2008-11-26, 02:21
Medlem
svampjävels avatar
Det jag undrar är om det finns några speciella regler för hur maten ska placeras på ett julbord?
alltså mer invecklat en varmt för sig och kallt för sig!
Citera
2008-11-26, 02:26
Bannlyst
Det tycker jag inte. Däremot så ser mitt visualiserade julbord ut som följer:

Det ska vara buffé - som du säger, varma saker för sig och kalla för sig. Dock på samma bord, givetvis. Vissa saker ska stå framför en när man sitter vid matbordet och äter, såsom julknäckebröd (finns väl något speciellt namn för detta...), skivad julskinka(!), dryck och saker som man kan tänka sig ha på sin mat, t.ex. senap på julskinkan om man gillar detta.

Man ska helt enkelt kunna ta sig ett stort lass mat, kunna sitta länge och gött utan att behöva sträcka sig för att behöva smaktillsättare.
Citera
2008-11-26, 07:04
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Julbordplacering?
'

Det viktigaste måste vara att

Citat:
"Benen blir bra, så att inte bordet välter"
Citera
2008-11-26, 07:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svampjävel
Det jag undrar är om det finns några speciella regler för hur maten ska placeras på ett julbord?
alltså mer invecklat en varmt för sig och kallt för sig!

Intressant fråga. Jag tror inte att det finns några regler, men hemma hos oss finns det som ska hållas varmt på spisen, och det kallskurna på köksbordet. Om du har det som minnesgrunka kommer du inte att misslyckas!

Och med köksbordet menas så klart det bordet buffen finns placerad.
Citera
2008-11-26, 10:19
Medlem
Riddarens avatar
Maten bör ju placeras i den ordning den är ämnad att ätas i. Jag är en riktig liten facist på det området, mer än vanligt t.o.m. Självklart presenterar man julbordets uppbyggnad innan gästerna går till anfall. Förhoppningsvis ligger det ju lite tanke bakom det hela.
Citera
2008-11-26, 11:39
Medlem
ostz0rs avatar
precis som Riddaren sa så ställer man fram maten i den ordning den ska ätas men också i ordningen den ska ätas medurs!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in