Flashback bygger pepparkakshus!
2008-11-27, 12:16
Medlem
Jag har bestämt mig att aldrig installera om ett program någonsin mer.
Jag vill ha en konstant datorkonfiguration som jag kan återställa vad som än händer (virus/omformatering/hårddisk-krasch/osv), genom att göra en komplett avbildning på en back-up hårddisk.
Problemet är att planen kan sabbas av att backup-hårddisken plötsligt får korrupt data eller fysiska defekter.

Har läst lite om SSD-hårddiskar, och att risken för korrupt data eller fysiska skador är obefintlig, att livslängden är mycket lång och att det enda som kan påverka disken är starka magnetfält eller elektriska urladdningar (som för mig aldrig har hänt).
Stämmer detta? Vad kan ni ge för rekommendationer?
Senast redigerad av unbound 2008-11-27 kl. 12:36.
Citera
2008-11-27, 12:58
Medlem
cannaBes avatar
Obefintligt med risk för att förlora data är ju väldigt svårt att uppnå så en risk finns det alltid. Hade du tänkt att göra en backup på en SSD-disk som du lägger undan nånstans så kan man ju säga att det inte är någon risk egentligen att det ska hända något med datan på den.. Ska du däremot använda den får du räkna med att nåt kan hända.
Citera
2008-11-27, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Obefintligt med risk för att förlora data är ju väldigt svårt att uppnå så en risk finns det alltid. Hade du tänkt att göra en backup på en SSD-disk som du lägger undan nånstans så kan man ju säga att det inte är någon risk egentligen att det ska hända något med datan på den.. Ska du däremot använda den får du räkna med att nåt kan hända.

Hade tänkt använda en vanlig hårddisk som systemdisk, men SSD som backup-hårddisk som jag har i datorn men ej ikopplad.

Vad jag förstår är dom helt okänsliga för tappskador, och eventuella fysiska defekter? Så det enda som kan sabba datan på en SSD är elektriska stötar och starka magnetfält? Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2008-11-27, 13:31
Medlem
cannaBes avatar
Om du ska ha den i datorn utan att den är inkopplad så vill jag väl påstå att det är extremt säkert, ingen idé att oroa sig då
Citera
2008-11-27, 14:27
Medlem
Citat:
Om du ska ha den i datorn utan att den är inkopplad så vill jag väl påstå att det är extremt säkert, ingen idé att oroa sig då

Fan vad bra.
Vilka SSD-diskar rekommenderas?
Citera
2008-11-27, 14:35
Medlem
cannaBes avatar
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=367355

Denna är ganska bra pris på. Eftersom den egentligen ska vara passiv så tycker jag du ska gå efter pris och storlek. Läshastighet och skrivhastighet är ju oväsentligt då du bara ska ha den offline!
Citera
2008-11-27, 14:55
Medlem
Citat:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=367355

Denna är ganska bra pris på. Eftersom den egentligen ska vara passiv så tycker jag du ska gå efter pris och storlek. Läshastighet och skrivhastighet är ju oväsentligt då du bara ska ha den offline!

Ja precis, storlek är viktigare än hastighet.
Och hållbarhet är viktigare än storlek...
Citera
2008-11-27, 15:03
Medlem
Sikkans avatar
annars har du ju norton ghost.. om det duger?:P
Citera
2008-11-27, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
annars har du ju norton ghost.. om det duger?:P

Bränner man på skiva då eller?
Tror att SSD är mer pålitligt för lagring... inte samma risk för skrivfel och att det blir repor...
Citera
2008-11-27, 15:24
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unbound
Bränner man på skiva då eller?
Tror att SSD är mer pålitligt för lagring... inte samma risk för skrivfel och att det blir repor...

det stämmer..du gör en exakt kopia av disken (förutsatt att det får plats på skivan då)--går nått åt helvete är det bara att återställa med skivan sen (exakt som det var förut, dvs allt du ev. lagt in på disken efteråt försvinner)

kommer ihåg för några år sen jag höll på med det..funkade skitbra..inga repor såläge man sparade skivan säkert
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in