2008-11-27, 01:38
Bannlyst
Hur är kvinnosynen bland greker? Jag har hört, bland annat från en person från Serbien, att den lutar åt Mellanöstern-hållet, och att kvinnorna i alla slaviska länder (från Ryssland till Makedonien) är mer jämställda än i den blattigare grannen i söder.

Han hävdade att under kommunisttiden så var dessa slaviska länder mer jämställda än det jämställda Norden. Kvinno/hustru-misshandel ses som något mycket lågt där. En man som slår sin hustru blir utfryst och bespottad av sina vänner. I Ryssland är det nästan vanligare att kvinnor slår sina män än tvärtom.. Sitter en del kärringar på kåken där för att ha slagit sina söndersupna och vodka-skadade gubbar.

Nåja, nu är det inte så att denna serbiska man vill prata skit om greker, nej dom folken har politiskt alltid varit vänner. Han bara klargjorde att så är det.

Jag har också hört om svenska kvinnor som träffat män på ex. Rhodos och gift sig. Dom berättar om makarnas kontrollbehov, att hon helst inte bör gå ute ensam.

Kanske är det så på Rhodos och öarna i grekiska archipelagen, där många greker är riktigt mörka och ser ut så här. Men inte lika mycket på fastlandet. Jag tror nämligen på att ju längre söderut i Europa vi kommer, desto mer bakåtsträvande och gammalmodiga blir befolkningen, liksom dom blir svartare.

I ett äktenskap mellan kretensare och svenska så kan det vara små kulturkrockar som inte alls finns mellan serb och svenska.

Sen finns ju gott om grekiska strandraggare som svenska och norska tjejer pippar runt med när deras pojkvänner är hemma i soffan. Jag har aldrig hört om strandraggare i Split, Kroatien.

Jag kände faktiskt en grekisk snubbe en gång (från Thessaloniki - norra, slaviserade Grekland!) men han hade inte alls hade dessa tankemönster. Han var som mig - dvs. antifeminist som tycker att tjejer behöver sättas på plats ibland och att fittbitchor ska straffas. Men så tycker ju de flesta svenska män också. Jag själv har varit nedrig mot tjejer som förtjänat det.
Men, min grekiske bekant, hade inte de här tankarna att vilja bevaka sin kvinna när hon går ut. Jag har hört också, från såna som varit i Grekland bl a, att hedersbegreppet är mer påtagligt, liksom hora/madonna-tankarna, än vad det är på slaviska Balkan, och i Spanien och Portugal och kanske även Italien.

Jag skulle tippa också på att det på vissa öar fortfarande förekommer kontrollans av brudens sängkläder morgonen efter bröllopsfläcken. Inget blod = skam. Kanske inte mord, men skam iaf.

Man kanske skulle se Mitt stora feta Grekiska bröllop för att forska mer i saken?

Har vi någon grek här som kan svara? Jag menar på inget vis att attackera greker, jag har inget emot dom, men bara undrar.

Som sagt, jämställdheten i slaviska länder är lika stor som i Norden.
Citera
2008-11-27, 01:46
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Beep-beep-beep BALKANTRÅDSVARNING! beep-beep-beep.
Citera
2008-11-27, 01:53
Bannlyst
Nej. Jag är 100 % nordisk.

Förresten flytta den till Socialantropologi. Hör kanske hemma där bättre.

Tror inte realisterna är tillräckligt insatta för att kunna ge vettiga svar.
Citera
2008-11-27, 08:55
Medlem
Det var lite oklart vad du ville åt med ditt inlägg. Jag vet inte så mycket om det där men jag kan våltäktsstatistiken från början av 80-talet lite grann. Toppade ligan bland de europeiska länderna gjorde Italien, Bulgarien och Rumänien. Män från dessa länder våltog nästan lika mycket som Araber som våldtog mest av alla. Greker och Spaniorer våldtog däremot i mycket mindre omfattning. Jag har för mig att bland Italienare så var 3 promille under en viss tid dömda för våldtäkt medan samma siffra bland Greker och Spaniorer var 1 promille. Svenskar låg på 0,1 promille.

Ryssar och andra slaver fanns inte med på listan så jag vet inte om denna statistik är behjälplig. Men om man ska gå efter den så är grekerna inte så dåliga.
Citera
2008-11-27, 10:29
Medlem
Zog Ruless avatar
Skickar vidare till Feminism och jämställdhet.//mod.
Citera
2008-11-27, 13:04
Medlem
Tycker mest detta låter som en tramsig tråd där man försöker svartmåla Grekland(Ett av Europas större kulturer/historia) och greker i allmänhet. Grekland är minst 10 gånger mer ekonomiskt och socialt utvecklat än Serbien, Bosnien, Ryssland, Vitryssland, Ukraina och det slaviska "Makedonien". Att försöka applicera ett "hedersbegrepp" på den grekiska etniska karaktären låter konstigt och verklighetsfrämmande. Vad är det som är hedersrelaterat i den grekiska kulturen? Kan någon ge ett exempel? Däremot så är folken i det latinska och grekiska Sydeuropa generellt mer troende och känner en starkare förankring till sina kyrkor, kulturer, regioner, matkulturer och därför inte lika lättpåverkade av feminism, rasblandning och annat PK tänkande. Att ens behöva jämföra Greklands BNP per capita med Serbiens och Bosniens är bara löjligt med tanke på hur mycket högre den är.

Latinska och grekiska sydeuropeèr håller sig oftast till sina egna eller andra europeèr när de bestämmer sig för att bilda familj till skillnad från nordiska kvinnor och män som så många gånger får barn med turkar, araber, negroider, kineser, thailändare, iranier eller andra utomeuropeèr. Att överhuvudtaget blanda in Italien och Spanien i en sådan här diskussion är skrattretande. Länderna tillhör, EU, G7 respektive G9 och är således bland världens rikaste, mäktigaste och största industriländer.
http://en.wikipedia.org/wiki/G7
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Italian_companies

I motsatts så består det slaviska Europa av fattiga länder med bristande industri, teknik och klass B och C produkter. Jämför Ferrari, Lamborghini, Lancia, Fiat, Alfa Romeo, Seat, vinproduktion, armani, ostar, stridsfordon, konst, klassisk musik, turism, arkitektur, BNP per capita osv med den ryska bilen Lada och urusla sociala förhållanden samt fattig levnadsstandard. Ryssland är t.o.m på gränsen till en diktatur.
Senast redigerad av Dr.Frankenstein 2008-11-27 kl. 13:18.
Citera
2008-11-27, 20:43
Bannlyst
Så du menar att ryska och serbiska kvinnor och män rasblandar mer än grekiska och italienska? Varför blandar du in italienare öht?

Och vad fan har ett lands BNP med kulturen att göra?

Jag tänker inte kränka någon, inte greker heller, men detta är vad jag har hört och tror på, jag blandar inte in några egna värderingar i det

-Jämställdheten i de slaviska länderna är fortfarande stark sedan kommunismtiden, ett av kommunismens drag var att män och kvinnor skulle vara jämlika.

-I Ryssland finns kvinnofängelser som är fulla med kärringar som spöat sina män

-Grekland, åtmistone öarna, har en hederskultur om man jämför med övriga Europa, USA m.m. Det behöver iof inte vara dåligt alltid.

Jag tror inte heller att nordeuropeiska tjejer om dom åker till Split eller Dubrovnik trakasseras på samma sätt som i Italien eller Grekland. Nu tycker iof jag att slampiga tjejer ska våldtas och förtjänar att trakasseras men de flesta tjejer som åker ner till Medelhavet är inte slampiga eller ämnar att knulla vespa-fjollorna. De kanske bara vill få sol och värme och shoppa?

Förövrigt hatar jag själv feminism och överdriven jämställdhet. Så anklaga mig inte för att vara pk-it det är det sista jag är. Jag tycker själv att bitchar ska sättas på plats, jag är själv emot rasblandning, om du läser mina tidigare inlägg.
Däremot anser jag att kvinnor inte ska behandlas annorlunda än män. Ingen av dom ska vara horiga, men om rhodosanska strandfjollor knullar runt med vitingar så ska deras systrar också få göra det.

Men du som tycker hederskultur är bra, gillar du även den som turkar och libaneser har?

Förresten, om greker och turkar får barn ihop Frankenstein är det inte rasblandning lika mycket som om en finne och en grek får barn ihop. Dock är det religionsblandning, och det beundrar jag med greker och assyrier och kristna libaneser att dom inte vill få in fittkulturen islam i sina släkter.
Nu är det ju även extremt ovanligt att nordbor gifter sig med muslimer också.
Senast redigerad av Vikingapung 2008-11-27 kl. 20:46.
Citera
2008-11-27, 20:51
Bannlyst
Beror på hur man ser det, om du går till byar i Balkan så kan det se ut så här.

Mannens uppgift: Skaffa pengar, kläder, mat.

Kvinnans uppgift: Städa, laga maten, ta hand om barnen och bostaden.

Detta är vad jag kan kalla för norm där nere.

Det är väl en mentalitet som sätter sig i benmärgen och blir helt naturligt. Hur det är i storstäderna har jag sämre koll på då jag härstammar från ett mindre samhälle.
Citera
2008-11-27, 21:43
Bannlyst
Srpski?

Alltså, vad denna serb berättade för mig så är jämställdheten, kvinnosynen och hela samhället mer lika norden i slaviska länder än i Grekland. Gubbarna sitter inte på kafé och röker hela dagarna utan är hemma och hjälper till.

Jag känner inte han jättebra men får tro på honom. Har även hört från en berest person att hederskulturen börjar så smått i Grekland och accelererar i Mindre Asien, han nämde det där med svenska kvinnor som gift sig med greker.
Citera
2008-11-27, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingapung
Så du menar att ryska och serbiska kvinnor och män rasblandar mer än grekiska och italienska? Varför blandar du in italienare öht?

Eftersom du bland annat nämde Italien i TS. Sedan syftade jag endast på nordiska män och varken ryssar eller andra slaver.

Citat:
[Och vad fan har ett lands BNP med kulturen att göra?

Klart som fan att BNP per capita starkt påverkar ett lands sociala förhållanden som i sin tur bidrar till en kulturell utveckling och förankring. De länder där kvinnors rättigheter är sämst är många gånger också mycket fattiga med vissa undantag för de rika oljeländerna på den arabiska halvön. En industriell utveckling, produktion, utbildning och teknisk kompetens är beroende av kvinnors rättigheter och sociala förhållanden.

Citat:
[Jag tänker inte kränka någon, inte greker heller, men detta är vad jag har hört och tror på, jag blandar inte in några egna värderingar i det

Inte jag heller, bara tog fram en del ekonomiska fakta jag tyckte var högst relevanta för kvinnors sociala ställning i olika europeiska länder.

Citat:
[Jämställdheten i de slaviska länderna är fortfarande stark sedan kommunismtiden, ett av kommunismens drag var att män och kvinnor skulle vara jämlika.-I Ryssland finns kvinnofängelser som är fulla med kärringar som spöat sina män

Polen är det mest katolska landet i Europa med en folkvald regering som är mycket konservativ och religiös. I det landet är det nästan totalförbjudet att göra aborter. Tror du att svenska feminister tycker att det är en symbol för kvinnans jämnställdhet?

Citat:
[-Grekland, åtmistone öarna, har en hederskultur om man jämför med övriga Europa, USA m.m. Det behöver iof inte vara dåligt alltid.

Specifiera vad för typ av "hedermentalitet" som finns där och beskriv hur den går att jämföra med andra utomeuropeiska kulturer? Du tycker att det är "hederstänkande" om man inte föredrar att man har en syster som knullar runt med folk från hela världens hörn?

Citat:
[Jag tror inte heller att nordeuropeiska tjejer om dom åker till Split eller Dubrovnik trakasseras på samma sätt som i Italien eller Grekland.

Det ordet är en stark överdrift. Har du någon statistik på det? Tänk sedan på hur många kvinnor som blivit våldtagna under kriget i Bosnien och Kroatien?Den mycket omfattande och organiserade kvinnohandeln från östra Europa med alla prostituerade som säljs som sexslavar på olika bordeller inom EU. (Synd om dessa kvinnor). Jag har för övrigt inget alls i mot slaver utan bara citerar fakta.

Citat:
Förövrigt hatar jag själv feminism och överdriven jämställdhet. Så anklaga mig inte för att vara pk-it det är det sista jag är.

Ok, jag syftade inte på dig utan på det nordiska samhället i allmänhet.

Citat:
[Däremot anser jag att kvinnor inte ska behandlas annorlunda än män. Ingen av dom ska vara horiga, men om rhodosanska strandfjollor knullar runt med vitingar så ska deras systrar också få göra det.

Det håller jag fullständigt med om bortsätt från att jag även anser att de så kallade "strandfjollorna" eller "vesparaggarna" också räknas till den vita gemenskapen.

Citat:
[Men du som tycker hederskultur är bra, gillar du även den som turkar och libaneser har?

Nej, jag föredrar den greko-romerska kristna kulturen i Europa.

Citat:
[Förresten, om greker och turkar får barn ihop Frankenstein är det inte rasblandning lika mycket som om en finne och en grek får barn ihop.

Ja dagens "turkar" består till större delen av f.d kristna konvertiter som antog islam på medeltiden och uppslukades av det ottomanska imperiet. Språk är heller inte ras men jag syftade mer på att jag med ordet vit menar den greko-romerska kristna civilisationen. Kristna libaneser och kristna assyrier är nära "besläktade" med den kulturen.
Senast redigerad av Dr.Frankenstein 2008-11-27 kl. 22:28.
Citera
2008-11-27, 22:20
Bannlyst
Citat:
Srpski?

Da.

Citat:
Alltså, vad denna serb berättade för mig så är jämställdheten, kvinnosynen och hela samhället mer lika norden i slaviska länder än i Grekland. Gubbarna sitter inte på kafé och röker hela dagarna utan är hemma och hjälper till.

Alla röker, spelar ingen roll vilken ålder.
Jag står fast vid vad jag sa när jag sa att männen (oftast) jobbar och för in pengarna medan kvinnorna är hemmafruar, många har som sagt inte problem med detta.

Citat:
Jag känner inte han jättebra men får tro på honom. Har även hört från en berest person att hederskulturen börjar så smått i Grekland och accelererar i Mindre Asien, han nämde det där med svenska kvinnor som gift sig med greker.

Kanske för han är assimilerad och vill på något sätt inte vill visa sig vara i samma fack som MÖ-invandrare och Pirates of the Somalia? Handlar om att ge ett bra intryck helt enkelt.
Citera
2008-11-27, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rani Mraz
Alla röker, spelar ingen roll vilken ålder.
Jag står fast vid vad jag sa när jag sa att männen (oftast) jobbar och för in pengarna medan kvinnorna är hemmafruar, många har som sagt inte problem med detta.

Skulle våga påstå att det fortfarande är väldigt vanligt i det slaviska Europa. Tjeckien och Slovenien kan vara möjliga undantag(p.g.a. deras högre BNP per capita). Sedan var väl aldrig f.d Jugoslavien kommunistiskt på sammma sätt som i Sovjet och de andra länderna som tillhörde Warsava pakten. Titos kummunism såg helt annurlunda ut och var mer "nationell". Han bröt även med Sovjet och var en vikig medlare mellan "öst" och "väst". Eller är det fel?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in