2008-11-28, 15:44
Medlem
Fanatikers avatar
Jag har inte lyxen att äga en hemma ugn med ånga.. och behöver lite tips på hur man bäst förvandlar sin torra varma ugn till en sämre kopia av den på jobbet. Jag vill kunna lågtempa lite finare köttbitar som jag bara har kryddat/marinerat och sedan fixerat i plastfolie, för att sedan ta ut och låta vila innan jag steker på dem i het panna innan servering.
Går det att få detta till att funka bra? In med en plåt vatten bara? På många ugnar är ju lägsta temp 100 grader, skulle gärna ha den ner mot ca75 men det går ju inte att glänta på luckan så man släpper ut den ånga som finns.
Gahh någon som testat med lyckat resultat??
Citera
2008-11-28, 15:51
Medlem
Cantorass avatar
Har du en wok? Det brukar följa med ett ånggaller
Häll vatten i botten på woken - inte över gallret
Lägg det du vill ånga på en tallrik och ställ på gallret - sätt på locket
Funkar hur bra som helst

Det går också att bygga en ångare i en stor kastrull med samma princip

Vanlig ugn funkar inte - du kan få hög fuktighet, men inge motsvarighet till ånga
Citera
2008-11-28, 15:54
Medlem
Flytande_argots avatar
Hmmmm, vad har du för ugn som börjar på hundra grader???

För övrigt borde väl en lergryta kanske funka?
Citera
2008-11-28, 16:11
Medlem
dePauls avatar
Precis som Flytande_argot skriver så borde det funka med lergryta i de flesta fallen.

Saken är den att det är svårt att besvara frågan eftersom det hela hänger på vad du tänker tillaga . Bröd? Kött?

~Paul~
Citera
2008-11-28, 16:19
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Precis som Flytande_argot skriver så borde det funka med lergryta i de flesta fallen.

Saken är den att det är svårt att besvara frågan eftersom det hela hänger på vad du tänker tillaga . Bröd? Kött?

~Paul~

Kött, skriver väl TS?
Citera
2008-11-28, 17:53
Medlem
Fanatikers avatar
Jepp som jag skrev i mitt första inlägg så är det kött som avses!

Lergryta skulle nog funka men äger ingen... dock billigare än att köpa en ny ugn . Ska gräva upp den gamla woken och se vad den innehåller för delar, problemet lär väl vara att det blir svårt att veta och kontrollera temperaturen på spisen.
Citera
2008-11-28, 18:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Kött, skriver väl TS?
Sant :O. Gäller att läsa ordentligt!

Det går förstås att köra med vattenmetoden i vanlig ugn. Placera en djup ugnsplåt i botten, ett galler direkt över och dra på grill på maxnivå. Tillåt aldrig vattnet att dunsta bort helt.

~Paul~
Citera
2008-11-28, 18:58
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Sant :O. Gäller att läsa ordentligt!

Det går förstås att köra med vattenmetoden i vanlig ugn. Placera en djup ugnsplåt i botten, ett galler direkt över och dra på grill på maxnivå. Tillåt aldrig vattnet att dunsta bort helt.

~Paul~

Är detta förenligt med den låga temperaturen som efterfrågas?
Citera
2008-11-28, 19:35
Medlem
Fanatikers avatar
Citat:

tack! det är frågan jag också vill ha svar på.
Citera
2008-11-28, 19:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ja, eftersom avståndet är så pass stort. Dessutom skyddar plåten från strålvärmen underifrån. Det tar avsevärt längre tid än vad man skulle kunna tro.

Ugnens verkningsgrad har förståss en avgörande betydelse. Man bör också observera hur köttet beter sig under tillagningen. Ser man att värmen är för hög, så är det förståss bara att sänka.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in