2008-11-29, 12:42
Har märkt att min MB har börjat kännas fruktansvärt segt och sur nu den senaste tiden.
Det som har hänt är att många program startar inte och jag får bara upp en ruta som säger "Programmet XXXXX har oväntat avslutats" klickar jag på starta om så får jag "Programmet XXXXX avslutades oväntat när det öppnats på nytt" och så fortsätter det i all evighet..

De programmen som visar detta mest är Transmission och VLC jag har fått överge VLC nu och använder endast Plex men det är mycket segare att starta upp.

Sen har jag börjat märka att datorn arbetar myyyyycket segare i perioder, förr så var den pigg och frisk hela tiden men nu har den börjat kännas sjuk och jävlig..
Har 4gb RAM så det ska inte vara något problem med arbetsminnet och jag försöker alltid ha minst 10% av det totala hårddisk utrymmet ledigt. Datorn hänger sig i korta stunder och tänker till tusen och sedan sparkar den igång igen och fungerar bra i någon timme och sedan upprepas proceduren.

Borde jag formatera om allt eller finns det något fint program jag kan köra?
Citera
2008-11-29, 14:26
Medlem
smurfehs avatar
repair disk/repair permissions kanske kan göra lite skillnad, värt att prova.

Sen är ju klassikern pram kanske värt att köra.
Citera
2008-11-29, 14:59
Medlem
phanderss avatar
Jag hade exakt samma problem förut. Inte att programmen låste sig och fick felrapport utan att datorn frös i 30 sek för att sen hoppa igång igen. Det gick att flytta omkring på program och röra muspekaren men det gick inte att scrolla eller öppna någon fil under denna 30 sekperiod. Hade man en film igång frös den också. Sjukt irriterande.

Jag märkte att det var när just Transmission, Adium och Firefox var igång som detta hände och jag tyckte det kändes som att Transmission och Adium inte tyckte om varandra. Iaf vad jag trodde. Dock visade det sig att min S.M.A.R.T-funktionen på min hårddisk inte verkade funka (kolla Skivverktyg). Köpte ny hårddisk och installerade om och nu flyter den på (inte lika bra som i början men att den fryser slipper jag).
Citera
2008-11-29, 15:24
Jo, jag läste lite förr om att datorn kunde bli seg av nedladdning eftersom spotlight indexar lite titt som tätt och då när den kommer över en .avi fil som växer så har den problem att indexa den eftersom den måste indexa om och om igen så fort du får ner 1% till..

Men det som känns mest stört är att just VLC skulle balla ur helt och hållet och sen Transmission..
Känns lite som en förkylning eftersom VLC ligger bredvid Transmission i docken, får se om iTunes börjar bete sig underligt också.
Om detta sker så har jag det första dator/dock-burna influensa viruset

Ska testa att köra en koll på hdd´n, är det "Kontrollera Skivan" i skivverktyg du syftar på när du pratar om att kontrollera S.M.A.R.T?

Ska tanka ner uTorrent istället och köra det och Plex nu en tid framöver och se om jag kan klara mig på de programmen istället för Transmission och VLC..
Citera
2008-11-29, 21:45
Medlem
Deliras avatar
Det man kan testa om ett program strular )och reparation av behörigheter inte hjälpt) är att radera inställningsfilen för respektive program (user/namn/library/preferences) när det är avstängt. De inställningar man gjort men det är inte helt ovanligt att filen får knäpp och strular.

Jag hade ett liknande problem med Safari fr något år sedan och just nämnda manöver fixade biffen.
Citera
2008-11-29, 22:13
Medlem
Transmission segar ner något totalt på min dator, efter att jag slutade använda det går datorn säkert dubbelt så fort. Testa nya betan av uTorrent.
Citera
2008-11-29, 23:51
Medlem
Flärps avatar
Borde vara förbjudet att använda Transmission. Sämre kodat program existerar inte. Det är lika uselt på alla plattformar.

Testa uTorrent eller rtorrent.
Citera
2008-11-30, 00:43
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Borde vara förbjudet att använda Transmission. Sämre kodat program existerar inte. Det är lika uselt på alla plattformar.

Testa uTorrent eller rtorrent.

Uhm, Transmission funkar kanon för min del. Det enda jag kan irritera mig på är att den tar lång tid att avsluta.

Men det tycker jag inte ska hindra andra från att testa ditt råd för det.
Citera
2008-11-30, 16:53
Medlem
phanderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaka
Jo, jag läste lite förr om att datorn kunde bli seg av nedladdning eftersom spotlight indexar lite titt som tätt och då när den kommer över en .avi fil som växer så har den problem att indexa den eftersom den måste indexa om och om igen så fort du får ner 1% till..

Men det som känns mest stört är att just VLC skulle balla ur helt och hållet och sen Transmission..
Känns lite som en förkylning eftersom VLC ligger bredvid Transmission i docken, får se om iTunes börjar bete sig underligt också.
Om detta sker så har jag det första dator/dock-burna influensa viruset

Ska testa att köra en koll på hdd´n, är det "Kontrollera Skivan" i skivverktyg du syftar på när du pratar om att kontrollera S.M.A.R.T?

Ska tanka ner uTorrent istället och köra det och Plex nu en tid framöver och se om jag kan klara mig på de programmen istället för Transmission och VLC..

Njae, S.M.A.R.T ( http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T. )är ju en funktion som, vad jag förstått, analyserar och kontrollerar disken (sig själv) för att hitta brister och kontrollera att allt skrivs på rätt sätt och min disk tyckte in om att det inte funkade. Men det var som sagt bara när jag hade de programmen igång. Firefox + Adium var okej. VLC var också knas.

Du kontrollerar S.M.A.R.T. via Skivverktyget.

Här --> http://pici.se/pictures/TZhcXwmmT.png

Edit: Bilden
Senast redigerad av phanders 2008-11-30 kl. 16:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in