• 1
  • 2
2008-12-02, 00:18
Medlem
Hallå !

Varför firar vi julafton olika dagar?
Vet inte riktigt vilka som firar 24:e och 25:e, förutom Sverige 24:e och USA/England 25:e - Men varför?

Posta gärna några länder du vet firar 24:e eller 25:e (Hoppas inte Sverige är ensamma om 24:e bara
Citera
2008-12-02, 00:21
Moderator
Jeckes avatar
Julafton är den 24:e.

Amerikaner och andra föredrar dock att fira juldagen snarare än julafton (själva "julen" sker ju på natten) med presentutdelning på morgonen (som tomten lämnat under natten), medans nordbor verkar föredra att ha tomten i person som kommer och delar ut klapparna till de små barnen.
Citera
2008-12-02, 00:23
Medlem
Flytande_argots avatar
Jag tycker det är mest logiskt. Det är ju på aftonen vi brukar fira. Nyårsafton, Valborgsmässoafton, Trettondagsafton, Midsommarafton. Så det skulle ju vara konstigt om man började fira jul en dag senare. Frågan är ju varför USA och England firar den 25:e? De firar ju nyårsafton och inte nyårsdagen t.ex?
Citera
2008-12-02, 09:14
Medlem
Tyskarna firar på julafton, holländarna likaså fast en del av dem liksom belgarna ger presenterna den 6 december på St Nikolaus.
Citera
2008-12-02, 13:20
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Frågan är ju varför USA och England firar den 25:e? De firar ju nyårsafton och inte nyårsdagen t.ex?

Därför att det är den egentliga festdagen. Skälet varför kyrkofäderna under 300-talet e.Kr. lät flytta festen av Jesu födelse den 6 januari till den 25 december berodde på hedningarnas vana att fira solgudens födelsedag som då var den 25 december.
Citera
2008-12-02, 15:12
Medlem
joppes avatar
Alla är eniga om att julafton ligger den 24:e. Skillnaden är att några väljer att fira julen på julafton och andra på juldagen. Orsaken till det, vet jeg inte.
Citera
2008-12-02, 15:21
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Alla är eniga om att julafton ligger den 24:e. Skillnaden är att några väljer att fira julen på julafton och andra på juldagen. Orsaken till det, vet jeg inte.

Kan det vara så enkelt att många föredrar att fira på juldagen på grund av att de vill fira Jesus födelsedag?Sedan att ingen vet egentligen när han föddes är ju en helt annan historia.
Citera
2008-12-02, 15:26
Medlem
Jesus är väl född den 24 december? då ska det firas den 24e. punkt slut
Citera
2008-12-02, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Jesus är väl född den 24 december? då ska det firas den 24e. punkt slut

Man vet inte när på året Jesus föddes, de flesta som är insatta har jag förstått gissar på någon gång på våren pga olika subtila indicier - vilka minns jag ej.

TheLucky´s inlägg svarar på varför vi firar Kristus födelse som vi gör.

Faktum är att uttrycket jul är mycket gammalt och egentligen har det inte något att göra med kristendom från början.
Senast redigerad av Seburo C-X 2008-12-02 kl. 15:48.
Citera
2008-12-02, 16:14
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Man vet inte när på året Jesus föddes, de flesta som är insatta har jag förstått gissar på någon gång på våren pga olika subtila indicier - vilka minns jag ej.

TheLucky´s inlägg svarar på varför vi firar Kristus födelse som vi gör.

Faktum är att uttrycket jul är mycket gammalt och egentligen har det inte något att göra med kristendom från början.

Tomten är väl från början en belgisk/holländsk helgon dyrkan av Helgonet Nikolaus om jag inte missminner mig.

Vissa kristna högtider har man anpassat till våra gamla hedniska högtider, och mig veteligt har bara en överlevt. Det är midsommar firandet som man från början firade för att få en bra skörd. Firandet kopplades i och för sig efter kristnandet till Johannes döparens födelsedag för att folk skulle ha något kristet att fira istället.

En kristen högtid som man tyvärr inte firar i Sverige är annandagen. I USA heter det Boxing day, och det är en dag som man ska hjälpa de fattiga i samhället. (jmfr med islams zakaht eller judendomens purim). Kanske lite OT men
Citera
2008-12-02, 16:36
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanrebroff
Tomten är väl från början en belgisk/holländsk helgon dyrkan av Helgonet Nikolaus om jag inte missminner mig.

Det beror på vilken "tomte" man menar. Vår svenska jultomte har sitt ursprung i den fornnordiska hustomten med inspiration från den utomnordiska jultomten, Sankt Nikolaus, och den tidigare julklappsutdelaren, julbocken.

/feldgrau
Citera
2008-12-02, 18:56
Medlem
Kingen_kings avatar
Tomtens ursprung är i den fornnordiska tomten som Jenny Nyström gav ett ansikte.
http://www.gamlavykort.nu/artiklar/jenny.jpg

När sedan den svensk-amerikanske konstnären Haddon Sundblom i början av 30-talet fick i uppdrag av Coca-Cola att skapa en St Nicolaus så hade han Jennys tomtar i åtanke. Därav kallar vi figuren för tomte och stora delar av världen för St Nicolaus.
http://www.linesandcolors.com/images...ndblom_450.jpg

Att europeer firar den 24 och amerikaner den 25 beror givetvis på att tomten inte hinner med två kontinenter samma dygn. Det kan ju vem som helst räkna ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in