1. Kön?
Man
2. Ålder?
25 år
3. Sysselsättning (jobb, studerande, etc)?
Civilingenjör, Civilekonom, Arbetar på "bank".
4. Hur intresserad är du av foto på en skala från 1-10 (där 1 är "tar kort på julafton" och 10 är professionell fotograf)?
8, entusiast?
5. Hur "bra" fotograf anser du att du är på en skala från 1-10? (5 är när du kan använda en kamera i automatläget)
8-9, kanske saknar lite studio-erfarenhet
6. Hur länge har du hållt på med fotografering och när köpte du din första digitalkamera?
Allt som allt, kanske 10-12 år. Digitalkamera... ja när jag var 16 kanske? Dvs 8-9 år sen.
7. Hur mycket pengar lägger du ut på fotografering per år? - en uppskattning går alldeles utmärkt.
För mycket... 10 000 - 15 000 kr kanske.
8. Vad har du för huvudsaklig kamera och tillbehör nu?
Den jag använder mest är en Nikon D700, med ett 24-70/2.8 på. Ofta har jag dock ett Nikon 50/1.4 för att få plats i en smidigare väska.
9. Vilken färg har kameran och är du nöjd med den färgen?
Svart. Ja, skulle inte vilja ha en annan färg.
10. Vilken funktion skulle du helst vilja ha som din kamera inte har?
Kanske att den skulle kunna filma? Det vore väl trevligt, men tror inte att jag skulle använda det särskilt mycket.
11. Vilken funktion skulle du helst vilja förbättra som kameran redan har?
Jag kanske hade velat ha lite högre upplösning, men inte på bekostnad av brus eller andra artifakter. 24 MP hade varit trevligt då jag har börjat trycka större foton.
12. Har din kamera någon, enligt dig, "onödig" funktion?
Oh ja, många. Även om jag ser mig själv som en avancerad användare tycker jag live-view (kanske i nödfall), den där vattenpassgrejen och sånt tjafs är helt meningslöst. Sensorrengöring gör jag helst genom att skicka in den etc.
13. Skulle du vilja ändra på designen och isåfall hur?
Inte det minsta!
14. Är du nöjd med hur knapparna är placerade?
Ja, till stor del. Dock sitter ISO-knappen alldeles för nära Quality och WB. När jag har handskar på mig händer det att jag klickar fel. Den borde istället sitta där jag har min vänstra tumma på vänstersidan av kameran! Då behöver jag inte byta grepp för att ändra ISO.
15. Är du nöjd med gränssnittet i menyn?
Ja, det går ju att ställa in själv också om man inte skulle vara det.