2008-11-27, 20:12
Medlem
ManUniteds avatar
Ska köpa en beg. macbook av en bekant efter jul/nyår.
Är en 2ghz core duo, 512mb ram(kan uppgraderas till 2GB vid behov), 64MB DDR2 Grafikkort.

Tänkte bara höra lite i förväg någon har en sådan dator eller liknande som isf. har testat videoredigering/spel på den?
För video har jag tänkt använda Final Cut(ingen hd-redigering) och de spel jag har är främst HL och BF1942/2 vid LAN.

Kommer datorn att klara detta någorlunda? Eller kommer det att gå väldigt segt?

Möjligtvis att detta kanske är dumma frågor men då knappt har suttit något vid en mac förut så har jag inte sån stor koll

mvh manunited
Citera
2008-11-27, 21:27
Medlem
Half-life verkar endast finnas till PC, och där är kraven 500 Mhz processor, 96 MB RAM, 16 MB video card så det klarar den helt klart av :P
BF1942 finns både till PC och Mac, och det enda kravet som skiljer de båda versionerna åt är att till Mac krävs dubbelt RAM-minne (256 vs. 128MB) men annars bör din dator klara av det utan större problem. Det behövs endast 32MB grafikminne.

Det lättaste vore nog bara att installera XP/Vista och köra spelen via windows. Du kanske inte kommer kunna köra på högsta grafik, fast med tanke på hur gamla spelen är så kan du nog få ut en hyffsad fps ändå. Sen kan man dessutom inte ha så hög upplösning på Macbooken, vilket underlättar.

Enligt Apple's hemsida är specsen för Final Cut Studio 2:
-A Macintosh computer with a 1.25GHz or faster PowerPC G4, PowerPC G5, Intel Core Duo, or Intel Xeon processor
-1GB of RAM
-An AGP or PCI Express Quartz Extreme graphics card (Final Cut Studio is not compatible with integrated Intel graphics processors)

Så det går tyvärr inte. Fast det kanske fungerar med tidigare versioner, vad vet jag.
Citera
2008-11-28, 13:43
Medlem
Jag har en lite nyare macbook än den där med core 2 duo och 2gb ram. Den klarar final cut fint om man bortser från motion och har spelat HL utan problem genom crossover.
Citera
2008-11-28, 14:28
Medlem
ManUniteds avatar
Tack för de snabba svaren!

Jag får testa sen när jag får datorn

Är som sagt bara 512MB minne i den nu, men då minnet verkar vara så pass billigt till den så ska jag uppgradera till 2Gb
Inte bara pga. att jag ev. ska använda final cut(om det går) och en del spel....2GB lär ge en liten boost i övrigt också kan jag tänka mig.

2x1GB SO-DIMM DDR2 PC2-5300, 667 MHz kostar bara strax under 300:- inkl. frakt så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in