2008-11-27, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Frankenstein
Skulle våga påstå att det fortfarande är väldigt vanligt i det slaviska Europa.Tjeckien och Slovenien kan vara möjliga undantag(p.g.a. deras högre BNP per capita).

Du och din jävla BNP per capita

Citat:
Sedan var väl aldrig f.d Jugoslavien kommunistiskt på sammma sätt som i Sovjet och de andra länderna som tillhörde Warsava pakten. Titos kummunism såg helt annurlunda ut och var mer "nationell". Han bröt även med Sovjet och var en vikig medlare mellan "öst" och "väst". Eller är det fel?

Om jag kommer ihåg det hela rätt så ville Stalin att Jugoslavien skulle styras utav honom. Men Tito vägrade och detta ledde till bitterhet mellan de två staterna, Tito körde sitt egna race. Stalin försökte flera gånger mörda Tito, men misslyckades varje gång.

Jävla Georgier, rätt åt dem vad som hände.
Citera
2008-11-28, 08:48
Medlem
Kreutzs avatar
Jag har ofta vistats i både Grekland och f.d. Jugoslavien, då främst Serbien och Bosnien.

I Grekland är det stor skillnad mellan stad och landsbygd. I Aten råder ingen som helst könssegregation eller hederskultur. I mindre städer och på landsbygden är det dock annorlunda. I mitten av -80 talet luffade jag runt en del i Grekland. Jag blev inbjuden till en familj där mannen var synnerligen välutbildad, bl.a. hade han läst på Chalmers i Göteborg. Mannen var då ca 30-35 år gammal. Middagen serverades av hans hustru och vi män slog oss ned runt bordet. Hustrun ställde sig vid diskbänken för att äta. När mannen såg min förvånade min log han ursäktande och förklarade "jag vet, jag vet....men hon kommer från landet och vill inte äta med oss män."

En annan gång tände jag på en grekisk tjej.jag tyckte att hon var vacker som en gudinna och ville gärna "data" henne. Ganska snart fick jag förklarat för mig att hennes familj kom från en mindre stad och att jag därför måste få faderns godkännande för att kunna gå ut med henne. Sagt och gjort - jag frontade pappan och till min förvåning fick jag grönt ljus. Träffen blev dock inte riktigt som jag hade tänkt mig eftersom tjej kom med halva släkten i släptåg. Avsikten med detta var att släktingarna skulle fungera som garanter för att inget opassande skulle hända.

Inget av detta har jag någonsin upplevt i Serbien eller Bosnien. Vare sig på landsbygden eller i städerna.

Så sammanfattningsvis - Ja, Grekland är nog betydligt mera traditionsbundet är f.d. Jugoslavien men det beror på om det gäller stad eller landsbygd.
Citera
2008-11-28, 11:14
Bannlyst
Vart i Bosnien och Serbien vistades du? Vilka städer, vilken by o.s.v
Citera
2008-11-28, 11:56
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rani Mraz
Vart i Bosnien och Serbien vistades du? Vilka städer, vilken by o.s.v

I Serbien har jag i huvudsak uppehållit mig i Belgrad, Novi Sad och Nis men även flera andra städer och byar. Har också varit den del i Monte Negro som på den tiden var i union med Serbien. I Bosnien har jag i huvudsak varit i Sarajevo, Prijedor och Banja Luka. Dvs även i Republica Srbska.

Ekonomin är väl sisådär i denna region (med tanke på BNP-snacket). Mina upplevelser om skillnaderna mellan Grekland och f.d. Jugoslavien är dock relevanta med anledning av TS frågor.
Citera
2008-11-28, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
I Grekland är det stor skillnad mellan stad och landsbygd. I Aten råder ingen som helst könssegregation eller hederskultur. I mindre städer och på landsbygden är det dock annorlunda. "jag vet, jag vet....men hon kommer från landet och vill inte äta med oss män."

Går det att jämföra med hedersmord och annat primitiv stamkultur i mellanöstern? Hur många grekiska kvinnor har blivit hedersmördade?

Citat:
En annan gång tände jag på en grekisk tjej.jag tyckte att hon var vacker som en gudinna och ville gärna "data" henne. Ganska snart fick jag förklarat för mig att hennes familj kom från en mindre stad och att jag därför måste få faderns godkännande för att kunna gå ut med henne.

Kan ha med att greker i stort ogillar etniska blandningar och vill att båda parter skall bekänna sig till den grekisk ortodoxa kyrkan. Om du hade varit ortodox hade situationen helt klart varit mycket lättare för dig. (En serb eller rumän hade te.x inte haft lika stora hinder p.g.a att de delar samma tro).

Citat:
Inget av detta har jag någonsin upplevt i Serbien eller Bosnien. Vare sig på landsbygden eller i städerna.

I f.d Jugoslavien förekom däremot etnisk rensning, massvåldtäckter, deportationer och förföljelse av många som ingått blandäktenskap. (Kvinnors fria val?)

Citat:
Så sammanfattningsvis - Ja, Grekland är nog betydligt mera traditionsbundet är f.d. Jugoslavien men det beror på om det gäller stad eller landsbygd.

Du anser alltå att inbördeskriget(som orsakats mycket p.g.a befolkningens olika kulturer/religioner/historia) i f.d. Jugoslavien där hundratusentals kvinnor blivit våldtagna inte är förankrat i "heders" och "macho" tänkande? Många personer som ingått blandäktenskap i f.d Jugoslavien- kroat/serb, muslim/kroat, serb/muslim blev brutalt mördade bara för deras val av livspartner. Än i dag är serber inte omtyckta i vare sig Kroatien eller i de muslimska områderna medan dessa två grupper knappt kan vistas i Serbien. Är det ett tecken på kvinnors fria val av partner?
Senast redigerad av Dr.Frankenstein 2008-11-28 kl. 15:11.
Citera
2008-11-28, 16:26
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Går det att jämföra med hedersmord och annat primitiv stamkultur i mellanöstern? Hur många grekiska kvinnor har blivit hedersmördade?

Nej, det kan inte jämföras. Jämförelsen är dessutom helt din egen. Du kan inte hitta ens en antydning till någon sådan jämförelse i mitt inlägg.

Citat:
Kan ha med att greker i stort ogillar etniska blandningar och vill att båda parter skall bekänna sig till den grekisk ortodoxa kyrkan. Om du hade varit ortodox hade situationen helt klart varit mycket lättare för dig. (En serb eller rumän hade te.x inte haft lika stora hinder p.g.a att de delar samma tro).

Det är möjligt att din analys är korrekt. Däremot tror jag inte alls att det hade varit lättare om jag vore serb. Greker i allmänhet är inte överförtjusta i Serber och vice versa. Men kanske kan detta jämföras med sedvanlig rivalitet mellan grannländer?!

Citat:
I f.d Jugoslavien förekom däremot etnisk rensning, massvåldtäckter, deportationer och förföljelse av många som ingått blandäktenskap. (Kvinnors fria val?)

Japp, det rådde inbördeskrig i f.d. Jugoslavien. Krig i allmänhet och inbördeskrig i synnerhet är i regel grymma. Våldtäkter är närmast legio, tyvärr. Tyskarna ägnade sig i stor omfattning åt detta under invasionen av Sovjetunionen. Tyder detta på att Tyskland är en machokultur av mellanösternsnitt? Tror inte att jag håller med dig i sådant fall.

Citat:
Du anser alltå att inbördeskriget(som orsakats mycket p.g.a befolkningens olika kulturer/religioner/historia) i f.d. Jugoslavien där hundratusentals kvinnor blivit våldtagna inte är förankrat i "heders" och "macho" tänkande? Många personer som ingått blandäktenskap i f.d Jugoslavien- kroat/serb, muslim/kroat, serb/muslim blev brutalt mördade bara för deras val av livspartner. Än i dag är serber inte omtyckta i vare sig Kroatien eller i de muslimska områderna medan dessa två grupper knappt kan vistas i Serbien. Är det ett tecken på kvinnors fria val av partner?

Balkan har alltid varit en krutdurk. Normaltillståndet på Balkan i ett historiskt perspektiv är krig. Mina erfarenheter kommer dock från fredstid. Och då har jag inte kunnat se några tendenser till någon machokultur. Hur ofta har du besökt f.d. Jugoslavien? Vilka referenser har du?
Citera
2008-11-28, 17:10
Bannlyst
Citat:
Tycker mest detta låter som en tramsig tråd där man försöker svartmåla Grekland(Ett av Europas större kulturer/historia) och greker i allmänhet. Grekland är minst 10 gånger mer ekonomiskt och socialt utvecklat än Serbien, Bosnien, Ryssland, Vitryssland, Ukraina och det slaviska "Makedonien". Att försöka applicera ett "hedersbegrepp" på den grekiska etniska karaktären låter konstigt och verklighetsfrämmande. Vad är det som är hedersrelaterat i den grekiska kulturen? Kan någon ge ett exempel? Däremot så är folken i det latinska och grekiska Sydeuropa generellt mer troende och känner en starkare förankring till sina kyrkor, kulturer, regioner, matkulturer och därför inte lika lättpåverkade av feminism, rasblandning och annat PK tänkande. Att ens behöva jämföra Greklands BNP per capita med Serbiens och Bosniens är bara löjligt med tanke på hur mycket högre den är.

Latinska och grekiska sydeuropeèr håller sig oftast till sina egna eller andra europeèr när de bestämmer sig för att bilda familj till skillnad från nordiska kvinnor och män som så många gånger får barn med turkar, araber, negroider, kineser, thailändare, iranier eller andra utomeuropeèr. Att överhuvudtaget blanda in Italien och Spanien i en sådan här diskussion är skrattretande. Länderna tillhör, EU, G7 respektive G9 och är således bland världens rikaste, mäktigaste och största industriländer.
http://en.wikipedia.org/wiki/G7
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Italian_companies

I

Nu behöver inte jämställdhet betyda kvoterat dagispersonal, domare, lucior osv. a la Sverige. Sådan feminism finns inte i forna Jugoslavien däremot är det lika lön för lika arbete som gäller och samma rättigheter. "Jugoslaver" är nästan lika religiösa som sina latisnska grannar..
Citera
2008-11-28, 17:17
Medlem
Citat:
Nej, det kan inte jämföras. Jämförelsen är dessutom helt din egen. Du kan inte hitta ens en antydning till någon sådan jämförelse i mitt inlägg.

Ok, då kanske vi är överrens på den punkten.

Citat:
Det är möjligt att din analys är korrekt. Däremot tror jag inte alls att det hade varit lättare om jag vore serb. Greker i allmänhet är inte överförtjusta i Serber och vice versa. Men kanske kan detta jämföras med sedvanlig rivalitet mellan grannländer?!

Där anser jag att du har helt fel. Att greker och serber har starka religiösa, kulturella och historiska band är ganska så känt. Länderna är mycket goda vänner och där finns ingen rivalitet som du beskriver. Den serb-grekiska gemenskapen går att jämföra med den rysk-serbiska och den är äkta. Och det spelar roll om du är ortodox eller inte om du önskar bilda ett förhållande med en grekisk kvinna. Den grekisk ortdoxa kyrkan har en mycket viktig ställning i den grekiska kulturen och etniska karaktären.
http://en.wikipedia.org/wiki/Serbian-Greek_friendship

Citat:
Japp, det rådde inbördeskrig i f.d. Jugoslavien. Krig i allmänhet och inbördeskrig i synnerhet är i regel grymma. Våldtäkter är närmast legio, tyvärr. Tyskarna ägnade sig i stor omfattning åt detta under invasionen av Sovjetunionen. Tyder detta på att Tyskland är en machokultur av mellanösternsnitt? Tror inte att jag håller med dig i sådant fall.

Konflikter på Balkan har ofta haft sina rötter i splittring av olika religiösa grupper. Ortodoxa och katoliker har historiskt alltid varit i konflikt med varrandra på Balkan p.g.a Medeltidens historia då brytningen mellan Rom och Konstantinopel inträffade och Påven och Patriarken banlyste varrandra. Sedan spred ottomanerna islam vilket bidrog till än större spänningar. Läs gräna Sanimir Resics bok - En historia om Balkan. Religion, även kristendom brukar som så ofta kopplas i hop med "macho" och hedertänkande av nordiska feminister. Läs bl.a. om Usatsa regimens politik mot den serbiska moniriteten under VK2.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ustase#Ideology

Citat:
Balkan har alltid varit en krutdurk. Normaltillståndet på Balkan i ett historiskt perspektiv är krig. Mina erfarenheter kommer dock från fredstid. Och då har jag inte kunnat se några tendenser till någon machokultur. Hur ofta har du besökt f.d. Jugoslavien? Vilka referenser har du?

Du anser att serbiska och kroatiska kvinnor inte skulle stöta på kraftigt motstånd hemma om de träffar negroider, araber, turkar, muslimer, kinseser etc. Är Balkan känt för sin välvilja till mångkultur? Är inte det relevant för kvinnors fria val med acceptans från familjen? Vad är "macho kultur" enligt dig och hur skall den definieras officiellt? Var nazisternas invasion av Sovjet Unionen ett tecken på "macho" kultur?
Senast redigerad av Dr.Frankenstein 2008-11-28 kl. 18:03.
Citera
2008-11-28, 17:18
Bannlyst
Citat:

Jämförelsen gäller mellan juggar och greker, håll mellanöstern utanför för i helvete.

"Bosnien är fattigare än Grekland"
Svar: "Hur många gånger är Somalia fattigare?"

Citat:

Han fick ju faderns godkännande

Citat:
Det gjorde det oavsett om det var blandäktenskap eller inte
Sluta gå offtopic hela tiden för i helvete.

"Jämställdheten i Grekland är under normal Europeisk standard"
Svar: "Men de har politiska konflikter med Makedonien och Turkiet"

Citat:
Vad i helvete har kriget, som för övrigt hade en helt annan orsak än den du påstår, att göra med feminism? Vad fan har rivaliteten och hatet mellan grupperna att göra med jämställdhet??

Om en svensk ogillar somalier och gillar när Sverige vinner över Finland i hockey, betyder det då att han är antifeminist?
Citera
2008-11-28, 17:21
Bannlyst
Citat:

Du anser att serbiska och kroatiska kvinnor inte skulle stöta på kraftigt motstånd hemma om de träffar negroider, araber, turkar, muslimer, kinseser etc. Är Balkan känt för sin välvilja till mångkultur? Är inte det relevant för kvinnors fria val med acceptans från familjen?

Tror inte heller att männen skulle få ovationer hemma om de drog med sig en somalier.
Citera
2008-11-28, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pjanic
Jämförelsen gäller mellan juggar och greker, håll mellanöstern utanför för i helvete.

"Bosnien är fattigare än Grekland"
Svar: "Hur många gånger är Somalia fattigare?" Han fick ju faderns godkännande

Att gå ut på en date och inget annat. Vad är juggar för något, finns det folket?

Citat:
Det gjorde det oavsett om det var blandäktenskap eller inte
Sluta gå offtopic hela tiden för i helvete.

Hade han varit ortodox hade det varit mycket lättare, vilket vem som helst med sunt förnuft kan förstå.

Citat:
"Jämställdheten i Grekland är under normal Europeisk standard"
Svar: "Men de har politiska konflikter med Makedonien och Turkiet" [
Vad i helvete har kriget, som för övrigt hade en helt annan orsak än den du påstår, att göra med feminism? Vad fan har rivaliteten och hatet mellan grupperna att göra med jämställdhet??

Vad har det fattiga, primitiva och socialt efterblivna landet FYROM med denna saken att göra? Landet får inte ens kalla sig för "Makedonien" utan måste kalla sig någonting annat. Det äkta Makedonien är för övrigt redan en självklar del utav norra Grekland. Att greker, rumäner, bulgarer, kroater, ryssar och serber, ja nästan hela Europa ogillar turkar är inte precis någon nyhet. Religionen har för övrigt visst haft en roll i skapandet av konfliker på Balkan att förneka det är bara patetiskt.
Senast redigerad av Dr.Frankenstein 2008-11-28 kl. 17:35.
Citera
2008-11-28, 17:32
Medlem
Citat:
Tror inte heller att männen skulle få ovationer hemma om de drog med sig en somalier.

Tror inte precis att grekiska män skulle få det heller. Där skulle reaktionen bli än mycket värre och negativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in