2003-08-07, 13:25
Medlem
I amfetaminforumet har en riktig såpa varit igång ett par dagar. Tjafset gäller vilka ämnen som får diskuteras där. Moderatorn säger att det bara är amfetaminer som gäller. Jag ber då om något exempel på dessa som är ok. Moderatrorn vägrar att svara på det och sen är tjafset igång.

Nu är lite tjafs bara uppfriskande och roligt men när moderatorn sen i ett PM kommer med skumma löften så börjar det lukta illa. Jag har inte ifrågasatt hans moderatorskap eller varit otrevlig, däremot har jag sakligt argumenterat för min sak och bett om sakliga argument från honom.

http://www2.flashback.info/scan/viewtopic.php?t=82974
http://www2.flashback.info/scan/viewtopic.php?t=83180

I ett PM till mig avslutar moderatorn: Alltså, lägg ner ditt personliga korståg mot mig är du vänlig, annars får vi lov att vidta åtgärder.

Nej Tim, jag kommer att fortsätta att tjata och kräva att du inte bara godtyckligt styr och ställer. Baserar du dina regler på fakta så är det väl inte för mycket begärt att du delar med dig av denna fakta.
Citera
2003-08-07, 14:05
Administrator
admins avatar
Re: Moderator eller diktator?

Citat:
Ursprungligen postat av Lilius
I amfetaminforumet har en riktig såpa varit igång ett par dagar. Tjafset gäller vilka ämnen som får diskuteras där. Moderatorn säger att det bara är amfetaminer som gäller. Jag ber då om något exempel på dessa som är ok. Moderatrorn vägrar att svara på det och sen är tjafset igång.

Nu är lite tjafs bara uppfriskande och roligt men när moderatorn sen i ett PM kommer med skumma löften så börjar det lukta illa. Jag har inte ifrågasatt hans moderatorskap eller varit otrevlig, däremot har jag sakligt argumenterat för min sak och bett om sakliga argument från honom.

http://www2.flashback.info/scan/viewtopic.php?t=82974
http://www2.flashback.info/scan/viewtopic.php?t=83180

I ett PM till mig avslutar moderatorn: Alltså, lägg ner ditt personliga korståg mot mig är du vänlig, annars får vi lov att vidta åtgärder.

Nej Tim, jag kommer att fortsätta att tjata och kräva att du inte bara godtyckligt styr och ställer. Baserar du dina regler på fakta så är det väl inte för mycket begärt att du delar med dig av denna fakta.

Forumet är till för "diskussioner om amfetamin" (vilket även anges på index-sidan). Vem har sagt att man även skall diskutera "amfetaminliknande" droger där? MDMA diskuterar man förslagsvis i forumet "Ecstasy". Herbal drugs, effedrin, kokain och alla andra droger som saknar eget forum diskuteras under "övriga droger". Givetvis kan man ändra namn på forumet till "Amfetamin & amfetaminliknande droger". Men för tillfället är forumet endast tillägnat amfetamin.

admin
Citera
2003-08-07, 14:11
Medlem
%s avatar
Att han låser/raderar/editerar trådar han får kritik i är jävligt dåligt tycker jag.
Citera
2003-08-07, 14:19
Medlem
I http://www2.flashback.info/scan/viewtopic.php?t=29729 säger Tim att amfetaminer diskuteras här. Vilka amfetaminer?

A2 har ju fått diskuteras...är ingen amfetamin
Ritalina har fått diskuteras....är ingen amfetamin
Metaamfetamin får diskuteras...är en amfetamin
Efedrin får inte diskuteras.....är en amfetamin
Citera
2003-08-07, 17:05
Medlem
Securions avatar
Eftersom Tim är moderator så avgör väl han (och han endast) vad som ska diskuteras där inne?
Det han inte vill att ni ska diskutera där inne får ni vackert lov att ta någon annanstans. Enkelt!
Om detta blir ett psykiskt trauma för er, så är ni såklart fria att klaga hos admin. Vilket ni nu också gjort, samt fått svar på.
Vad jag inte förstår är; Vad, i admins svar till er, är det ni inte förstår?

Själv fattar jag inte skillnaden på en amfetamin och en vitamin... Men jag tror att Tim har nog med grundläggande kunskaper i ämnet för att kunna avgöra vad som är direkt "off topic" och vad som inte är det.
Ibland kan det såklart vara gränsfall, och även direkta felaktigheter, men det avgör Tim hur han ska hantera.
Mitt förslag är att ni skickar ett PM till Tim och talar om vad ni tycker är fel och sen hoppas på att Tim håller med er.
Citera
2003-08-07, 17:25
Medlem
Men det var väl själva f** också..(bankar huvudet mot tangentbordet) 8O

Ja har aldrig sagt att det inte är han som bestämmer i forumet. Jag frågar vad han baserar sitt ställningstagande på. Är jag den enda på hela FB som tycker att det kan krävas av en moderator, eller har ni blivit lite för gudalika för att få ifrågasättas? Han avgör ju helt godtyckligt vad som får diskuteras där. Ena stunden är det bara amfetamin, nästa stund är det amfetaminer för att sen vara ämnen som inte är amfetaminer överhuvudtaget.
Citera
2003-08-07, 17:26
äldre konto (old)
Ej medlem
Drogforumet är inte mitt gebit egentligen, men Stanley besitter de största kunskaperna där och skulle passa bättre som moderator. FB, som skall opponera mot samhället(?) skall väl inte vara som samhället där man bestämmer för att man bestämmer och inte för att man kan det man bestämmer om? Stanley har genom SWI lärt mig och många andra att tillverka HMTD och andra nyttiga substanser -kaboom. :mrgreen:
Citera
2003-08-07, 17:32
Medlem
Nu är det väl inte kunskapsnivån som ska avgöra om man kan moderera ett forum eller inte. Hålla reda på off-topic inlägg, rensa från spammare och se till att en schysst ton hålls borde majoriteten av befolkningen kunna. Jag har inget att säga om Tims moderatorskap i övrigt.
Citera
2003-08-07, 17:36
Medlem
Securions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilius
Men det var väl själva f** också..(bankar huvudet mot tangentbordet) 8O

Ja har aldrig sagt att det inte är han som bestämmer i forumet. Jag frågar vad han baserar sitt ställningstagande på. Är jag den enda på hela FB som tycker att det kan krävas av en moderator, eller har ni blivit lite för gudalika för att få ifrågasättas? Han avgör ju helt godtyckligt vad som får diskuteras där. Ena stunden är det bara amfetamin, nästa stund är det amfetaminer för att sen vara ämnen som inte är amfetaminer överhuvudtaget.

OK OK OK!
Skulle inte ha gett mig in i den här diskutionen eftersom jag helt saknar kunskaper om både modererandet i aktuellt forum samt amfetaminer (fanns det flera?).
Ber om ursäkt och drar mig tillbaka från ämnet.
Citera
2003-08-07, 17:43
äldre konto (old)
Ej medlem
En sista intressant off topic: vitamin, amfetamin och HMTD -hexametylentriperoxiddiamin- är alla släkt, vilket framgår av ändelsen -amin som antyder att alla kan framställas ur ammoniak. Vitaminer, knark och ett terroristsprängämne -al-Qaida och köpcentersprängaren i Finland använde HMTD- är alltså släkt. festligt, vad? 8O
Citera
2003-08-07, 17:52
Medlem
Ehrm! *rättar till tangentbordet igen* :roll:

Det finns tusentals amfetaminer.
Citera
2003-08-07, 22:34
äldre konto (old)
Ej medlem
nuxvomica, tillsammans med FUSK har båda varit igång nu ett par dagar, bla i amfetamin-forumet och svampforumet och klagar på moderatorerna. De tycker moderatorerna är okunniga, och de har själva förslag på folk (sina internetbuddies) som är mycket klokare. Fusk tycker att han själv skulle bli en bättre moderator i svampforumet, nuxvomica har andra förslag osv. Men vinner de nåt på sådant tjafs?
I grund och botten handlar det om nån sorts prestige. Någon har fått en tråd flyttad, detta går den personens ära förnär (man vill ha rätt till varje pris) - man börjar klaga på moderatorn, ,man börjar skriva trådar i stil med "du censurerar!" "jag skulle bli bättre moderator!" osv. Men vad handlar det om? Jo, att man inte tål en tillsägelse!
Sedan när man börjar fylla upp forumet med "moderatorn suger"-trådar, och upptäcker att dessa trådar låses, får man mer vatten på sin kvarn. Moderatorn är ju ett riktigt pucko, tycker man.
Men vinner man nåt på dylikt tjafs?

Lilius tålde inte att jag vänligt men bestämt sade att diskussioner om efedrin får du ta i "övriga droger forumet". Nu skall Lilius till varje pris slåss för sin "rätt" att diskutera drogen Efedrin i amfetaminforumet? Varför? Om vi bestämt att drogen A diskuteras i A-forumet och drogen B i B-forumet, varför protestera?

Jag säger dock samma sak igen som i det PM (personliga meddelande) som du i annan tråd valt att offentliggöra: lägg ner ditt personliga korståg nu! Låt oss diskutera det forumen är ämnade till istället för att diskutera om diskussionen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in