2008-11-29, 17:58
Medlem
Grindbusters avatar
Jag har en DVD-R på datorn som inte ligger som en image fil. Alltså som .vob filer.. Vill nu se denna film utan att behöva bränna ut den. Vad är bäst att göra då? Vill ju inte bara öppna .vob filerna för då får jag ju inte menyerna osv.. En tanke är att göra om allt till en .iso fil och öppna den med exempelvis daemon tools. Vad bör jag isåfall göra .iso filen i? Eller finns det ett program för ända målet att den kan spela upp .vob filer som en dvd film utan att behöva packa ihop dom?
Citera
2008-11-29, 18:03
Medlem
prova vlc, är dock inte säker på om det kan spela upp .vob annars kan du göra en .iso i nero
Citera
2008-11-29, 18:09
Medlem
Grindbusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invalidusername
prova vlc, är dock inte säker på om det kan spela upp .vob annars kan du göra en .iso i nero

vlc kan spela upp .vob filer.. men inte så att det blir som en dvd. Får ju bara filmen. Finns det inget bättre program är nero för att göra iso filer? Då jag inte har en brännare känns det onödigt att jag ska behöva installera ett stort brännprogram för att kunna göra iso fil.
Citera
2008-11-29, 19:17
Medlem
merlin2s avatar
pröva med powerdvd
Citera
2008-11-29, 19:19
Medlem
LasseKongoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grindbuster
Jag har en DVD-R på datorn som inte ligger som en image fil. Alltså som .vob filer.. Vill nu se denna film utan att behöva bränna ut den. Vad är bäst att göra då? Vill ju inte bara öppna .vob filerna för då får jag ju inte menyerna osv.. En tanke är att göra om allt till en .iso fil och öppna den med exempelvis daemon tools. Vad bör jag isåfall göra .iso filen i? Eller finns det ett program för ända målet att den kan spela upp .vob filer som en dvd film utan att behöva packa ihop dom?

Jag kan ha fel ang. detta men jag vill minnas att man kan spela upp DVD:n med menyer ändå genom att öppna upp rätt vob-fil (den med menyerna), det finns ju ofta flera stycken vob-filer så det gäller att öppna rätt vob-fil och sen ska man därifrån kunna kolla på filmen. Det var ett tag sen jag gjorde detta men jag är nästan helt säker på att det funkar.

Har du testat att öppna alla vob för sig?

För att öppna filerna bör du använda ett program som stödjer DVD uppspelning, typ PowerDVD eller WinDVD.
Senast redigerad av LasseKongoo 2008-11-29 kl. 19:34.
Citera
2008-11-29, 19:22
Bannlyst
öppna dvdshrink, lägg in vobfilerna så konverteras de till en image-fil.

blir svårt att spela upp filmerna en och en efter som varje .vob-fil är en del av filmen. 1.vob är t.ex. Buena Vista-ad:en. 2.vob är menyn (eftersom själva filmen inte ligger i samma fil som menyn så kan den inte peka vidare ditt knapptryck till ditt val "spela filmen").
Citera
2008-11-29, 20:40
Medlem
sommarlovs avatar
.VOB är nästan samma sak som .MPG så de flesta spelare kan spela upp dem, men om du har kvar .IFO så öppna den istället, så har du kvar menyerna.
Citera
2008-11-30, 08:39
Medlem
tempeZZts avatar
Som sagt ovan - använd PowerDVD.
Citera
2008-11-30, 09:16
Medlem
Krests avatar
VLC->Media->Open folder
Klart!
Citera
2008-11-30, 09:41
Moderator
MondoBizarros avatar
Personligen föredrar jag Media Player Classic framför VLC och använder dessutom K-lite Codec pack där MPC ingår.
Med den så är enklaste sättet att högerklicka på VIDEO_TS.IFO-filen och välj Öppna med MPC.
Nästa gång är det bara att dubbelklicka på VIDEO_TS.IFO-filen så startas DVDn som den ska, dvs med menyer och allt.

Annars kan man ju självklart gå andra vägen, först starta MPC och välja Open file, men jag tycker det är enklare med mitt förstnämnda sätt.
Citera
2008-11-30, 11:43
Medlem
Grindbusters avatar
fick ordning på det. tack
Citera
2008-11-30, 12:37
Medlem
Germanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grindbuster
vlc kan spela upp .vob filer.. men inte så att det blir som en dvd. Får ju bara filmen
fel, gör som krest säger så blir det som en dvd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in