag pratar inte om själva filmen. utifrån scenen du postat så försöker jag ge en förklaring för din situation ur ett verklighets perpektiv.
Citera
2008-12-02, 03:23
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnslaveThemAll!
Det är en jävla film, skit-i-vilket-attityden är kylig och cool men det har inte så jävla mycket med verkligheten att göra, va. Självklart skiter vi inte i vilket om någon slår oss på käften, vi vill ge tillbaka med råge, men det är inte alltid vi är fysiskt kapabla eller ens har mod till det hur mycket vi än vill. Då finns det inte mycket annat att göra än att svälja den tilltufsade stoltheten och gå vidare. Men hämndtankarna, hatet går ju lyckligtvis över med tiden. Även om det såklart hade känts bättre att verkligen slå ner den jäveln, som hämnd. Så är det.

Aa precis! Du har ju rätt, att kunna svälja sin stolthet! Jag kan inte slå alla som slår mig, fatta det, livet går vidare! Att ha typ en "tredjeperson-synvinkel" på det hela typ att överallt på jorden genom alla tider har det alltid funnits såna som jag som inte vågat slå tillbaka när dom fått på käften, dvs, det är en skitgrej.

Jag vill ut ur pyramidspelet, om kriget om den sociala positionen, det är bara jobbigt.

Förresten så tycker jag att filmen har mkt med verkligheten att göra, bara visad från en lite konstig synvinkel, en annan film med liknande budskap är ju peaceful warrior och den kan man ju kalla mer normal.
Citera
2008-12-02, 03:33
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Aa precis! Du har ju rätt, att kunna svälja sin stolthet!

en fråga jag vill ta up här är: ska man lära sig konsten att svälja sin stolhet eller konsten att inte låta det påvärka en stolthet?

som du i början nämnde mrdominik så ville du känna oberördhet. låter som man ändå blir berörd om man måste gå runt o svälja jämnt.
Citera
2008-12-02, 03:39
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
en fråga jag vill ta up här är: ska man lära sig konsten att svälja sin stolhet eller konsten att inte låta det påvärka en stolthet?

som du i början nämnde mrdominik så ville du känna oberördhet. låter som man ändå blir berörd om man måste gå runt o svälja jämnt.

Jag vet inte riktigt själv vart jag vill komma, men det är något i stil med att man inte gör en stor grej av sig själv, man är ingenting, man mår bra med det och så är det bara. Typ en sån inställning.

Det är något i stil det buddhismen talar om.

När det börjar bli spänt och det ska bli bråk så tror jag att dessa saker hindrar mig från att göra som jag vill: rädsla för döden/smärta och rädsla för förödmjukelse.

Av det jag sett/hört/varit med om så tror jag att man kan bli fri från rädsla, men hur har jag fan ingen aning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in