2008-11-26, 22:00
Bannlyst
Hej alla!

Har ett problem med DVD/CD-läsaren/brännaren, den vägrar varken läsa av eller bränna skivor. Den upptäcker inte överhuvudtaget om det finns en skiva i numera. Det är en Slimtype DVDRW SSM-8515S ATA Device som finns i min bärbara Acer laptop.

Dagen innan försökte jag bränna en dual-layer skiva, som den egentligen ska klara av att bränna, men misslyckades och hade dessutom problem med att avbryta interaktionen. Det är med stor sannolikhet detta som bidragit till att dvd/cd spelaren inte längre fungerar.

Det som händer när jag stoppar i en skiva är att det lyser 2-3 gånger grönt och låter lite och sen blir det helt tyst och inget händer.

Har hört talas om rengöringsskiva, skulle det möjligtvis kunna hjälpa?

Vad kan jag egentligen göra? Kan man fixa detta?
Citera
2008-11-26, 22:10
Medlem
Muckarduvas avatar
DVD-brännare är förbrukningsvara, lönar sig inte att felsöka ytterligare om man redan har testat vad som står till buds inom rimliga ramar.

Investera en dryg tvåhundring, så är du up&running igen med en mycket modernare enhet än den som pajade.

Aj, aj, aj! Slarvläste, såg inte att det var en laptop. Där räcker inga 200 kronor. Men köp en extern USB-brännare.
Citera
2008-11-26, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Muckarduva
DVD-brännare är förbrukningsvara, lönar sig inte att felsöka ytterligare om man redan har testat vad som står till buds inom rimliga ramar.

Investera en dryg tvåhundring, så är du up&running igen med en mycket modernare enhet än den som pajade.

Aj, aj, aj! Slarvläste, såg inte att det var en laptop. Där räcker inga 200 kronor. Men köp en extern USB-brännare.

Det är det sista jag vill. Vem vill egentligen bära runt på en dvdbrännare, sånt ska liksom ingå i laptopen! (Har dock funderat på det, sista alternativ)

Men det går alltså inte att fixa den?

Vad kostar en ny brännare för laptop, och kan man installera en sådan på egen hand?

Citera
2008-11-26, 22:45
Bannlyst
Kan man dra slutsatsen att den är sönder o ej går att fixa. Är det lönt och lämna den hos någon datatekniker?
Senast redigerad av Kalambolle 2008-11-26 kl. 23:01.
Citera
2008-11-27, 11:17
Bannlyst
Bump:
Citera
2008-11-27, 19:14
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalambolle
Kan man dra slutsatsen att den är sönder o ej går att fixa. Är det lönt och lämna den hos någon datatekniker?

Du kan prova att uppdatera firmwaren för din brännare om det finns nån ny tillgänglig instruktioner för hur du gör det kan du hitta med sökfunktionen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in