• 1
  • 2
2008-11-29, 17:53
Medlem
occasuss avatar
Jag har en ett r gammal Mac Mini som jag i stort sett bara anvnder till videoredigering nn gng i veckan (anvnder min PC till allt annat). Har en hel del projekt p Macen som jag verkligen inte vill bli av med, s jag gr inga skumma grejer p den och har den inte ens uppkopplad till internet.

Idag startade jag den och hann bara ppna en mapp innan datorn gav ifrn sig ett klickljud och stngdes ner. Nu vgrar den starta. Inget hnder nr jag trycker p startknappen, den verkar helt dd. Har testat att reseta PMU, hjlpte inte.

Hjlp mottages givetvis tacksamt.
Citera
2008-11-29, 20:59
Moderator
Rassas avatar
Det kan vara tv saker: Ntdelen, allts klumpen som strmkabeln sitter i, eller s har logikkortet gtt t skogen. Det r rtt sllan logikkortet pajar p Minin, s jag tror mest p ntdelen. Du kan lna en ntdel om du knner ngon som har en likadan dator och testa.

Om det r garanti kvar p datorn, lmna in den till nrmaste service-center, sk p: http://www.apple.com/se/buy/locator/
Citera
2008-11-30, 01:24
Medlem
occasuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det kan vara tv saker: Ntdelen, allts klumpen som strmkabeln sitter i, eller s har logikkortet gtt t skogen. Det r rtt sllan logikkortet pajar p Minin, s jag tror mest p ntdelen. Du kan lna en ntdel om du knner ngon som har en likadan dator och testa.

Om det r garanti kvar p datorn, lmna in den till nrmaste service-center, sk p: http://www.apple.com/se/buy/locator/
Tack s mycket, ska frska f tag p en ntdel.
Citera
2008-12-01, 19:15
Medlem
occasuss avatar
Har testat en annan strmsladd nu, funkar inte. Fan. Fr vl lmna in bket p nt av deras hipsternsten.
Citera
2008-12-01, 21:25
Medlem
Deerays avatar
De r inte sladden som r felet nr det handlar om ntdelen. Det r den delen av datorn som frser alla dom olika delarna med strm. Den har nog "brunnit" som man sger :P
Citera
2008-12-02, 08:41
Moderator
Rassas avatar
Har du testat med annan "klump" (ntdel) ocks? Allts den som strmsladden ansluts till?
Citera
2008-12-02, 09:42
Medlem
phanderss avatar
Om du har viktiga grejer p den se till att du fr hrddisken innan dom brjar mecka med den om du lmnar in den. En sdan support har en frmga att formatera hej vilt.
Citera
2008-12-02, 10:29
Moderator
Rassas avatar
Varfr skulle en erfaren Mac-tekniker formatera hrddisken nr ntdel eller logikkort r trasigt? Har du ngot belgg fr att dom "brukar" gra s?

Har sjlv jobbat som Mac-tekniker och har kontakt med kollegor i branschen. Att formatera diskar gr man bara nr det r diskrelaterade fel, och efter att ha frgat kunden om han/hon har backup.

Nu lt jag lite sur, kanske. Det var inte meningen Men det r lite trkigt att f sitt yrke nedvrderat till nn slags hrddiskformaterande enter-tryckare
Senast redigerad av Rassa 2008-12-02 kl. 10:38.
Citera
2008-12-02, 11:54
Medlem
occasuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deeray
De r inte sladden som r felet nr det handlar om ntdelen. Det r den delen av datorn som frser alla dom olika delarna med strm. Den har nog "brunnit" som man sger :P
Citat:
Har du testat med annan "klump" (ntdel) ocks? Allts den som strmsladden ansluts till?
Nu fr vi reda ut begreppen hr.
Det jag testade att byta ut var allt som finns mellan datorn och vgguttaget, allts tv sladdar varav den ena sitter fast i en klump.

http://www.sowerbutts.com/linux-mac-mini/psu.jpg

Men ni menar allts att det som gtt snder antagligen sitter inuti datorn? Ntaggregatet?
Citera
2008-12-02, 12:35
Moderator
Rassas avatar
D har du nog testat det som du kan testa. Det finns ingen ytterligare ntdel i datorn. Det r nog rtt skert att det r logikkortet som har gtt snder. Lmna in den fr reparation. Om du har garanti kvar s kostar det ju inget.
Citera
2008-12-02, 16:52
Medlem
phanderss avatar
Citat:
Varfr skulle en erfaren Mac-tekniker formatera hrddisken nr ntdel eller logikkort r trasigt? Har du ngot belgg fr att dom "brukar" gra s?

Har sjlv jobbat som Mac-tekniker och har kontakt med kollegor i branschen. Att formatera diskar gr man bara nr det r diskrelaterade fel, och efter att ha frgat kunden om han/hon har backup.

Nu lt jag lite sur, kanske. Det var inte meningen Men det r lite trkigt att f sitt yrke nedvrderat till nn slags hrddiskformaterande enter-tryckare

Det jag menade var att tekniker av den typen, inte just Mac-tekniker, har en frmga att formatera s att "allt ska st rtt till" och bara ett tips eftersom misstag faktiskt kan ske, ven i vr underbara Apple-vrld Det verkade ju p TS som att det var mkta viktig information h*n har p disken..

Har vl inga belgg direkt utan erfarenheter. Har sjlv jobbat som IT-support och vet hur mina fre detta kollegor arbetade. Dock var dom alldeles fr PC-skadade dr en formatering lser de flesta problem. S allt r vl isf beroende p var TS vljer att lmna in den, om han nu gr det vill sga.
Senast redigerad av phanders 2008-12-02 kl. 16:55.
Citera
2008-12-02, 17:01
Medlem
occasuss avatar
Jag hr av mig till Apple imorgon, tack fr hjlpen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in