• 1
  • 2
2009-01-19, 13:57
Medlem
hottentotts avatar
många ljudkortsdrivare har egna eq's jag vet att soundmax och creative har detta i sin mjukvara som kommer med ljudkortet.
Citera
2009-01-21, 19:20
Medlem
Sushimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baruba
Det finns ett väldigt enkelt sätt att ändra basnivån för hela windows.
Vet inte hur det är i Vista, men i XP öppar man bara upp volymkontrollen, gå in på Alternativ -> Avancerade kontroller, sen är det bara att ändra bas respektive diskantnivå.

Och i winamp är det bara att öppna upp EQn och ställa ner basfrekvenserna själv.

Har tyvärr ingenstans i volymkontrollen jag kan ändra basnivån, beror nog på mitt ljudkort som någon nämnde. Känner mig helt lost men hittar inte basnivån i EQ'n på winamp, för inte är "preamp" basnivån? Isf fungerar det inte att sänka den.

någon som har en annan ide eller vet något program som kan hjälpa mig?
Citera
2009-01-21, 19:34
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sushiman
Har tyvärr ingenstans i volymkontrollen jag kan ändra basnivån, beror nog på mitt ljudkort som någon nämnde. Känner mig helt lost men hittar inte basnivån i EQ'n på winamp, för inte är "preamp" basnivån? Isf fungerar det inte att sänka den.

någon som har en annan ide eller vet något program som kan hjälpa mig?

i EQ är det väl "baren" längst till vänster som är basen...testa sänk den. eller dom på vänstersidan iaf
Citera
2010-04-27, 13:15
Medlem
denargetysks avatar
bump

har ett Realtek High Definition Audio ljudkort och vista och jag har förgäves sökt efter ett master-equalizer program.
deras förinställda lägen är helt vädelösa i min mening och det är ett jävla pillande i både VLC och winamp när man ska se på film eller musik.

har googlat men det ser inte ljust ut
nån som har nåt tips eller lösning på detta?
Citera
2010-04-27, 17:40
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Windows Support

//Mod
Citera
2010-04-27, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denargetysk
bump

har ett Realtek High Definition Audio ljudkort och vista och jag har förgäves sökt efter ett master-equalizer program.
deras förinställda lägen är helt vädelösa i min mening och det är ett jävla pillande i både VLC och winamp när man ska se på film eller musik.

Har exakt samma problem! Windows Mediaplayer har ju en eq, men lyssnar ju typ bara i Spotify.
Man tycker ju att det borde finnas någon slags EQ plug-in som man kan ladda ner, utan att byta ljudkort....

Och förinställningarna i Realtek High Definition Audio e ju sämst
Citera
2010-06-30, 19:07
Medlem
Innuendos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denargetysk
bump

Bump på detta.

Har också ett Realtek-ljudkort på min nya laptop. Finns det inget sätt att få en equalizer som täcker allt ljud på datorn? Jag lyssnar ju mestadels på musik via spotify, och där finns ju som bekant ingen EQ. Det jag vill kunna dämpa är de djupa basfrekvenserna som fullständigt äter upp allt annat när jag skruvar upp volymen.
Citera
2010-12-25, 15:32
Medlem
SuperSumos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
Högerklicka på Volym/Högtalargrejjen i Systray.
Välj "Playback device".
Högerklicka på den enhet du använder för att spela upp ljud.
Välj "Properties".
Välj fliken "Tone".

Justera bas till lämplig nivå.

Njut av klagomålsfriheten.

(Engelsk Vista, för svensk version översätt med bästa förmåga.)

Och om tonefliken inte existerar?
Citera
2010-12-28, 23:04
Medlem
fredricoeees avatar
Kanske inte är till så mycket hjälp men om den är inkopplad till ett hemmabiosystem som har fjärrkontroll så kan man nästan alltid ändra basen genom den!
Citera
2011-03-17, 19:04
Medlem
Jag har samma problem. Har grannar som klagar på bas-ljudet vid festligheter. Jag har en hp-pavilion laptop som vi lirar musik från och båda ljudutgångarna på datorn har knäckts på diverse fester. Så nu har vi ett usb ljudkort(Tone port UX2) och det finns INTE någon inställning i drivrutinerna till detta eller i windows för att sänka basen.
"Basratten" på förstärkaren som ljudkortet är kopplat till är på minimum men det är ändå massa bas.

Provade ladda ner något virtuellt ljudkort som någon skrivit om i en annan tråd här. SRS audio sandbox och den sa att jag inte har något kompatibelt ljudkort.. =/

Någon som har hittat en lösning då man inte har ett ljudkort som har inbyggt EQ?
Citera
2011-11-08, 23:30
Medlem
Folkskyggs avatar
Har samma problem här, rätt mycket bas och när jag tittar via datorn så är "hemmabion" enda alternativet, då ljudet inte skickas via HDMI. Jag kör via digital utgång på datorn, och digitalt in i dvd-spelaren (som är min förstärkare), och finns inga ljudinställningar i förstärkaren eftersom jag kör digitalt, så kan inte ställa in bas där. Och på datorn har ju realteks hd-ljudkonfiguration, men den hjälper föga. Riktigt surt. =(

EDIT: I dvd-spelaren/förstärkaren hittar jag inställningar för högtalarvolym, men det är ju bara hur högt högtalarna ska spela, och eftersom min fronthögtalare innehåller var sin 10"-are kvittar det om jag sänker subwoofer, för fronthögtalarna mullrar på rätt bra.
Senast redigerad av Folkskygg 2011-11-08 kl. 23:37.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in