Flashback bygger pepparkakshus!
2008-12-01, 03:19
Medlem
Gettis avatar
Är ovan med data, köpte en ny bärbar acer för tre månader sen som nu börjat krångla. Har fått tipset att formatera om datorn, men ska man inte ha Windows på skiva för att man ska kunna börja om så att säga? Vet att jag skapade s.k "backup skivor" efter datorns rekommendation i början, kan Windows Vista finnas på dem? Tacksam för svar!
Citera
2008-12-01, 10:53
Medlem
Ja

Om du återställer med backupen så återställs dator.
Den blir som den var när du skapade backup skivorna.
Tänk på att ta reda på sånt du vill ha kvar innan du återställer.
Citera
2008-12-01, 13:11
Medlem
LasseKongoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Getti
Är ovan med data, köpte en ny bärbar acer för tre månader sen som nu börjat krångla. Har fått tipset att formatera om datorn, men ska man inte ha Windows på skiva för att man ska kunna börja om så att säga? Vet att jag skapade s.k "backup skivor" efter datorns rekommendation i början, kan Windows Vista finnas på dem? Tacksam för svar!

Ja, Vista finns på dom skivorna. Brukar väl vanligtvis ligga på 2st dvd skivor. För att återställa Windows med dessa så väljer du att boota från din cd/dvd enhet och sen sköter resten av sig själv.
Citera
2010-03-01, 18:21
Medlem
minutz3s avatar
Vet att jag tar upp ett riktigt gammalt ämne nu, men någon som vet hur man får Windows Vista (Home Premium i mitt fall) på CD/DVD-skivor utifrån den installation man har på datorn?

Har en Lenovo-dator och ser ingen speciell partition som jag skulle kunna kopiera exempelvis och hittar ingenstans i Windows något ställe där jag kan få bränna ned bara Windows-operativet på en CD/DVD-skiva...
Citera
2010-03-01, 18:24
Medlem
brianmolkos avatar
man kan väl bränna ifrån D partionen sen efteråt man har installerat datorn dvs när man köper hos kedjor så får man ju göra någon sorts installation
Citera
2010-03-01, 20:41
Medlem
minutz3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
man kan väl bränna ifrån D partionen sen efteråt man har installerat datorn dvs när man köper hos kedjor så får man ju göra någon sorts installation
Som skrivet, det finns ingen extra partition... finns bara C, och där hitta jag inget som gör en ansats till att vilja vara en extra kopia operativet..
Citera
2010-03-01, 21:31
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Getti
Det finns en dold restore-partition på Acer-datorer. Backupskivorna du bränner är bara till för situationerna där du t.ex. byter HD. Om du får igång dator kommer du åt restorefunktionen under startmenyn och Acer eRecovery Management. Alternativt kan du trycka Alt+F10 vid uppstart. Här hänger det på att du kommer ihåg det lösenord du matade in när du brände skivorna. Annars måste du gå in i den dolda partitionen och fiska upp det. Det är dock lite mer avancerat och det tar vi en annan gång.

Edit: Default-lösenordet är tydligen sex nollor: 000000
Senast redigerad av sWeePerr 2010-03-01 kl. 21:40.
Citera
2010-03-10, 15:11
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Windows Support

//Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem