2008-11-29, 22:08
Medlem
Gabriel Knights avatar
Jag läste nyss tråden om en varning för Acess2Tel som verkar ha lurat en firma på både fungerande abonnemang och gratisprylar (mutor)? och då undrar jag om ni har något skvaller om bolaget eller också har råkat ut för deras tvivelaktiga affärsmetoder mm

Tråden jag läste: Varning för teleoperatör Access2tel!
https://www.flashback.org/showthrea...2#post13921882
Citera
2009-10-29, 16:07
Medlem
Well... jag känner en som jobbat åt dem. När de rekryterar folk så gömmer de sig bakom namnen Madena och SPS/SPSverige/Säljpartner Sverige; som utåt sett bara är säljare åt Access2Tel, men som i själva verket huserar på samma adress. Säljarna får bara veta att de säljer ett abonnemang vid namn "access" och det riktiga företagsnamnet kommer inte upp förrän en ljudinspelning görs; detta troligen för att göra det svårare för alla inblandade att googla på företaget och få någon koll på vad saken egentligen gäller (samma trick använde väl Qall på sätt och vis; när en säljare ringer och säger namnet Qall så låter det ju som det vanliga ordet Call som man inte rimligtvis kan googla efter).

Vad som är lite skumt med dessa företag är att de inte bara lurar sina kunder, utan att de även blåser sina säljare.

För det första så lockar de sina säljare med en garantilön på 5000, vilket dock visar sig vara en bluff när kontraktet väl ska skrivas, då det där framgår att garantilönen enbart kommer att utbetalas i de fall den anställde lyckats sälja X antal abonnemang, vilket i sådana fall skulle ge säljaren så mycket provision att garantilönen knappt skulle addera något extra.

Ett annat problem gäller själva varorna som utlovas: Det står i säljarnas kontrakt att de *måste* utlova prylar till åtminstone 30% av abonnemangskostnaden, och även om säljarna säger att prylarna ska vara gratis (innan man kommer fram till det muntliga avtalet), så bäddas de i själva verket in i månadsavgiften, och eftersom Access2tel (precis som de liknande skojarföretagen MeraMobil och Qall) inte säljer några abonnemang på kortare bindningstider än 36 månader, så blir det ganska mycket pengar extra man får betala i slutändan (och givetvis fulländas dubbelbluffen genom att kostnaden för varorna dras av från säljarnas provision), så alla dessa platt-TV-skärmar, mobiltelefoner och Wii-konsoler som utlovas fyller en mycket specifik uppgift i företagets strategi.

---

Sedan kan man nyfiket spekulera i vilka kopplingar det finns mellan MeraMobil, Qall och Access2Tel. "Jann" är väl exempelvis inget vanligt förnamn, men ändå fanns det både en jann@meramobil.se och en jann@spsverige.se... Och samtliga av dessa företag använder exakt samma modus operandi.
Citera
2009-10-29, 17:11
Bannlyst
Låter helt otroligt. Hur kan man ta anställning på ett sådant företag, man måste ju kväva sina redan låga etik och moralvärderingar.

Dock skoj att se på arbetsförmedlingenshemsida om företag som söker teleförsäljare men som inte berättar vad det är de ska sälja!
Citera
2010-05-19, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kstrom
Låter helt otroligt. Hur kan man ta anställning på ett sådant företag, man måste ju kväva sina redan låga etik och moralvärderingar.

Dock skoj att se på arbetsförmedlingenshemsida om företag som söker teleförsäljare men som inte berättar vad det är de ska sälja!

Inte alla Företag som får gå ut med att dom säljer för en viss operatör!
Vilket gör att dom inte skriver det, handlar inte alltid om bluff och båg.

Men när det gäller Qall, Mobivox och acesstel2 så har jag inga kommentarer om hur dom lägger upp sina regler men det rör sig om samma typ av sätt att enligt mig lura sme kunderna.

Går man in och kollar på prislistor o diverse på dessa operatörer så stämmer dom rätt så ofta överens med varandra.

Mvh N
Citera
2012-08-23, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kstrom

De lurar även sina säljare, till en början i alla fall. Jag blev lurad (hjärntvättad?) i några dagar innan jag insåg att jobbet kort och gott går ut på att lura så många stackare som möjligt. Eftersom jag inte ens från början hade särskilt "låga etik- och moralvärderingar" sa jag upp mig direkt. Skrev ett längre inlägg om det i den här tråden: https://www.flashback.org/t748327p4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in