2008-11-27, 17:52
Medlem
Helt sjukt att jag skriver en tråd direkt efter min p-botstråd, men idag fick jag ett brev hem om att jag inte har betalat min trängselskatt på 10 kr från i Augusti, så hade de lagt till en tilläggsavgift på 500 kr. så mao ska jag payya 10+500 kr för att jag passerade en fucking vägtull.

5000% i tillägg, helt sjukt, någon som vet ifall det är lönt att överklaga eller är det bara att acceptera att skatteverket är feta horor?
Citera
2008-11-27, 17:57
Medlem
Jag är inte själv stockholmare så har ingen aning om hur systemet fungerar? Någon som kan förklara?
Jag var uppe i Stockholm i våras och körde runt, passerade flera sånnadär tullar eller vad ni kallar dem, men jag har fortfarande inte betalat en krona :S Hur fungerar det?
Citera
2008-11-27, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kubiken
Jag är inte själv stockholmare så har ingen aning om hur systemet fungerar? Någon som kan förklara?
Jag var uppe i Stockholm i våras och körde runt, passerade flera sånnadär tullar eller vad ni kallar dem, men jag har fortfarande inte betalat en krona :S Hur fungerar det?

Man betalar vägtullen via pressbyrån/7-11, om dom inte ändrat system sen sist.
Citera
2008-11-27, 18:20
Medlem
clas_ohlssons avatar
Sen första Juli får man en faktura hem i brevlådan vid respektive månads slut på vad man ska betala. Har man inte kört eller kör på tider då det är gratis får man så klart inget hemskickat.
Citera
2008-11-27, 18:23
Medlem
clas_ohlssons avatar
För den som vill läsa mer:

www.vv.se/trangselskatt

Citat:
Månadsvis betalning från och med 1 augusti 2008
Vägverket skickar en avi till fordonsägaren i slutet av varje månad där föregående kalendermånads passager är samlade till ett skattebeslut. Det är först när skattebeslutet är taget som det är möjligt att betala.

Observera att jag hade fel i mitt förra inlägg och att det är från och med den 1 augusti och inget annat som de nya reglerna tillkommit.
Citera
2008-11-27, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kubiken

Du kan ha passerat under en tid då det är avgiftsfritt, typ helger eller sena kvällar.
Citera
2008-11-27, 20:14
Medlem
å sen var juli en avgift fri månad
Citera
2008-11-27, 20:18
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missliidol
Man betalar vägtullen via pressbyrån/7-11, om dom inte ändrat system sen sist.
De har ändrat så det går inte numera. Det är bara att betala, inte en chans att du slipper undan påminnelseavgiften. Man är även skyldig att betala även om man inte får en faktura om man passerat under betaltid. Det åligger bilägaren själv att hålla reda på eventuella skulder.
Senast redigerad av Magnum 2008-11-27 kl. 20:21.
Citera
2008-11-27, 22:06
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moetrix
Helt sjukt att jag skriver en tråd direkt efter min p-botstråd, men idag fick jag ett brev hem om att jag inte har betalat min trängselskatt på 10 kr från i Augusti, så hade de lagt till en tilläggsavgift på 500 kr. så mao ska jag payya 10+500 kr för att jag passerade en fucking vägtull.

5000% i tillägg, helt sjukt, någon som vet ifall det är lönt att överklaga eller är det bara att acceptera att skatteverket är feta horor?

Varfört betalde du inte när du fick fakturan?
Citera
2008-11-28, 01:24
Medlem
Låter billigt.

Jämför med vad det kostar att få parkeringsböter om man inte lägger i några kronor i parkeringsautomaten.

Jag slår vad om att du kommer betala dina räkningar i tid från och med nu?
Citera
2008-11-28, 21:25
Medlem
rebbans avatar
Det är nästan lönlöst att överklaga.
Har du inga stulna plåtar sen innan så kommer du nog inte undan avgifterna..
Citera
2008-11-28, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moetrix

Vilket sammanträffande. Jag fick oxå en tilläggsavgift för att jag inte betalat augusti-månads trängselskatt.

Vad jag inte kan fatta är hur denna räkning tappats bort. Jag har nämligen inget minne av att jag fått någon. Jag lusläser reklamen (inte gömd där alltså) och har en låda där jag lägger samtliga räkningar. Och denna var på 105:- så det fanns liksom ingen anledning till att inte betala den direkt.

Men som sagt, det är ändå upp till mig att hålla koll på att jag får min räkning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in