2008-12-01, 21:39
Medlem
Amors avatar
Tänkte det skulle vara kul att starta en tråd om årets Augustpristagare Per-Olov Enquist. Han har som bekant fått priset för sin självbiografiska roman "ett annat liv".

Denne författare är en min absolut största favorit bland alla svenska författare. Jag älskar hans rättframma berättarstil där han på ett okrystat sätt kan ta upp ämnen som religion, idrott och politik. Han är också en författare som vet att berätta en historia utan att sväva ut i konstlade metaforer.

Jag vet inte om det beror på att jag är kyrkohistoriskt och idrottsligt intresserad som jag betecknar böckerna "Sekonden" och "Lewis resa" som mina absoluta favoriter. Enquist kan verkligen konsten att sätta in så vitt skilda personligheter som fuskande släggkastare och kyrkoledare i ett historiskt sammanhang.

Vore kul att veta vad ni andra tycker om Enquist. Vilka är era favoritböcker av honom?

Om ni inte har läst honom, börja inte med den självbiografiska boken. Han avslöjar nästan för mycket av innehållet i sina andra böcker där.
Senast redigerad av Amor 2008-12-01 kl. 21:47.
Citera
2008-12-01, 21:48
Medlem
slabadans avatar
Håller med dig om hans kvaliteter. Jag startade en tråd om P O nyligen ang att han fick priset i år, https://www.flashback.org/showthread.php?t=791553, men jag har inte läst boken i fråga.

Tycker att "Nedstörtad ängel" är det bästa han har skrivit. Men han är ju överlag en bra författare som man sällan blir besviken på. Språket och berättandet behärskar han ju, men jag kan störa mig lite på att han upprepar sig i böckerna. Samma "bilder" återkommer ofta. Exempelvis den där han beskriver fåglarna som lyfter från vatten i dimma.
Citera
2008-12-01, 21:55
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slabadan
Håller med dig om hans kvaliteter. Jag startade en tråd om P O nyligen ang att han fick priset i år, https://www.flashback.org/showthread.php?t=791553, men jag har inte läst boken i fråga.

Tycker att "Nedstörtad ängel" är det bästa han har skrivit. Men han är ju överlag en bra författare som man sällan blir besviken på. Språket och berättandet behärskar han ju, men jag kan störa mig lite på att han upprepar sig i böckerna. Samma "bilder" återkommer ofta. Exempelvis den där han beskriver fåglarna som lyfter från vatten i dimma.
Aha missade din andra tråd.

Jovisst kan jag hålla med om att han upprepar sig en hel del.Ofta återkommer han ju till sin frikyrkliga uppväxt uppe i Västerbotten. Ibland har jag nästan svårt att hålla isär hans Västerbottens-skildringar med det som Torgny Lindgren brukar skriva om, skriver de inte om samma personer ibland?

Enquist kanske inte är den största psykologen alla gånger. Men han lyckas hitta intressanta historier, och det fångar mig.
Citera
2008-12-02, 23:26
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Aha missade din andra tråd.

Jovisst kan jag hålla med om att han upprepar sig en hel del.Ofta återkommer han ju till sin frikyrkliga uppväxt uppe i Västerbotten. Ibland har jag nästan svårt att hålla isär hans Västerbottens-skildringar med det som Torgny Lindgren brukar skriva om, skriver de inte om samma personer ibland?

Enquist kanske inte är den största psykologen alla gånger. Men han lyckas hitta intressanta historier, och det fångar mig.
Jo det är nog mycket möjligt. Har inte läst så mycket av Lindgren, bara hans bok med samlade noveller, som jag glömt vad den heter. Lindgren gav mig ingen mersmak dock, tycker att Enquist är bättre på att hålla kvar lite mystik i sina berättelser, allt är inte uttalat utan mycket är upp till läsaren själv att fylla i. Tycker nog att Lindgren saknar det draget, även om de kanske påminner lite om varandra i övrigt.
Citera
2008-12-03, 20:58
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slabadan
Jo det är nog mycket möjligt. Har inte läst så mycket av Lindgren, bara hans bok med samlade noveller, som jag glömt vad den heter. Lindgren gav mig ingen mersmak dock, tycker att Enquist är bättre på att hålla kvar lite mystik i sina berättelser, allt är inte uttalat utan mycket är upp till läsaren själv att fylla i. Tycker nog att Lindgren saknar det draget, även om de kanske påminner lite om varandra i övrigt.
Håller med om att Lindgren inte är lika läsvärd. Dock vill jag rekomendera "Dorees bibel" som verkligen var en bra bok. Den handlar om en pojke med dyslexi i Västerbotten som bygger hela sin världsbild på Doreès bibel, som innnehåller mängder av apokalyptiska bilder. Det finns många likheter i deras stil.
Citera
2008-12-03, 22:52
Medlem
Raw123s avatar
Jag fick precis hem Livläkarens besök som jag ser fram emot. Jag återkommer när jag läst ut den
Citera
2009-06-14, 15:09
Medlem
Mohaves avatar
Jag har just läst "Ett annat liv". Det är den första och förmodligen sista bok av Enquist jag läser. Hans favoritämnen och teman - Norrlandspojken som gör karriär i Uppsalas och Stockholms kulturelit, gammal folkrörelsenostalgi (frikyrkor, idrottsrörelsen, sosseriet), baltutlämningen, vänsterns självrannsakan, Strindberg, mera Norrland - känns monumentalt ointressanta.

Men han skriver onekligen bra. Och hans sarkastiska skildringar av alkoholkliniken på Huddinge sjukhus var riktigt kul att läsa.
Citera
2009-06-14, 17:42
Medlem
Ahruons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raw123
Jag fick precis hem Livläkarens besök som jag ser fram emot. Jag återkommer när jag läst ut den

Enligt mig Enquist bästa bok tillsammans med Hess. Kanske beror på att jag är intresserad av historia. Jag gillar hans stil och beundrar hans fantastiska produktion.
Citera
2009-06-14, 18:08
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Egentligen är jag ingen fan av Enquist, men Lewis resa överraskade positivt. Odogmatiskt och otendensiöst och mycket upplysande om en av de faktorer som format dagens Sverige. Frikyrkorörelsens påverkan på dagens samhälle är ett område som inte fått den uppmärksamhet det förtjänar.

Och i mångt och mycket var pingstkyrkans politiska och andliga utveckling ett resultat av först ett samarbete och sedan en maktkamp mellan två män, Lewi Petrus och Sven Lidman. För den litteraturintresserade är ju också den sistnämnde en man av stor betydelse inom svensk litteraturhistoria.

Enquist har verkligen hittat ett spännande material att arbeta med i kraftfältet mellan de här två personligheterna.
Citera
2010-03-15, 18:01
Medlem
lundagrens avatar
Bumpar denna.

vad tycker ni om Musikanternas uttåg. jag är jävligt kluven. Ena stunden tycker jag det var en bra bok för att sedan ändra mig och tycker nog den är knappt medioker, för att sedan ändra mig igen.

Så vad tycker ni om Musikanternas uttåg?
Citera
2010-03-18, 14:03
Medlem
KungCarlGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Bumpar denna.

vad tycker ni om Musikanternas uttåg. jag är jävligt kluven. Ena stunden tycker jag det var en bra bok för att sedan ändra mig och tycker nog den är knappt medioker, för att sedan ändra mig igen.

Så vad tycker ni om Musikanternas uttåg?

Hans bästa!
Citera
2011-04-02, 18:44
Medlem
Palahniuks avatar
Om man läst "Livläkarens besök" och "Ett annat liv" och älskat dessa böcker, var bör man läsa då av Enquist? Funderar på "Nedstörtad ängel".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in