2008-11-26, 19:46
Medlem
Jag måste ta med mig lunchlåda på jobbet. Men jag har hopplöst svårt att få till det vettigt.
Det mesta smakar sunket uppvärmt,vilket resulterar i att jag sällan äter upp maten. Det i sin tur leder så klart till en chokladbit eller så till kaffet . Alternativet är att ta med en fräsch sallad, men det ger ju dålig mättnad det med. Tacksam för alla tips,råd och recept.
Citera
2008-11-26, 19:48
Medlem
Worezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornflakegirl
Jag måste ta med mig lunchlåda på jobbet. Men jag har hopplöst svårt att få till det vettigt.
Det mesta smakar sunket uppvärmt,vilket resulterar i att jag sällan äter upp maten. Det i sin tur leder så klart till en chokladbit eller så till kaffet . Alternativet är att ta med en fräsch sallad, men det ger ju dålig mättnad det med. Tacksam för alla tips,råd och recept.
Varför inte piffa upp den fräscha salladen med lite fullkornsmakaroner och en bit bröd?
Citera
2008-11-26, 20:46
Bannlyst
När jag jobbade inom industrin för 100 år sen var lasange ett uppskattat möte i unikaboxen. Det låter väl lite arbetaraktigt, men vid den tidpunkten jobbade jag hårt, och intensivt.
Senast redigerad av Paraflex 2008-11-26 kl. 20:51.
Citera
2008-11-26, 21:25
Medlem
Snurrens avatar
De flesta köttfärsrätter går bra att göra i förväg och värma upp: köttbullar, pannbiffar, köttfärssås, chili con carne, risotto med köttfärs och grönsaker. Vad som inte är någon höjdare är värmd potatis, då funkar ris, pasta, bulgur, quinoa etc bättre.

Vad gäller sallad så kan man ta en portionsbit lax (eller två om man är hungrig), steka den lätt dagen innan. Sedan gör man en sallad med en massa grönsaker + laxen och kanske någon sås till som du tar med separat - då blir du nog mätt. Man kan ersätta laxen med tonfisk och kokt ägg.

Det finns faktiskt kokböcker med förslag på matlådor. Gå in och kolla på akakdemibokhandeln.
Citera
2008-11-26, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
De flesta köttfärsrätter går bra att göra i förväg och värma upp: köttbullar, pannbiffar, köttfärssås, chili con carne, risotto med köttfärs och grönsaker. Vad som inte är någon höjdare är värmd potatis, då funkar ris, pasta, bulgur, quinoa etc bättre.

Vad gäller sallad så kan man ta en portionsbit lax (eller två om man är hungrig), steka den lätt dagen innan. Sedan gör man en sallad med en massa grönsaker + laxen och kanske någon sås till som du tar med separat - då blir du nog mätt. Man kan ersätta laxen med tonfisk och kokt ägg.

Det finns faktiskt kokböcker med förslag på matlådor. Gå in och kolla på akakdemibokhandeln.

Ärligt talat, när ska vi gifta oss? :-)
Citera
2008-11-26, 22:28
Medlem
Xtfrs avatar
När jag jobbade, var min favorit Pennor (pasta) & köttfärssås, tillsammans med en god sallad favoriten.

Jag kunde äta denna rätten i veckor utan att trötta!

- Xtfr
Citera
2008-11-27, 20:55
Medlem
Tanken med bröd till var bra,men jag försöker begränsa genom att bara äta bröd till frukost.
Lasange är jättegott,men känns inte så smalt tyvärr.
Köttfärssås,ja det är en av få saker jag fått till bra.
Citera
2008-11-27, 21:06
Medlem
Joicys avatar
Stek en laxfilé i olivolja och lite smör med salt och peppar

Koka upp basmatiris i kokosmjölk

Lägg till en liten burk majs

En bra matlåda som faktiskt mättar mycket bättre än sallad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in