2008-11-28, 11:30
Medlem
JEzuss avatar
Hej,

Julen närmar sig med storm steg och jag tänkte att julbordets utbud skulle få en godsak till. Jag har under sommaren konstruerat en rök av ett oljefat och lite andra prylar, detta har gjort att familjen under sommaren har njutit av egenrökta räkor vid ett flertalet tillfällen. Nu vill jag att räkorna ska bli en del av julbordet, men det uppkommer frågor kring det hela!

Om jag röker räkorna den 23, kör de i kylen direkt och låter de ligga den 24 (kväll), hur kommer de vara? Klarar de sig bra eller kommer konsistensen påverkas?

Tacksam för svar!

Mvh
Citera
2008-11-28, 12:29
Medlem
mats25s avatar
konsistensen kommer att påverkas. Räkor är helt klart känsliga. Skulle rekommendera att röka dom precis innan ni ska äta dom.
Citera
2008-11-28, 12:46
Medlem
Tandkolls avatar
Det är inga problem alls, räkorna kommer inte att ta någon som helst skada eller tappa smak av att ligga i kylen över natten. Passa på att röka några bitar lax när du ändå är i farten.
Citera
2008-11-28, 12:47
Medlem
rayraviolis avatar
Låter oproblematiskt. Räkor som röks för handeln är fräscha i några dagar om de förvaras kallt. Borde inte vara någon avgörande skillnad i ditt fall tycker jag.
Citera
2008-11-28, 16:30
Medlem
JEzuss avatar
två mot en, det låter bra det!

Någon som har något annat förslag på något kött som kan vara gott att röka till julbordet för att utöka det lite.
Morsan lär bli tokig, hon har haft samma saker i över 35 år nu men va fan =)

mvh
Citera
2008-11-28, 16:36
Medlem
Rökt ål och rökt lax är ju också en klassiker.
Citera
2008-11-28, 19:00
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Rökta räkor kan hålla upp till 7 dagar om dom förvaras tillräckligt kallt.
Du ska vänta någon dag med att äta räkorna så att röksmaken (som sätter sig i skalet) har sugit in i räkan.
Citera
2008-11-29, 11:23
Medlem
JEzuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl_X
Rökt ål och rökt lax är ju också en klassiker.

Finns redan rökt ål på bordet och laxen kör vi gravad!

Tack för tipsen i a f!
Den 23 ska det jävlar inamma rökas!

mvh
Citera
2008-12-01, 13:19
Medlem
Tandkolls avatar
Räcker inte den rökta fisken och skaldjuren som du redan har? Vill du ha fler "nya" saker på ditt julbord så rekomenderar jag gravad oxfilé eller vilt, som hjort eller vildsvin gärna serverat som kallskuret. Vill du ha mer skaldjur så ska ni naturligtvis äta hummer. Vi kör alltid kokt hummer på julbordet, en halv hummer per skalle serverat med bröd och olika kalla såser. Sen brukar vi ha olika snittar, exempelvis med gravad lax, eller med löjrom eller lever. Korv finns det ju hur mycket som helst att lägga fram på julbordet, köp lite olika rökta korvar och gör en krovbricka, sjukt gott! Servera med tillbehören surkål och söt eller stark senap.
Citera
2008-12-01, 18:39
Medlem
Läste senast idag att ål är en rödlistad fisk, med andra ord är det inget man bör äta på ett tag för att de ska finnas kvar. Bara ett tips. Synd, det är ju guu så gott!
Citera
2008-12-01, 19:17
Medlem
defyras avatar
Flera leverantörer har slutat att sälja det, synd då det var en utav de populärare fiskar på vårat julbord..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in