• 1
  • 2
2008-11-26, 21:51
Medlem
Kontrakts avatar
Hittade ingen allmän tråd för det här, så jag kör på en egen:

Ska bjuda på middag imorgon och har ont om inspiration, det här är vad som finns hemma:

Aubergine
Squash
Purjo
Gullök
Rödlök
Potatis (fast)
Morötter
Färska champinjoner
Quinoa och ris
Vitlök
Chili

Plus oljor, salt, peppar, mjöl, vin etc.

Vi är båda allätare.

Har precis plockat en blåbärspaj ur ugnen så med lite vaniljglass är den biten ur världen, nu är frågan: Vad kan jag komplettera med för att sedan kunna laga en trevlig middag av alltihopa?
Citera
2008-11-26, 22:04
Bannlyst
Det beror ju helt på vem du ska ha till middag. En dejt? En bussinesspartner eller en vän. Sådant måste du lägga in din fråga! Det är viktigt för oss elit att ta hänsyn till!

Nu är jag inte helt elit, bara en avancerad hemmakock. Jag måste tala sanning .. och det suger
Senast redigerad av Paraflex 2008-11-26 kl. 22:09.
Citera
2008-11-26, 22:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrakt
Hittade ingen allmän tråd för det här, så jag kör på en egen:

Ska bjuda på middag imorgon och har ont om inspiration, det här är vad som finns hemma:

Aubergine
Squash
Purjo
Gullök
Rödlök
Potatis (fast)
Morötter
Färska champinjoner
Quinoa och ris
Vitlök
Chili

Plus oljor, salt, peppar, mjöl, vin etc.

Vi är båda allätare.

Har precis plockat en blåbärspaj ur ugnen så med lite vaniljglass är den biten ur världen, nu är frågan: Vad kan jag komplettera med för att sedan kunna laga en trevlig middag av alltihopa?
Slog in dina råvaror och så här ser listan ut: http://www.google.com/search?sourcei...l%c3%b6k+Chili

Du bör hitta något lämpligt recept.

~Paul~
Citera
2008-11-26, 22:17
Medlem
Kontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Det beror ju helt på vem du ska ha till middag. En dejt? En bussinesspartner eller en vän. Sådant måste du lägga in din fråga! Det är viktigt för oss elit att ta hänsyn till!

Nu är jag inte helt elit, bara en avancerad hemmakock. Jag måste tala sanning .. och det suger

Det är en date (tror/hoppas jag )

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Slog in dina råvaror och så här ser listan ut: http://www.google.com/search?sourcei...Gull%c3%b6k+R% c3%b6dl%c3%b6k+Potatis+%28fast%29+Mor%c3%b6tter+F% c3%a4rska+champinjoner+Quinoa+och+ris+Vitl%c3%b6k+ Chili

Du bör hitta något lämpligt recept.

~Paul~

Tänkte också på att googla sådär, men det är roligt att få lite input från forumet och jag tänkte försöka bli lite aktivare i matlagningsdelen och tänkte börja någonstans (tyvärr med att ställa en fråga istället för att svara på en).
Citera
2008-11-26, 22:19
Medlem
Köses avatar
Ratatouille är gott, köp lite gott kött till bara.
Citera
2008-11-26, 22:39
Bannlyst
Om jag ska vara riktigt ärlig, så tror jag att många kvinnor uppskattar att man "verkligen försöker". Typ att "den lilla sötnosen försökte göra mat till mig, men det misslyckades"

Ja.. Men kan ju lyckas ochså!
Citera
2008-11-26, 22:53
Medlem
Kontrakts avatar
Citat:
Om jag ska vara riktigt ärlig, så tror jag att många kvinnor uppskattar att man "verkligen försöker". Typ att "den lilla sötnosen försökte göra mat till mig, men det misslyckades"

Ja.. Men kan ju lyckas ochså!

Jag är, tro det eller ej, helt ok i köket. Idag tog det bara slut på idéer som inte innebar att det blev tråkig basmat.. Ratatouille lät som en bra ide, det får det bli, sen får vi se vad det blir till.
Citera
2008-11-26, 23:03
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Om du inte ska grilla så är kyckling mitt förslag till ratatouillen. Det blir hur gott som helst! Du kan ju även göra en enlek potatis- och purjolökssoppa, med grädde, till förrätt om du vill få extra poäng.
Citera
2008-11-26, 23:10
Bannlyst
Citat:
Jag är, tro det eller ej, helt ok i köket. Idag tog det bara slut på idéer som inte innebar att det blev tråkig basmat.. Ratatouille lät som en bra ide, det får det bli, sen får vi se vad det blir till.

Jag ville inte säga något illa. Hoppas att det går bra! Själv skulle jag väl bjuda ut min dejt till närmast pizzabutik. Inte för det är dåligt, men det är väl inte så god stil. (Jag vet inte.. har själv ingen stil)
Senast redigerad av Paraflex 2008-11-26 kl. 23:13.
Citera
2008-11-26, 23:24
Medlem
Kontrakts avatar
Citat:
Jag ville inte säga något illa. Hoppas att det går bra! Själv skulle jag väl bjuda ut min dejt till närmast pizzabutik. Inte för det är dåligt, men det är väl inte så god stil. (Jag vet inte.. har själv ingen stil)

Var inte meningen att låta så tråkig, men du fick det att låta lite som jag var någon tonårspojke som lyckats få föräldrafritt och ska bjuda hem någon förskrämd sextonåring. Jag är bara en snubbe som vill bjuda en alldeles för fin tjej på en chosefri, men bra middag.
Citera
2008-11-26, 23:43
Medlem
Marmosets avatar
Har bara ett tips: Ta det lugnt med löken och vitlöken
Citera
2008-11-27, 00:23
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Var inte meningen att låta så tråkig, men du fick det att låta lite som jag var någon tonårspojke som lyckats få föräldrafritt och ska bjuda hem någon förskrämd sextonåring. Jag är bara en snubbe som vill bjuda en alldeles för fin tjej på en chosefri, men bra middag.

Det är vinter och hon är frusen. Hennes själ törstar efter värme. Tänk Pär Morberg, tänk hjortfilé i mörkelsås.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in