• 1
  • 2
2008-11-27, 22:57
Medlem
I Savants avatar
Jag hatar hundar. Jag avskyr dem så mycket att så fort jag ser en hund vill jag den ont. När jag ser en hund brukar jag i mitt inre tänka hur jag sparkar den eller hugger av den på mitten med ett svärd. Min granne har en äcklig liten pudel som brukar springa omkring i hennes trädgård och skälla. Jag brukade slänga singel på den så nu springer den och gömmer sig såfort den ser eller hör mig komma.

Detta är naturligtvis inget friskt beteende och jag vill göra något åt det för en tjej jag träffat nyligen är ägare av en liten fuling och om det ska hålla fungerar det inte att jag springer runt och är sur på byrackan hela tiden.

Jag vet också varför jag ogillar hundar. När jag var liten och jag och far min umgicks och vi såg en pudel eller annan liten meshund(det var bara pudlar och små bäbbiga hundar min far ogillade) kunde det gå till såhär:
Jag: Pappa kolla hund!
Far: Ja son, ska jag köra på den?

eller...

Jag: Kolla pappa, två hundar!
Far: Två hundar för mycket.

Detta utvecklades med tiden till ett extremt hat mot alla hundar.

Så, kan ni rekomendera något för att få mig att vänja mig vid tanken på att själv ha en hund i min lägenhet? Jag kanske inte behöver gilla dem extremt mycket eller alls utan bara acceptera den. Har ni varit i liknande situationer och hur har ni löst det? Finns det något 12stegsprogram för patologiska hundhatare?

Må Väl.
Citera
2008-11-27, 23:05
Medlem
ascHacks avatar
Är ditt hat endast gällande mot pudlar och sådana gay-hundar? Då förstår jag dig. Förstår dock inte hur man kan ogilla en maffig rottweiler eller dylikt. Tänk också på att hundar (din hund) sätter ditt liv framför sitt eget, en katt skulle inte ens sluta dricka sin mjölk om husse blev överfallen av en björn.
Citera
2008-11-27, 23:07
Medlem
I Savants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascHack
Är ditt hat endast gällande mot pudlar och sådana gay-hundar? Då förstår jag dig. Förstår dock inte hur man kan ogilla en maffig rottweiler eller dylikt. Tänk också på att hundar (din hund) sätter ditt liv framför sitt eget, en katt skulle inte ens sluta dricka sin mjölk om husse blev överfallen av en björn.
Citat:
Ursprungligen postat av I Savant
Detta utvecklades med tiden till ett extremt hat mot alla hundar.

Katter är söta. Behöver inte ett dumt djur för att skydda mig.
Citera
2008-11-27, 23:34
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Antingen vill du eller så inte bli kvitt hatet!

Varför inte lära känna tjejens hund innan du dömer bort den? Det är riktigt kul att låta hunden leta godis, öva tricks, eller varför inte ta en promenad på egen hand med vovven?

Även om vissa av det manliga släktet gjort mig illa så hatar jag ju inte alla och drar inte alla över en kam. Kanske dags att bjuda till och ge hunden en chans?
Citera
2008-11-27, 23:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av I Savant
Katter är söta. Behöver inte ett dumt djur för att skydda mig.

Bra svar!
Citera
2008-11-27, 23:46
Bannlyst
Fst seriöst, pudlar är lite jobbiga, det kan jag nog hålla med om. Men en det finns så många andra goa raser.
Citera
2008-11-28, 00:07
Medlem
Nu gillar jag hundar och har kanske lite svårare att förstå hur ditt hat är men jag tror att om jag vore du så skulle jag allt ge hunden en chans och försöka lära känna den. Förhoppningsvis tycker även du att det är värt det då pga tjejen du har träffat.

Men prova som någon tidigare har nämnt att leka lite med den. Alternativt om det är en mottaglig hund så kan du sätta dig bredvid den på något bekvämt sätt och klappa/klia den så den blir glad.

Vad är det för ras tjejen har? Vet du om den är social eller inte? Något avvikande osv?

Berätta hur det går!
Citera
2008-11-28, 00:20
Medlem
Eliza CTs avatar
Din far påverkade dej nog lite för mycket genom sitt agerande, vare sig han tog det på allvar eller inte. Du tog det på allvar.
Eftersom du är medveten om det och VILL ändra dej så går det givetvis. En bra chans med denna tjej med hund. Är hon trevlig så är det ju helt naturligt att du vill försöka förstå hennes känslor för hunden (bli bara inte svartsjuk på den!)
Så ta chansen! Umgås med tjej och hund! För visst kan man förändra sej!
Behövs det proffshjälp så finns det terapier, KBT t.ex.
Men utgå först från att du visst kan gillar hundar - även om det i början framför allt gäller att kunna acceptera dem.
Ta med dej något hundgodis den gillar så blir den glad och du känner att du gjorde det bra.
Skönt att du gillar katter i alla fall - en bra början.
Lycka till!
Citera
2008-11-28, 00:21
Medlem
chillionaires avatar
Håller med. Tycker det är ett enormt minus om en tjej skulle ha en hund, speciellt en liten hund, som är så där otäckt... ryser.. sådana små nakna paris hilton hundar.. usch.
Citera
2008-11-28, 00:25
Medlem
Okrypterads avatar
Ingen gillar väl en bjäbbig hund, förutom hundägaren själv då förstås. Samma sak med snorungar...

Men att du känner att du vill kapa hunden på mitten beror knappast på djuret i sig utan på dig, så jag föreslår att du söker hjälp innan du släpper in tjejens "fuling" i din lgh.
Citera
2008-11-28, 08:07
Medlem
Det kanske är för mycket att hoppas på att du ska börja gilla hundar (i alla fall till att börja med), men du kan ju kanske sluta hata dom.

Ett bra sätt kan ju vara att låta din tjej berätta och visa vad det är som gör att hon älskar hundar. Om du kan få lite förståelse för det så kanske du i alla fall slutar hata dom.
Citera
2008-11-28, 08:45
Medlem
troubleices avatar
Pudel rockar fett !
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto