2008-11-28, 22:50
Medlem
Gunjas avatar
Tjenare, äger en domän i formatet blablabla.net och skulle vilja skapa en subdomän (t.ex. vent.blablabla.net) som man kunde använda för att connecta till min ventrilo server genom att skriva in som server adress i programmet. (Som det är nu måste man skriva in min IP-adress)

Jag har förstått att det har att göra med att man ska gå in i DNS-inställningarna på domänen men sedan är jag lost. När jag går in där får jag valmöjligheterna:

"Lägg till nytt A-Record"
"Lägg till nytt CNAME Record"
"lägg till nytt MX Record"
"lägg till nytt TXT-record"

Vad ska jag göra?

Tack på förhand.
Citera
2008-11-28, 23:57
Medlem
Skapa ett A-record och peka den till din IP-adress.
Citera
2008-11-29, 00:31
Medlem
Gunjas avatar
Tackar, men det funkar fortfarande inte. Måste jag skapa någon subdomän, eller funkar det att rikta www.blabla.net till min ip och sedan skriva in www.blabla.net i ventrilo configen för att ansluta till servern?
Citera
2008-11-29, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunja
Tackar, men det funkar fortfarande inte. Måste jag skapa någon subdomän, eller funkar det att rikta www.blabla.net till min ip och sedan skriva in www.blabla.net i ventrilo configen för att ansluta till servern?

www ÄR en subdomän, dock är det lite förvirrande att använda www för annat än http-trafik, så en annan subdomän är en bra idé. Du behöver dock inte använda en subdomän alls, utan du kan peka domänen blabla.net till ditt IP.

Tänk även på att det kan ta ett par timmar innan ändringar i DNS-inställningarna börjar fungera.
Citera
2008-11-29, 12:29
Bannlyst
Du måste fixa ventserver först antar jag.
Citera
2008-11-29, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av comgoran
Du måste fixa ventserver först antar jag.
Läste du ens hans inlägg? Han skriver ju att han redan har en Ventriloserver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in