2008-12-02, 01:48
Medlem
Jag är helt blå och ny på filmredigering men har gett mig f-n på att lära mig det. Jag har Adobe Premiere 2.0 och ska klippa ihop 20min av Battle Royale. Problemet jag stöter på är att jag bara lyckas få in ljudet i redigeringen. Ljudet är jag inte alls intresserad av utan bara bilden. Hur ska jag göra?!
Citera
2008-12-04, 09:55
Medlem
Admirals avatar
Har du en .avi fil eller tar du från det en dvd? Med .avi kan du behöva en ny videocodec (testa K-Lite Codec Pack). Premiere är annars ganska kinkig då det gäller avi-filer, så om du får in ett videospår men inte ser nån bild kan det räcka med att du markerar videospåret och trycker enter (som gör att Premiere renderar filen till ett format som den förstår sig på).
Citera
2008-12-04, 11:24
Medlem
Spartakuss avatar
Använder själv Vegas Pro 8.0 (som många kan kalla ett amatörprogram) och Adobe After Effects.

Med dessa två program kan man skapa magi, dessutom är det verkligen inte svårt att lära sig använda Vegas, däremot om man ska bli lite mer avancerad!

Så som newbie råder jag dig tll Vegas Pro 8.0
Citera
2009-10-04, 19:03
Medlem
Uppdatera

Premiere 2.0 är en väldigt gammal version av premiere med många brister. Troligen är det så att det inte kan läsa det videoformat du försöker importera. I de nyare versionerna av premiere finns det stöd för de flesta videoformaten. Jag rekommenderar dig verkligen att uppdatera till minst cs3, helst cs4.

Om du vill göra en snygg film bör du också få tag på en så okomprimerad version av råfilmen som möjligt. Det är inte kul att redigera redan hårt komprimerat material.
Senast redigerad av pramso 2009-10-04 kl. 19:08.
Citera
2009-10-05, 22:23
Medlem
Frostnatts avatar
Du ska under inga som helst omständigheter använda premiere CS4 (alla adobes senaste produkter är egentligen mer eller mindre hopplösa, det är samma med senaste After Effects, och photoshop har bara blivit sämre och sämre för varje version de senaste åren).

CS3 är den jag rekomenderar. CS4 buggar som fan, ett par extra funktioner finns men ytterst få som är användbara och renderingsprocessen är absurt krånglig. Man kan inte ens ta ut en enstaka frame (för redigering i exempelvis photoshop) på ett enkelt sätt längre.
Citera
2009-10-06, 06:27
Medlem
BJNs avatar
Nu använder jag sällan Premiere cs4, men det är absolut inget fel på AE eller PS cs4. Buggar inte överhuvudtaget. Inte för mig i alla fall.
Antar att du menar frames från Premiere till PS, och inte från AE, för det är ju samma princip som vanligt.
För nybörjare rekommenderar jag Vegas och AE. 2 bra program.
Citera
2009-10-08, 11:46
Medlem
Frostnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJN
Nu använder jag sällan Premiere cs4, men det är absolut inget fel på AE eller PS cs4. Buggar inte överhuvudtaget. Inte för mig i alla fall.
Antar att du menar frames från Premiere till PS, och inte från AE, för det är ju samma princip som vanligt.
För nybörjare rekommenderar jag Vegas och AE. 2 bra program.

Ja precis, enstaka frames man vill redigera av någon anledning men utan att dra in AE i det hela. Det var väldigt smidigt fram till och med Premiere CS3, sen skulle dom tvunget in och bråka i det.

För en som använt Photoshop under relativt lång tid märker man hur det egentligen bara blir sämre och sämre. Men visst, det fungerar fortfarande, men jag föredrar och rekommenderar ett par versioner tidigare.

AE fungerar väl sådär. Men det är långsammare och mindre stabit (spontana kraschar är vardagsmat) så jag ser inte någon anledning att använda det över CS3. Har inte hittat något nytt som jag har tillräckligt mycket användning för som motiverar det extra strulet. När Adobe skärper till sig och patchar det hela kanske det kan vara värt.
Citera
2009-10-11, 18:50
Medlem
Håll isär film och video! Jag som trodde att det faktiskt var någon som hade en fråga om filmredigering.
Citera
2009-10-15, 23:35
Medlem
Jag har problem med att datorn startar om sig när jag använder adobe. Kan det bero på hårddiskshastigheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in