• 1
  • 2
2008-11-28, 17:41
Bannlyst
Har ni någon åsikt om det?

Jag har aldrig gjort det. På något sätt känns det som en myt att det vore "fel" på något vis, kanske lite känsla av stor/skolkök möjligen. På samma sätt som att man "måste" ha i lite salt i vattnet för att sälta potäterna...

Jag frågar för att det skulle möjligtvis skulle kunna underlätta min tillvaro en smula.
Citera
2008-11-28, 17:56
Medlem
coopers avatar
skalar alltid potatisen innan jag kokar den...

Va jag har för mig är att man tappar vissa nyttigheter som sitter direkt under skalet.. men jag vet inte..

Är så lat för det känns enklare att skala med potatisskalare och slipper kladdet vid bordet...
Citera
2008-11-28, 18:54
Medlem
Trumpeters avatar
Bortsett från någon månad kring midsommar då färskpotatisen kommit skalar jag alltid potatisen innan den kokas. Givetvis saltas vattnet också, med skal som utan skal.
Citera
2008-11-28, 18:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cooper
skalar alltid potatisen innan jag kokar den...

Va jag har för mig är att man tappar vissa nyttigheter som sitter direkt under skalet.. men jag vet inte..

Är så lat för det känns enklare att skala med potatisskalare och slipper kladdet vid bordet...

Tack!

Nu när du sa det, erindrar jag mig ochså om att det nyttiga ska sitt invid skalet. Men det känns som en myt, det ochså.
Citera
2008-11-28, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Tack!

Nu när du sa det, erindrar jag mig ochså om att det nyttiga ska sitt invid skalet. Men det känns som en myt, det ochså.

Jo, det är en myt. Nästan allt näringsvärde i potatisen finns inne i potatisen. Det var nåt enstaka näringsämne som fanns i större koncentration i skalet, men mängden var ändå större i resten av potatisen. Om man lider av kemikalieskräck kanske man vill veta att större delen av miljögifterna däremot sitter i skalet, men det är ingen större fara egentligen.

Jag kan ju säga det att det blir en annan smak på potatisen om man kokar den i skalet och skalar vid bordet, vilket inte är fel till en del rätter. Skulle inte säga att nåndera sättet är "fel".
Citera
2008-11-28, 22:25
Medlem
Mandingos avatar
jag skalar bara potatisen om jag ska göra mos eller pure... annars koks den med skal som ätes det också...
Citera
2008-11-28, 22:33
Medlem
StigAllans avatar
Självklart så kokar man potatisen med skalet på så ofta det går.
Ett jävla mörker att skala potatis.
Till en eller två pers går väl någorlunda men enklast och godast är kokt skalpotatis.
Citera
2008-11-29, 03:01
Medlem
MEC62s avatar
Jag brukar skala potatisen innan och skära den i mindre bitar - går fortare då! Undantaget är mandelpotatis som faller sönder om den är skalad.
Citera
2008-11-29, 03:14
Medlem
Citat:
Har ni någon åsikt om det?

Jag har aldrig gjort det. På något sätt känns det som en myt att det vore "fel" på något vis, kanske lite känsla av stor/skolkök möjligen. På samma sätt som att man "måste" ha i lite salt i vattnet för att sälta potäterna...

Jag frågar för att det skulle möjligtvis skulle kunna underlätta min tillvaro en smula.
Blir lite förvånadnär någon som utger sig vara kock ställer denna fråga. Har aldrig blivit serverad skalpotatis på en restaurng.
Själv kokar jag färskpotatis med skal och vinterpotatis utan. Visst det är tråkigt att skala, men herregud, man gör ju massor av tråkiga rutinjobb dagligen. Ta det som ett tillfälle till avslappning, och låt tankarna vandra iväg.
Citera
2008-11-29, 06:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Blir lite förvånadnär någon som utger sig vara kock ställer denna fråga. Har aldrig blivit serverad skalpotatis på en restaurng.
Själv kokar jag färskpotatis med skal och vinterpotatis utan. Visst det är tråkigt att skala, men herregud, man gör ju massor av tråkiga rutinjobb dagligen. Ta det som ett tillfälle till avslappning, och låt tankarna vandra iväg.

Du bör inte bli så förvånad. Dock kan man väl säga att denna fråga var lite mer åt min matlagning hemmavid, där vi mest lagar potatis med skalet på.
Citera
2008-11-29, 06:24
Bannlyst
Kan man koka potatis?
Citera
2008-11-29, 07:09
Bannlyst
Citat:
kanske lite känsla av stor/skolkök möjligen.
Tvärtom ju, i skolan serverades potatisen alltid med skalet på.

T: skalar i nio fall av tio innan kokning
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in