2009-07-08, 13:25
Medlem
SteveAktivs avatar
Arg!

Fick 500 kr i "tilläggsavgift" jag med.

35 kr som betalats 2 dagar för sent. Jag hade markerat betalningen och godkänt den på Swedbank, men i slutet av månaden när den skulle dras så fattades någon krona och betalningen avvisades.

Jag upptäckte felet samma dag och betalade från ett annat konto, men eftersom det var den sista i månaden så fick de pengarna först den 2:a och således var misstaget ett faktum.

Är SÅ ARG! och har ringt och skällt på dem, lulläst lagen efter kryphål m.m.

Insett att det är bara att betala och sedan försöka sno tillbaks pengarna från staten på något sätt.

Jag har inget emot att betala skatt, men när man betalar (pengarna försvann ju från mitt konto samma dag som de skulle, men de fick dem 2 dagar för sent) så anser jag att en tilläggsavgift på 500 är OCKER!!!!!

Fortfarande arg...... Finns det någon som är FÖR biltullar som även kan försvara den här avgiften???
Citera
2009-07-08, 13:35
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Jag hade tydligen missat en av tullstationerna genom Oslo för 1 år sedan. Fick ett inbetalningskort på 20 NOK. Nästan gulligt tycker jag....
Hur gick det till? Jag brakade igenom Oslo ett par gånger i vintras och har fortfarande inte hört något. I en del stationer utanför stan man ju pröjsa direkt vid passage, och det gjorde jag. Men de inne i stan, där står det någon skylt som upplyser om att man blir fotad och får en räkning.
Citera
2009-07-08, 16:23
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kläppskog
Hur gick det till? Jag brakade igenom Oslo ett par gånger i vintras och har fortfarande inte hört något. I en del stationer utanför stan man ju pröjsa direkt vid passage, och det gjorde jag. Men de inne i stan, där står det någon skylt som upplyser om att man blir fotad och får en räkning.
Precis, dom där man kan pröjsa stannade jag vid men sen var det några andra diffusa skyltar. Räkningen kom nästan ett år senare. Fick räkningen för feb 2008 i februari i år.
Citera
2009-07-08, 17:19
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Precis, dom där man kan pröjsa stannade jag vid men sen var det några andra diffusa skyltar. Räkningen kom nästan ett år senare. Fick räkningen för feb 2008 i februari i år.
Jobbigt...
Citera
2009-07-08, 23:31
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kläppskog
Jobbigt...
äsch, den var ju bara på 20 NOK
Citera
2009-07-09, 07:04
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
äsch, den var ju bara på 20 NOK
Visst, men det är jobbigt att man får vänta ett helt år. Egentligen ska min arbetsgivare pröjsa, men det finns ju inte en chans i världen att jag kan komma ett år i efterhand och begära pengar.
Nu är det som sagt bara några kronor, så det kan kvitta. Men om jag hade jobbat i Oslo några veckor så hade det blivit mer pengar.
Citera
2010-03-08, 14:57
Medlem
Har också fått en sån här, avgiften på 10:- lades i fel hög med räkningar och glömdes bort 3 dagar. Vem kunde tro att man skulle få 500:- i tilläggsavgift när majoriteten bara kanske max går ut med en 50:- som mest.

Det är ju ett stort skämt den som kommit på den avgiften.

Iallfall tycker jag folk borde skaffa ett luftgevär eller liknande och panga sönder alla sketna fartkameror. Att ingen gjort detta än förbryllar mig :P
Citera
2010-03-10, 00:32
Medlem
Kamelen Berts avatar
http://www.aftonbladet.se/bil/article5699603.ab

Underlag gällande polisanmälan gentemot Skattemyndigheten

Anmälare:
Mats XXXXXXX
720321-XXXX

XXXXvägen 78
126 XX Hägersten

Tel: 08-XXXXXXX
Mob: 070-XXXXXXX

Brott:
Ocker.
Skattemyndigheten anmäls med hänvisning till lagen om bedrägeri och annan oredlighet:
BRB (1962:700) 9 Kap. Om bedrägeri och annan oredlighet 5§

Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.
För ocker döms också den som vid kreditgivning i näringsverksamhet eller i annan verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, bereder sig ränta eller annan ekonomisk förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen.
Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Lag (1986:123).

Exempel:
Fordonsägare blir ålagd ett skattebeslut á 10 sek. och missar att betala avgiften innan sista inbetalningsdatum.
Fordonsägaren blir då ålagd att betala en förseningsavgift á 500 sek. vilket motsvarar 5000% av det ursprungliga skattebeslutet.

Förseningsavgiften står i uppenbart missförhållande till det ålagda skattebeslutet.
Citera
2012-02-21, 15:02
Medlem
warcows avatar
Fick precis en räkning på 510 kr! Jag har inte sett den ursprungliga räkningen på 10.... Jag blir så jävla förbannad! Vad är det för satans jävla ocker?!?!

Det är ju ett förbannat hån mot medborgarna!

Dom kan dra åt helvete!
Citera
2012-12-10, 13:42
Medlem
biljons avatar
Idag fick jag också en faktura på 590 kr, hade råkat skrivit fel belopp när jag betalade in pengarna.
Detta är min andra påminnelseavgift men jag är lite glad i alla fall. Jag har nämligen glömt att smeta in skyltarna med snö och detta fungerade som en påminnelse för mig. Jag har nog sparat runt 2500 kr genom att ta till detta mycket enkla knep. Lite höstlöv brukar funka bra också när den årstiden är aktuell.
Citera
2012-12-10, 13:57
Medlem
SupaStrats avatar
Jävla ocker är det. För ett år sedan var det nåt knas med e-faktureringen för mig så jag åkte på straffavgiften tre månader i rad. Transportstyrelsen skyllde på banken som skyllde på transportstyrelsen, var bara att stå med brallorna vid fotknölarna och ta emot.
Citera
2013-01-14, 04:27
Bannlyst
För en tid sedan stals min bil och någon har passerat tullarna ett par gånger.
Efter polisanmälan och en massa försäkringsärenden fick jag sedan ett brev av transportsstyrelsen med 10+500kr i tilläggsavgift för passage genom tullarna

Jag överklagade detta skattebeslut till skatteverket med en flera sidor lång motivering och fotografier hämtade av polisen som styrker att bilen varit stulen. samt ett utlåtande av mitt försäkringsbolag som väljer att kompensera mig med hyrbil och så vidare.

trots detta förlorade jag min överklagan hos skatteverket då de anser att jag är solidarisk ägare till mitt fordon. Ja det gäller även om bilen blivit stulen.
Förutom det har jag nu fått två betalningsanmärkningar hos kronofogden
Själva skulden har mitt försäkringsbolag betalat in redan men anmärkningarna kvarstår

Nu idag skrev jag ett brev till regeringen där jag ansöker om nåd samt ett brev till datainspektionen där jag ber om att bli bortgallrad ifrån kronofogdens register.

önska mig lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in