• 1
  • 2
2008-12-01, 21:43
Medlem
volkovs avatar
Jo, föräldrarna är på mig nu och vill att jag ska önska mig någon i julklapp. Tänkte att det skulle vara kul med ett andra objektiv till min kamera.

Det jag har nu är kitobjektivet och det funkar väl okej antar jag. Det jag skulle vilja ha är dock ett ljusstarkare objektiv (vill att det ska vara ljuskänsligare, vill kunna använda låga ISO) som kanske är fast? Jag känner att jag ofta är i fotograferingslägen då jag med lätthet bara skulle kunna gå närmare / längre ifrån objektet istället för att zooma. Använder kameran mycket till närbilder och porträttbilder.

Budget vet jag inte riktigt, men inte över 4000 kr skulle jag tro.

Förslag?
Citera
2008-12-01, 21:57
Medlem
Johannes34s avatar
Af Nikkor 50 mm f/1.8D

Citat:
Ursprungligen postat av volkov
Jo, föräldrarna är på mig nu och vill att jag ska önska mig någon i julklapp. Tänkte att det skulle vara kul med ett andra objektiv till min kamera.

Det jag har nu är kitobjektivet och det funkar väl okej antar jag. Det jag skulle vilja ha är dock ett ljusstarkare objektiv (vill att det ska vara ljuskänsligare, vill kunna använda låga ISO) som kanske är fast? Jag känner att jag ofta är i fotograferingslägen då jag med lätthet bara skulle kunna gå närmare / längre ifrån objektet istället för att zooma. Använder kameran mycket till närbilder och porträttbilder.

Budget vet jag inte riktigt, men inte över 4000 kr skulle jag tro.

Förslag?

Af Nikkor 50 mm f/1.8D är ju ett grymt objektiv till ett riktigt bra pris (typ 1400 om jag inte minns fel)

Det är ju ljuskänsligt med en bländare på max 1.8!

Det ända negativa jag kan se är att den alltid har fast inzoomning på 50 mm, men det tyckte du ju var okey!

Satsa på det!
Citera
2008-12-01, 22:07
Medlem
Mindbullets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johannes34
Af Nikkor 50 mm f/1.8D är ju ett grymt objektiv till ett riktigt bra pris (typ 1400 om jag inte minns fel)

Det ända negativa jag kan se är att den alltid har fast inzoomning på 50 mm, men det tyckte du ju var okey!

Satsa på det!
ingen AF på D40... och är ändå för lång tycker jag för att vara optimal på DX sensor...

sigma 30mm f1,4 HSM... säger bara det...
Citera
2008-12-01, 23:08
Citat:
Ursprungligen postat av Johannes34

Satsa på det!

inzoomning? Brännvidden är fast på 50mm, det finns ingen "inzoomning" att tala om. Och det var väl det du menade men det var allt lite muppigt
Citera
2008-12-01, 23:24
Medlem
Johannes34s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnslaveThemAll!
inzoomning? Brännvidden är fast på 50mm, det finns ingen "inzoomning" att tala om. Och det var väl det du menade men det var allt lite muppigt
Ja, jag vet vad jag snackar om.. tänkte bara ta det på lite lättare svenska för att alla lättare ska hänga med..
Citera
2008-12-02, 08:33
Medlem
Skall själv skaffa ett sigma 18-200 med VR strax efter jul.
Det är ju ett alternativ till ljusstarkare, då du kommer ner på 1/4 av slutartiderna utan problem.
Inte precis vad du frågade efter men iaf. Det kan ju vara skönt att zooma ibland, samt att du har ett omfång som gör att du så gott som aldrig missar ett tillfälle. ca 3600:-
Dock har den usel boceh och du får ju aldrig samma sköna korta skärpedjup.

ingen autofokus på 50mm 1.8'an är knepigt med det korta skärpedjupet och begränsade sökaren D40'n har. Och som sagt, 50mm på en D40 är egentligen 75mm pga brännvidsförlängningen.

Annars skulle jag nästan skippa glugg och skaffa en riktig blixt. En riktig blixt går inte att jämföra med den inbyggda.
Senast redigerad av tudortbl 2008-12-02 kl. 08:41.
Citera
2008-12-02, 08:43
Medlem
volkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tudortbl
Skall själv skaffa ett sigma 18-200 med VR strax efter jul.
Det är ju ett alternativ till ljusstarkare, då du kommer ner på 1/4 av slutartiderna utan problem.
Inte precis vad du frågade efter men iaf. Det kan ju vara skönt att zooma ibland, samt att du har ett omfång som gör att du så gott som aldrig missar ett tillfälle. ca 3600:-
Dock har den usel boceh och du får ju aldrig samma sköna korta skärpedjup.

ingen autofokus på 50mm 1.8'an är knepigt med det korta skärpedjupet och begränsade sökaren D40'n har. Och som sagt, 50mm på en D40 är egentligen 75mm pga brännvidsförlängningen.

Annars skulle jag nästa skippa glugg och skaffa en riktig blixt. Det är utan tvekan det bästa jag gjort. Köpte en nissin Di622 och är riktigt nöjd (ca 1300:-)

Överväger faktiskt en blixt också. Hatar det hårda och skarpa ljuset som den inbyggda ger och skulle väldigt gärna ha en som jag kunde dämpa och rikta.

Vidvinkelobjektiv, vad är fördelarna för utom att man liksom ser bredare? Det är vad jag förstått ingen "grundzoom".
Citera
2008-12-02, 15:47
Medlem
miklons avatar
Ska man fota porträtt skulle jag säga att 50 mm ändå är bättre än 30 mm, åtminstone om man ska ta ansiktsbilder eller halvkroppsporträtt.

Både Nikon och Sigma har 50 mm f/1.4 med inbyggd af-motor som ryms i den prisklassen (de kostar nånstans runt 3 600 båda två).

Annars finns ju Sigma 18-50 f/2.8 (3 500 kr) och Tamron 17-50 f/2.8 (4 000 kr), bägge har inbyggd AF-motor.
Citera
2008-12-03, 01:40
Medlem
lovelaces avatar
som tidigare nämt, sigma 30/1.4/nikkor 50/1.8 osv. Annars kan jag tipsa om tamron 90/2.8 macro. väldigt trevlig glugg och mycket för pengarna. Annars, strax över budget har du nikkor af-s105/2.8vr macro vilket är en mycket trevlig glugg som också fungerar utmärkt som mittimellan-tele. Äger det inte själv, har bara provat men vilken optik för ALLTING, har plåtat macro, sport och porträtt med det. Helt underbart.
Citera
2008-12-03, 10:07
Medlem
Har använt kombinationen Sigma 30/1.4 + Nikon D40, det är lite av en favorit! Motsvarar ju 45mm på FF och det är nästan perfekt imho. Tycker 50mm FF är lite för snävt det också! (Får inhandla ett 35mm/2.0 om jag klagar på mitt 50/1.4 som jag använder!)
Citera
2008-12-17, 19:15
Medlem
volkovs avatar
Bumpar denna tråden med nya preferenser.

Ett bra andraobjektiv för Nikon D40, för en budget kring 2000kr. Det jag är intresserad av att fota är landskap, lite porträtt och vill gärna kunna ha en vis zoom att leka med för sportfotografi.
Citera
2008-12-17, 20:12
Medlem
Segelflygarns avatar
For 2000:- sa far du inte mycket. Det forsta objektivet som kan borja komma pa tal ar ett 55-200 VR som komplementterar kitzoomen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in