• 1
  • 2
2003-08-07, 12:53
Bannlyst
Jag har skaffat en DVD till datorn och därtill köpt mig en kabel så att jag ska kunna använda datorn som DVD-spelare men kunna se filmen i TV:n. Kabeln köpte jag på Jula för 139 spänn men det har väl ingen större betydelse för kvalitén, eller?

Det tog ett tag innan jag kom på att jag skulle ta av monitorkabeln när TV-kabeln sitter i TV-out-utgången, men här har jag ytterliggare ett probelm. Varför blir bilden svartvit?

Ljudet fungerar som det ska och bild i TV:n får jag. Dock inte i den kvalitet som jag ska ha från en DVD, utan bilden är lite "grynig" och just svartvit. :?

Vad har jag gjort för fel? Det är säkert bara någon lite skitjustering, men det här är första gången jag klyddar med sådant här så jag skulle bli glad över lite hjälp.

// Roger P.
Citera
2003-08-07, 13:23
Medlem
Stockos avatar
http://tvtool.info/english/cablefaq3_e.htm
Citera
2003-08-07, 14:50
äldre konto (old)
Ej medlem
Ladda hem TV-tool från Kazaa.
Citera
2003-08-07, 22:15
Bannlyst
Tack för hjälpen, jag ska prova med TV Tool... Får se om det hjälper...

// Roger P.
Citera
2003-08-07, 23:30
äldre konto (old)
Ej medlem
Skulle tipsa om den ursprungliga sidan istället för kazaa som inte behöver mer publicitet än nöden kräver.
www.tvtool.de
Anledningen till att du har svartvit bild är som sagt att du inte kan använda en vanlig s-vhs kabel (din tv verkar inte klara av det).
Du behöver alltså en adapter som gör om signalen, från s-vhs till vhs (rca hona, http://tvtool.info/jpgs/cableguide/adapter_bt869.jpg).
Sen använd en sådan här scartkontakt (http://www.clasohlson.se/images/prod...22399_BXw2.jpg) och plugga in i gult uttag.

Eller ifall du redan har en vhs kabel (med rca kontakter) och kontakt direkt på grafikkortet. Kör den vägen direkt till en scartadapter.
Citera
2003-08-09, 21:56
äldre konto (old)
Ej medlem
har samma problem köpt kabel funkar bra ngra ggr. sen efter det så blev det svartvit å inge ljud.
har ett hercules pro9700 med tvutgång. tv nyare model (2002). vad kan det vara för fel PLZ HILFE
Citera
2003-08-09, 22:59
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kokaloo
har samma problem köpt kabel funkar bra ngra ggr. sen efter det så blev det svartvit å inge ljud.
har ett hercules pro9700 med tvutgång. tv nyare model (2002). vad kan det vara för fel PLZ HILFE

Kan vara att du inte tvingar kortet att skicka ut en signal till tvn.
Har för mig att det är ett känt problem. Googla vetja!
Citera
2003-08-10, 14:01
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Kan vara att du inte tvingar kortet att skicka ut en signal till tvn.
Har för mig att det är ett känt problem.

hur gör man det ???
Citera
2003-08-10, 14:31
Bannlyst
Finns det ingen TV-kunnig som kan göra en slags steg-för-steg-guide åt oss som inte riktigt får till det med DVD:ns färger? Alternativt länka till en sida som tydligt förklarar detta utan att villa in sig i en massa tekniskt fikonspråk... :?:

// Roger P.
Citera
2003-08-10, 14:53
äldre konto (old)
Ej medlem
Roger P
Citat:
Finns det ingen TV-kunnig som kan göra en slags steg-för-steg-guide åt oss som inte riktigt får till det med DVD:ns färger? Alternativt länka till en sida som tydligt förklarar detta utan att villa in sig i en massa tekniskt fikonspråk...

exakt PLZ HILFE de e fett frustrerande å se ngn film i svart vit utan ljud det blir inte samma efekt å så t3 då känns bara som att man kollar på en hitech stum film
Citera
2003-08-11, 20:20
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kokaloo
har själv ett Hercules kort, fast ett aningen äldre 4500 med TV-out.
Jag får ingen bild alls längre.
Kyro's tv-out program (det fungerar inte med TV-tool på mitt kort nej, eftersom det inte har nvidia kretsar) säger:
Citat:
Ursprungligen postat av Bajs Kyro
NO TV CONNECTED, PLEASE WAIT 15 SECONDS FOR IT TO BE DETECTED.
Och så säger denm i mer än 15 sekunder ska jag säga. Jag har fan väntat upp till 10 minuter.

Dock kan du returnera ditt kort till Guillemot som gör Hercules korten och få ett nytt. Dom bryr sig inte ens att kolla om det är fel på det, du bara får ett nytt.
Jag har själv gjort det en gång utan problem!
Citera
2003-08-12, 10:31
Medlem
tv

har du provat att sätta kabeln i båda scart kontakterna på tv'n för det är oftast bara en som stödjer svhs och på vissa gamla tv apparater stöder inte alls svhs och då blir det svart bild... kan även funka med tv-tool men det förutsätter att ditt grafikkort har nvida kretsar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in