2013-01-14, 11:59
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stingray454
jag hatar tullarna utav hela mitt hjärta... mest pga att det är en jävla kassako för att mjölka bilismen i miljöns namn..

sen var det ju sossarna som drog igång tullarna.. att sedan moderaterna som borde vara för tullarna sa i valet att dom var emot.. men valde att behålla dom, det är som vanligt bara massa lögner ifrån alla partiers sida.. så jag är inte förvånad.. sossarna är ju dock dom som ska vara för att alla ska ha de bra.. inte göra större klyftor i samhället vilket dom definitivt gjorde nu..och moderaterna bara tackar och tar emot..

sen blir man ju inte fårvånad att dom tar ut skyhöga straffavgifter så har ju alltid staten varit.. född fri, skattad till döds.. svensk politiks melodi..

Det är ju dock ingen direkt kassako, tullarna går med jätteförlust. Klart att Moderaterna väljer att ha kvar dem, så att de kan hämta in lite av utläggen för att sätta upp skiten .
Citera
2013-01-18, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av interasistmen
För en tid sedan stals min bil och någon har passerat tullarna ett par gånger.
Efter polisanmälan och en massa försäkringsärenden fick jag sedan ett brev av transportsstyrelsen med 10+500kr i tilläggsavgift för passage genom tullarna

Jag överklagade detta skattebeslut till skatteverket med en flera sidor lång motivering och fotografier hämtade av polisen som styrker att bilen varit stulen. samt ett utlåtande av mitt försäkringsbolag som väljer att kompensera mig med hyrbil och så vidare.

trots detta förlorade jag min överklagan hos skatteverket då de anser att jag är solidarisk ägare till mitt fordon. Ja det gäller även om bilen blivit stulen.
Förutom det har jag nu fått två betalningsanmärkningar hos kronofogden
Själva skulden har mitt försäkringsbolag betalat in redan men anmärkningarna kvarstår

Nu idag skrev jag ett brev till regeringen där jag ansöker om nåd samt ett brev till datainspektionen där jag ber om att bli bortgallrad ifrån kronofogdens register.

önska mig lycka till

Ja det gör jag verkligen.Staten= jävla Gesapo faschister Varenda krona man kan mygla undan skall man vara stolt över så länge asen beter sig på detta sättet fy fan!
Citera
2013-01-19, 02:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moldova1992
Ja det gör jag verkligen.Staten= jävla Gesapo faschister Varenda krona man kan mygla undan skall man vara stolt över så länge asen beter sig på detta sättet fy fan!

tack snälla.
Goda nyheter
Jag har redan sökt medel ur Eriksbergsstiftelsen samt Örebro läns allmäna stipendier. Det lutar mot att jag får ett lån hos bluestep finans på 5000kr (19% ränta) så att jag kan betala av mina skulder till staten medan jag överklagar.

örebro kommun har även tilldelat mig telefontid med en jurist varje vecka och denna jurist har lyckats formulera slagkraftiga brev och inlagor till rätten.

snart ska jag få yttra mig i detta ärende och begära att det går till högre instans ( innan skatteverket hinner fatta ett beslut om avslag på min ansökan. Då kan man bara överklaga till kammarrätten.

Datainspektionen har via epost lovat att stryka samtliga uppgifter så fort jag skickat över en kopia på polisanmälan. jävligt bussiga. De kan däremot inte radera att det gått in och korrigerat så jag får leva med ett sänkt kreditbetyg i 3 år men vafan, det gör inte så mycket.

jag är så trött på staten. Vill verkligen inte leva i ett samhälle där myndigheter trakasserar den enskilde
Citera
2013-02-02, 21:24
Medlem
Citat:
tack snälla.
Goda nyheter
Jag har redan sökt medel ur Eriksbergsstiftelsen samt Örebro läns allmäna stipendier. Det lutar mot att jag får ett lån hos bluestep finans på 5000kr (19% ränta) så att jag kan betala av mina skulder till staten medan jag överklagar.

örebro kommun har även tilldelat mig telefontid med en jurist varje vecka och denna jurist har lyckats formulera slagkraftiga brev och inlagor till rätten.

snart ska jag få yttra mig i detta ärende och begära att det går till högre instans ( innan skatteverket hinner fatta ett beslut om avslag på min ansökan. Då kan man bara överklaga till kammarrätten.

Datainspektionen har via epost lovat att stryka samtliga uppgifter så fort jag skickat över en kopia på polisanmälan. jävligt bussiga. De kan däremot inte radera att det gått in och korrigerat så jag får leva med ett sänkt kreditbetyg i 3 år men vafan, det gör inte så mycket.

jag är så trött på staten. Vill verkligen inte leva i ett samhälle där myndigheter trakasserar den enskilde

Nej inte jag heller .Blir upprörd som fan över sådant här.Som sagt tidigare lycka till! och berätta gärna i den här tråden hur det gick sedan.
Citera
2013-02-03, 09:01
Medlem
Citat:
Efter polisanmälan och en massa försäkringsärenden fick jag sedan ett brev av transportsstyrelsen med 10+500kr i tilläggsavgift för passage genom tullarna

Jag överklagade detta skattebeslut till skatteverket med en flera sidor lång motivering och fotografier hämtade av polisen som styrker att bilen varit stulen. samt ett utlåtande av mitt försäkringsbolag som väljer att kompensera mig med hyrbil och så vidare.

trots detta förlorade jag min överklagan hos skatteverket då de anser att jag är solidarisk ägare till mitt fordon. Ja det gäller även om bilen blivit stulen.
Själva skulden har mitt försäkringsbolag betalat in redan men anmärkningarna kvarstår

Nu idag skrev jag ett brev till regeringen där jag ansöker om nåd samt ett brev till datainspektionen där jag ber om att bli bortgallrad ifrån kronofogdens register.

önska mig lycka till

Självklart står du kvar som ägare av fordonet även om det är anmält stulet. Inte särskilt svårt att genomföra betalningen och sedan bestrida beslutet (precis som med parkeringsanmärkningar).

Sen kan man ju å andra sidan inte fundera över behovet av samkörning kring polisens register och skatteverket, men det sätter väl å andra sidan DI stopp för?

Enklast bör väl vara att parkera bilen så den inte stjäls?
Citera
2013-02-04, 03:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moldova1992
Nej inte jag heller .Blir upprörd som fan över sådant här.Som sagt tidigare lycka till! och berätta gärna i den här tråden hur det gick sedan.

Tack ska du ha.
av någon märklig anledning vill jag nästan att skatteverket ska driva ärendet vidare. Jag hoppas även få ta upp mitt ärende inför en domstol så att de kan få granska hur lagen tolkar denna fråga.

Lagen säger nämligen att om bilen blir stulen så står jag som ägare i 2 år hos trafikverket. Oavsett om jag gjort en polisanmälan eller inte.
det vet skatteverket om och de utnyttjar detta till sin fördel.

jag är just nu finansiellt utblottad och får tidvis hjälp av ett par stiftelser som bekostar juridisk expertis samt kostnad för mat och uppehälle.

Skatteverket vägrar svara på mina brev och min ansökan om uppskov.
Mitt enda hopp nu är att ansöka om nåd hos regeringen. Så säger i vart fall lagen.
Senast redigerad av interasistmen 2013-02-04 kl. 03:05.
Citera
2013-02-04, 03:12
Bannlyst
Citat:

önska mig lycka till

Det är ju helt sjukt..om han som snodde bilen kör ihjäl ett par stycken OCH felparkerat..hade du varit "solidariskt" ansvrig då också? SUCK! Jag ger upp om det här jävla landet snart. Det är fan dags att skära bort 25% av alla regler och lagar(till att börja med) och 25% byråkrater.
Citera
2013-02-04, 09:51
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Anledningen till att detta är en 'skatt' och inte en avgift är väl just att man inte ska behöva följa lagen, utan kan lägga på hur jävla mycket extra som helst för den som inte betalar. Det behövs nog, biltullarna går ju med brakförlust.
Citera
2013-02-04, 17:37
Medlem
Citat:
Tack ska du ha.
av någon märklig anledning vill jag nästan att skatteverket ska driva ärendet vidare. Jag hoppas även få ta upp mitt ärende inför en domstol så att de kan få granska hur lagen tolkar denna fråga.

Lagen säger nämligen att om bilen blir stulen så står jag som ägare i 2 år hos trafikverket. Oavsett om jag gjort en polisanmälan eller inte.
det vet skatteverket om och de utnyttjar detta till sin fördel.

jag är just nu finansiellt utblottad och får tidvis hjälp av ett par stiftelser som bekostar juridisk expertis samt kostnad för mat och uppehälle.

Skatteverket vägrar svara på mina brev och min ansökan om uppskov.
Mitt enda hopp nu är att ansöka om nåd hos regeringen. Så säger i vart fall lagen.

Fast hur svårt är det att polisanmäla stölden och sedan bestrida varje enskilt skattebeslut? Sååå svårt är det inte att formulera sig så att Skatteverket kan tolka det på rätt sätt.

Sen att du är finansiellt utblottad och inte har råd med dessa utgifter är en helt sekundär fråga faktiskt.
Citera
2013-02-04, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Anledningen till att detta är en 'skatt' och inte en avgift är väl just att man inte ska behöva följa lagen, utan kan lägga på hur jävla mycket extra som helst för den som inte betalar. Det behövs nog, biltullarna går ju med brakförlust.

Var det inte syftet med biltullarna då? Att dom inte skulle minska trafiken och därmed göra sig själva värdelösa med tiden? Eller mindre värda då för all del.
Citera
2013-02-05, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Fast hur svårt är det att polisanmäla stölden och sedan bestrida varje enskilt skattebeslut? Sååå svårt är det inte att formulera sig så att Skatteverket kan tolka det på rätt sätt.

Sen att du är finansiellt utblottad och inte har råd med dessa utgifter är en helt sekundär fråga faktiskt.

lika svårt som det var för dig att faktiskt läsa vad som skrivits i tråden.
Citera
2014-03-18, 12:15
Medlem
Kallesvenne13s avatar
tillägget blir väl 4900%
men jo ett tillägg på 4900% är sjukt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem