2008-11-29, 18:45
Medlem
Ari.Golds avatar
Som de flesta vet så har jordens lutning förändrats genom historien (Sahara var ju en djungel för 14 000 år sedan).

Jag vill minnas att jag läste någonstans att jordens vinkel fortfarande ändras. Någon som vet vad jag pratar om?

Tänk om vintrarna blev lite ljusare här.
Citera
2008-11-29, 18:49
Medlem
Loamigads avatar
Är inte det pga att kontinental plattorna förflyttar sig?
Citera
2008-11-29, 19:02
Medlem
jontäs avatar
det kan nog vara mycket riktigt, och att uppvärmningen har att göra med axellutningen . för jorden lutar ovanligt mycket just nu.
Citera
2008-11-29, 20:42
Medlem
unauthorizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontä
det kan nog vara mycket riktigt, och att uppvärmningen har att göra med axellutningen . för jorden lutar ovanligt mycket just nu.
Om jorden lutar mer än vad vi "är vana vid" så skulle solens höjd på himlen vara annorlunda. Stjärnorna skulle ju också ses på "andra platser" relativt jorden. Såvitt jag vet så har jag inte sett något om att så har skett. Lutningen relativt solen ändras hela tiden under jordklotets varv runt solen och gör att vi får årstider. Den 21/12 är vi på den plats längs "jordbanan" runt solen då nordpolen är som längst från solen och solen står då i zenit över stenbockens vändkrets.
Citera
2008-11-29, 20:48
Bannlyst
....

Varför sahara är öken beror på att polerna flyttar på sig.

En gång låg sydpolen där nordpolen ligger nu, en del säger att det är det här som får isen att smälta.
Senast redigerad av ChinaLover 2008-11-29 kl. 20:57.
Citera
2008-11-29, 20:55
Medlem
Flytande_argots avatar
Jag lär ju saxa lite från wiki:

Citat:
The angle of the Earth's tilt is relatively stable over long periods of time. However, the tilt does undergo nutation; a slight, irregular motion with a main period of 18.6 years. The orientation (rather than the angle) of the Earth's axis also changes over time, precessing around in a complete circle over each 25,800 year cycle; this precession is the reason for the difference between a sidereal year and a tropical year. Both of these motions are caused by the varying attraction of the Sun and Moon on the Earth's equatorial bulge. From the perspective of the Earth, the poles also migrate a few meters across the surface. This polar motion has multiple, cyclical components, which collectively are termed quasiperiodic motion. In addition to an annual component to this motion, there is a 14-month cycle called the Chandler wobble. The rotational velocity of the Earth also varies in a phenomenon known as length of day variation

Att temperaturen varierar lokalt över jordklotet har väl mer och göra med atmosfäriska förändringar och hur olika havsströmmar beter sig än jordaxelns lutning?
Största inverkan som jordaxelns lutning har på oss är väl ändå årstiderna? Och det beror väl på att jordaxeln lutar bort från solen under vinterhalvåret och in mot solen när det är sommar?
Citera
2008-11-29, 20:55
Medlem
Visst ändrar jorden sin lutning. Men det är en långsam förändring som går i cykler om 42.000 år: http://en.wikipedia.org/wiki/Axial_tilt
Knappast något som förklarar snabba klimatförändringar. Det får effekter för var man ser stjärnor. Men då vi inte har några observationer som sträcker sig flera 10.000-tals år, ser vi inget anmärkningsvärt.
Citera
2008-11-30, 18:03
Medlem
S-hund temporärs avatar
Jag är övertygad om att bara västvärlden införde en sund lutningspolitik genom ökade skatteuttag och regleringar så skulle vi tillsammans kunna sätta stopp för denna Anthropogenic Global Tilting.

FN måste tillsätta en Intergovernmental Panel on Axial Tilt Change för att bygga en grund att stå på inför fajten mot Exxon och Bush! Hypotetiska modellsimuleringar visar att en svensk befolkningsökning på 1 miljon pers/år skulle kunna öka jordens lutning med 0,000001 bågfemtosekunder på 100 år. Det är uppenbart att Sverige, som progressiv och lutningssmart nation, måste genomföra befolkningsmängdskorrigerande åtgärder, samt införa straffskatter på all materia som inte är viktneutral.

En lutningskatastrof, värre än både hörnkatastrof och klimatkatastrof, kommer att drabba våra barnbarn om vi inte, öh, gör något! Won't somebody please think of the children?

Som pionjär erbjuder jag er nu att köpa vikträtter till förmånliga priser.
Citera
2008-11-30, 20:26
Medlem
unauthorizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Jag är övertygad om att bara västvärlden införde en sund lutningspolitik genom ökade skatteuttag och regleringar så skulle vi tillsammans kunna sätta stopp för denna Anthropogenic Global Tilting.

FN måste tillsätta en Intergovernmental Panel on Axial Tilt Change för att bygga en grund att stå på inför fajten mot Exxon och Bush! Hypotetiska modellsimuleringar visar att en svensk befolkningsökning på 1 miljon pers/år skulle kunna öka jordens lutning med 0,000001 bågfemtosekunder på 100 år. Det är uppenbart att Sverige, som progressiv och lutningssmart nation, måste genomföra befolkningsmängdskorrigerande åtgärder, samt införa straffskatter på all materia som inte är viktneutral.

En lutningskatastrof, värre än både hörnkatastrof och klimatkatastrof, kommer att drabba våra barnbarn om vi inte, öh, gör något! Won't somebody please think of the children?

Perfekt! Nu väntar vi bara på filmen "An Unbalanced Truth". Sen kan du åka runt i världen, promota filmen och som logo använder du såklart lutande tornet i Pisa.
Citera
2008-12-01, 00:07
Medlem
diversions avatar
Citat:

Hahaha. Fick mig ett jävla gott skratt där. Men absolut. En till synes oändlig källa av anledningar till beskattning kan grundas över detta faktum.
Citera
2008-12-01, 10:21
Medlem
chibarikus avatar
Citat:

Oh noes we are doomed.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in