2008-11-28, 00:28
Medlem
zeridoxs avatar
Jag har köpt en 2.4ghz Macbook alu och är rånöjd, min klasskompis bestämde sig för en 2.0:a han är lika nöjd, ingen speciell skillnad, min är snäppet vassare när vi caddar men det är ingenting som märks, dock håller mitt batteri inte lika länge, om det beror på att mitt tangentbord hoppar på ibland efter att jag glömt stänga av det på kvällen och att det hoppar på när man sitter på tåget vet jag inte, eller om det har med processorn att göra... (?)

Men hursomhelst, jag kommer nog aldrig byta tillbaka till PC just av den anledningen att jag kan enkelt köra mina favoritprogram som inte finns till macen genom bootcamp, och sedan använda mac osx för bildredigering, dagligt surfande och allt annat.

Mitt enda bekymmer är att jag nästan blev "tvungen" att använda NTFS på windows partitionen, på grund av 4 gigs gränsen och eftersom Mac OSX inte klarar av att dona med hårddiskar av det slaget så är det svårt för mig att bolla fram och tillbaka med skolgrejjer.

Annars är det 110% och datorn är på dygnet runt.
Älskar den.

Plus att det är jävulskt kul att prova på nått nytt ibland, jag hade t.ex. aldrig ens rört en mac innan.
Citera
2008-11-28, 00:44
Medlem
Jag känner som du, kul att testa något nytt. Har använt windows i 15år.
Aldrig hållt i en mac, men nu känner jag att speltiden är förbi och det är dags att testa något nytt. En nyfiken fråga, kan man ha en pure windows macbook utan bootcamp ?
Citera
2008-11-28, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Är det iTunes för Windows vi talar om så kan jag förstå vad du menar.

Lol, du verka inte fatta vad en musikspelare är va?

Jag vill inte ha ett program som täcker HELA min skärm med överdrivna saker och massa jävla reklam. Min dator är ingen reklampelare, det är en dator.

Ett litet program som visar vad för låt som spelar, hur länge de har spelat och där man kan öppna listor *.pls eller m3u filer.

Winamp är litet, ingen reklamstolpe a la Apple eller i detta fall Windows.
Där ser du va för låtar som spelar, du ser din lista å allt är litet å smidigt.

iTunes är en överdriven och väldig klumpig musikspelare. Som sagt, en musikspelare är något litet som kör igång musiken, thats it. Ingen reklampelare, ingen överdrivna knappar som man verkligen inte behöver för en musikspelare. Alltså, ingen iTunes.
Citera
2008-11-28, 00:54
Medlem
zeridoxs avatar
Hmm, jag vet inte.
Men jag ser faktiskt ingen anledning varför man inte skulle kunna ha det. Bara stoppa in windows disken och formatera hela din hårddisk och sen köra på.

Men förstår faktiskt inte varför du skulle vilja det, Mac OSX är ett underbart operativsystem bara man ger det lite tid. Tog ett par dagar för mig att vänja mig, och har fortfarande lite problem att organisera alla min kort på ett vettigt sätt (runt 3000-4000) blandat med Jpegs och RAW men det kommer säkert någon gång, har lekt runt lite med iPhoto och Aperture, men får inte någon riktigt överblick, kan ha med skärmstorleken att göra.

Köpte en mini display-port to DVI häromdagen men har bara hunnit med att kolla på en film och surfa lite på den, haha, använd 13'3 tum i en månad sen byt till något så vardagligt som en 20 tums LCD skärm och du kommer tycka att det är större än du någonsin kommer behöva

Ha gärna en extern hårddisk, det gör jag för att lagra "universal"-prylar på, lite program till mac och windows, skolarbeten som jag kan komma åt på både win och mac. Mitt mål blir väl att byta upp hårddisken eller min router så jag kan ha någon slags lösning med fjärruppkoppling så jag kommer åt allt från skolan också, men för tillfället blir det när man kommer hem.
Citera
2008-11-28, 00:55
Medlem
Itmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
iTunes är en överdriven och väldig klumpig musikspelare. Som sagt, en musikspelare är något litet som kör igång musiken, thats it. Ingen reklampelare, ingen överdrivna knappar som man verkligen inte behöver för en musikspelare. Alltså, ingen iTunes.
http://i38.tinypic.com/2qallhk.jpg
Inte så klumpigt.

Edit:
Gick visst att få den ännu mindre:
http://i37.tinypic.com/bf2p6s.jpg
Senast redigerad av Itman 2008-11-28 kl. 01:15.
Citera
2008-11-28, 01:32
Medlem
Funderar också på att byta till mac om min nu trasiga laptop ej kan lagas och jag ej får reklamera...

Men kan man spela äldre spel, tex fallout, baldurs gate osv?

Spelar inte heller spel nuförtiden men vill gärna kunna spela dem i framtiden igen
Citera
2008-11-28, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itman
http://i38.tinypic.com/2qallhk.jpg
Inte så klumpigt.

Edit:
Gick visst att få den ännu mindre:
http://i37.tinypic.com/bf2p6s.jpg

Där ser du inte spellistan. Fåna dig inte du vet att den inte med spellista blir lika liten som winamp om du prövat.

Dock kan man faktiskt banta ner den ganska fint genom att traggla sig igenom menyerna och stänga av så mycket som möjligt (missa inte föräldrakontrollen där man kan stänga av istore!).
Citera
2008-11-28, 02:02
Medlem
Itmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stardeath
Där ser du inte spellistan. Fåna dig inte du vet att den inte med spellista blir lika liten som winamp om du prövat.

Dock kan man faktiskt banta ner den ganska fint genom att traggla sig igenom menyerna och stänga av så mycket som möjligt (missa inte föräldrakontrollen där man kan stänga av istore!).
Nej okej, vad tokigt av mig att fåna mig på detta vis.
Citera
2008-11-28, 08:46
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraxinus
Aldrig hållt i en mac, men nu känner jag att speltiden är förbi och det är dags att testa något nytt. En nyfiken fråga, kan man ha en pure windows macbook utan bootcamp ?

Ja, det bör fungera, men kan kräva lite handpåläggning. Ett problem är att Apples datorer inte har BIOS, utan använder den nyare standarden EFI för att boota upp maskinen och de flesta Windows-versioner har inte stöd för det.

Dock har Windows Vista stöd för det sedan Service Pack 1 och 64-bitars versionen av XP har också stöd för EFI. Det finns några versioner till, bl.a. Server-versionerna, men de är kanske inte så intressanta för en hemanvändare.

Citat:
Ursprungligen postat av TheGenius
Funderar också på att byta till mac om min nu trasiga laptop ej kan lagas och jag ej får reklamera...

Men kan man spela äldre spel, tex fallout, baldurs gate osv?

Spelar inte heller spel nuförtiden men vill gärna kunna spela dem i framtiden igen

Fallout och Baldurs Gate finns för OS X, gäller det spel som inte finns för OS X så finns ju alltid alternativet att installera Windows med Bootcamp, eller att köra det virtualiserat med t.ex. VMware eller VirtualBox. Alla nya macar är garanterat snabba nog för att köra spel som Baldurs Gate och Fallout.
Senast redigerad av miklon 2008-11-28 kl. 08:48.
Citera
2008-11-28, 09:21
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraxinus

Nja, men du kan installera rEFIt och göra så att den autostartar på din windowsinstallation. Å andra sidan varför skulle man vilja göra det? Vill du ha windows så köper man ju inte en macbook att köra det på. litegrann som att köpa en bmv och vilja installera en folkswagens interiör.
Citera
2008-11-28, 09:30
Medlem
SupaStrats avatar
Om nu winamp är såpass viktigt finns det faktiskt sätt att köra den på macen. Jag kör den i crossover, gillar man inte det kan man alltid köra det i vmware i unity mode (eller motsvarande i parallels) så märker man inte ens av att det är en windowsapplikation.
Citera
2008-11-28, 10:47
Medlem
Noetlovskijs avatar
Jag visste att du sitter på en windowsburk och har försökt traggla med iTunes - synd för dig, Pulse!

Har aldrig tyckt att det är i vägen... Vill jag ha en spellista så gör jag en och trycker på cmnd + h och hela programmet försvinner och tar inte ens plats i docken, något du inte kan göra i windows då det ligger där nere som en burk med Zyklon B.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in