Punkt ett och två kan vara lite motsägelsefulla. Punkt ett verkar se på karaktär som Foucault ser på Makt, som något man gör, en process, en konstruktion. Men punkt två går rakt emot det, och säger att karaktär är något man har, en essentiell kvalitet. Jag tror att det är bäst att välja mellan dessa två olika perspektiv, annars kan det bli problematiskt.
Vidare verkar punkt tre, dikten, och susnings definition, handla om Habitus snarare än karaktär. En persons internaliserade förkroppsligade kunskap, som hur en rikare person nästan reflexmässigt vet vilken gaffel att använda till skaldjur medan en fattigare person reagerar mycket bättre med en fotboll ute i gräset
Oavsett verkar karaktär också anspela på situation och kontext. Det som kan vara god karaktär i en situation kan vara sämre i en annan. Och det gör att det får mig att tro att karaktär är en samling dygder och synder, fast mer specifika än bara "ödmjukhet" och dylikt. Jag värderar just ödmjukhet väldigt högt, så skulle jag säga något om god karaktär skulle det nog anspela på ödmjukhet i olika situationer.