• 1
  • 2
2008-11-28, 00:48
Medlem
dcshoes avatar
Hej!
Tänkte höra ifall nån skulle kunna ha någon aning om vad som är task. Kan tilläggas att det kom helt plötsligt en dag när jag skulle ta bilen.

När jag ska starta bilen när den är kall så är det som att den inte går på alla cylindrar. Sen om jag varvar upp den lite så åtgärdar det sig självt.
Och om jag låter varvtalet gå ner till runt 1-2 000 och sedan trycker pedalen i botten så blöddrar den sig upp på högre varvtal.
Kan tilläggas att om jag varvar upp den och sen släppen och varvar upp den igen så går den som den ska.
Är just bara om den får stå och tugga en liten stund på lågt varv.

Samtidigt som detta hände så försvann tomgången också. Den "hoppar" en liten stund för att sedan dö.

Provade att ha i STP INJECTION CLEANER, och det gjorde att jag iaf fick tomgång på bilen när den är varm.

Annars återstår föregående problem..

Tändstiften är bytta förövrigt.

Någon som har nån idé om vad det kan vara?
Citera
2008-11-28, 01:03
Medlem
W.Schellenbergs avatar
Hade en 740 90´själv för en 4-5 år sedan. På den pajade luftmängdsmätaren och då gick den verkligen dåligt. Kolla upp den!
Citera
2008-11-28, 01:04
Bannlyst
Tändkablar, lock rotor osv osv kan du ju byta till att börja med. Sen så har dom där ett självdiagnossystem ifall det inte skulle funka med service. Har du tur så blippar diagnosen fram felkoder som hjälper dig i felsökandet.

På höger fjäderbenstorn, i bakkant, hittar du en liten svart låda (2x4 cm ungefär) Där kör du diagnostiken. Kolla på 740/940 klubbens forum om tillvägagångssätt. Jag orkar inte skriva det... Infon finns på deras klubb iaf.

edit: förutsatt att du inte har Regina motorstyrning då. Förstås.. Måste vara LH-Jetronic
Citera
2008-11-28, 01:19
Medlem
dcshoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Schellenberg
Hade en 740 90´själv för en 4-5 år sedan. På den pajade luftmängdsmätaren och då gick den verkligen dåligt. Kolla upp den!

Den har jag kollat upp och trådarna ser hela ut i den. Men skall testa med kompisens för att vara säker.!
Citera
2008-11-28, 01:20
Medlem
dcshoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Tändkablar, lock rotor osv osv kan du ju byta till att börja med. Sen så har dom där ett självdiagnossystem ifall det inte skulle funka med service. Har du tur så blippar diagnosen fram felkoder som hjälper dig i felsökandet.

På höger fjäderbenstorn, i bakkant, hittar du en liten svart låda (2x4 cm ungefär) Där kör du diagnostiken. Kolla på 740/940 klubbens forum om tillvägagångssätt. Jag orkar inte skriva det... Infon finns på deras klubb iaf.

edit: förutsatt att du inte har Regina motorstyrning då. Förstås.. Måste vara LH-Jetronic

Ska kolla upp det där! Återkommer
Citera
2008-11-28, 01:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dcshoe
Den har jag kollat upp och trådarna ser hela ut i den. Men skall testa med kompisens för att vara säker.!

observera att den måste vara likadan. tre sista siffrorna avgör, exempelvis 016 som är en väldigt vanlig LMM
Citera
2008-11-28, 01:37
Medlem
Abzints avatar
kanske tomgångsmotorn som spökar?
Citera
2008-11-28, 01:42
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
På höger fjäderbenstorn, i bakkant, hittar du en liten svart låda (2x4 cm ungefär) Där kör du diagnostiken.

Vänster fjädertorn är det som diagnosboxen sitter på
Citera
2008-11-28, 01:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Vänster fjädertorn är det som diagnosboxen sitter på

Ja. givetvis, vänster. BesserWisser har rätt. Vänster!
Citera
2008-11-28, 01:52
Medlem
dcshoes avatar
Citat:
observera att den måste vara likadan. tre sista siffrorna avgör, exempelvis 016 som är en väldigt vanlig LMM

Okej ska kolla upp om det är samma!
Citera
2008-11-28, 01:55
Medlem
dcshoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abzint
kanske tomgångsmotorn som spökar?

Kanske det! Hur kollar jag om den är paj?
Citera
2008-11-28, 02:30
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dcshoe
Kanske det! Hur kollar jag om den är paj?
På höger fjädertorn vid expansionskärlet sitter det ett svart relä, om det börjar paja så kan bilen bli hur cp som helst. Min sambos bil blev hel-cp tills det reläet byttes, sedan gick den som en klocka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in