2008-11-27, 21:41
Medlem
cineramas avatar
Canon EOS:

Jag sålde min 350D för 1800 kr, nu känns jag att det kanske var dumt gjort.
(har en point&shoot-kamera nu under tiden)

Jag tänkte spara ihop och köpa 450D, men har läst recensioner på Amazon.com att folk tycker att autofokus är jättedålig på den, att det är bättre med 350D rentav.

Jag fotar inomhus i naturligt ljus på dockor. Fotar ca 20-50 cm från motivet.

Det som störde mig med SLR är att jag alltid fick ont i ryggen av att stå nedböjd och kika i gluggen. (dels att jag är van vid P&S "kika på lcd-skärmen", jaja)

Så eftersom EOS 450D har liveview så tänkte jag ja kanske det är någonting för mig då.

"objektiv då?" kanske ni tänker. Jag hade kit-objektivet, inte direkt det bästa och mest ljusstarka man hade. Jag har tyvärr inte så mycket koll på objektiv, men den billiga 50 mm 1.8 kanske duger, ibland med extender för makro, men ja säg gärna till om jag är helt ute och cyklar. Jag kan tyvärr inte lägga ut mycket pengar vare sig på kamera eller objektiv.

Men som sagt, recesionerna om usel autofokus gjorde mig fundersam. Och funderade på om jag inte skall ta 40D istället, även om man inte får med kitobjektiv (som kan vara bra att ha). Dyrare, ja, ingen objektiv, ja. Men är det så mycket bättre? Eller kanske man ska ha 450D och köpa bättre objektiv? (för samma pengar)

Är ryktena om usel autofokus på 450D sanna?

Jag har ocskå läst att liveview inte direkt är lätt att använda. Att man inte kan trycka halvvägs för att fokusera. Jobbigt.

(är inte pigg på att gå från Canon-systemet, jag har andra tillbehör som t.ex. fjärrutlösare osv)
Citera
2008-11-27, 21:51
Medlem
sicnexs avatar
Själv gick jag från 350D --> 50D, det är en helt ny dimension vill jag lova. Kolla efter en 40D istället, ligger bra till prismässigt både ny och beg just nu.
Citera
2008-11-27, 21:57
Medlem
cineramas avatar
Vågar man köpa beg? Jag hade problem med damm och skit i 350D så det syns. Skulle inte vara någon hit att köpa med samma problem.
Citera
2008-11-28, 12:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinerama
Vågar man köpa beg? Jag hade problem med damm och skit i 350D så det syns. Skulle inte vara någon hit att köpa med samma problem.
Damm går att få bort. Provat att bara blåsa med en gummiblåsa? Och om inte det funkar, får man bort en hel del med en enkel sminkpensel med nylonhår.
Citera
2008-11-28, 19:41
Medlem
sicnexs avatar
Citat:
Om det inte är damm i din nya kamera redan när du får den så är det ju ändå bara en tidsfråga, ett rengöringskit är en investering.

Visst kan det finnas betänkligheter med att köpa beg, damm är inte en av dom.
Citera
2008-11-28, 20:21
Medlem
cineramas avatar
Vad för andra saker ska man tänka på när man köper beg? Sliten kamera, oärlig/tjuv till säljare?

Jag tror dock inte jag kommer köpa beg såvida jag inte får bra skäl för det.
Citera
2008-11-28, 20:48
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Vad för andra saker ska man tänka på när man köper beg? Sliten kamera, oärlig/tjuv till säljare?

Jag tror dock inte jag kommer köpa beg såvida jag inte får bra skäl för det.
Heta pixlar i sensorn kan vara direkt störande. Felfokuseringen med. Priset för begagnat talar däremot för.
Citera
2008-11-28, 22:04
Medlem
cineramas avatar
Tack, det tänkte jag inte på, men det är ju viktigt. Garanti får man ju inte precis om man köper beg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in