2008-11-26, 02:21
Medlem
svampjvels avatar
Det jag undrar r om det finns ngra speciella regler fr hur maten ska placeras p ett julbord?
allts mer invecklat en varmt fr sig och kallt fr sig!
Citera
2008-11-26, 02:26
Bannlyst
Det tycker jag inte. Dremot s ser mitt visualiserade julbord ut som fljer:

Det ska vara buff - som du sger, varma saker fr sig och kalla fr sig. Dock p samma bord, givetvis. Vissa saker ska st framfr en nr man sitter vid matbordet och ter, ssom julknckebrd (finns vl ngot speciellt namn fr detta...), skivad julskinka(!), dryck och saker som man kan tnka sig ha p sin mat, t.ex. senap p julskinkan om man gillar detta.

Man ska helt enkelt kunna ta sig ett stort lass mat, kunna sitta lnge och gtt utan att behva strcka sig fr att behva smaktillsttare.
Citera
2008-11-26, 07:04
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Julbordplacering?
'

Det viktigaste mste vara att

Citat:
"Benen blir bra, s att inte bordet vlter"
Citera
2008-11-26, 07:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svampjävel
Det jag undrar r om det finns ngra speciella regler fr hur maten ska placeras p ett julbord?
allts mer invecklat en varmt fr sig och kallt fr sig!

Intressant frga. Jag tror inte att det finns ngra regler, men hemma hos oss finns det som ska hllas varmt p spisen, och det kallskurna p kksbordet. Om du har det som minnesgrunka kommer du inte att misslyckas!

Och med kksbordet menas s klart det bordet buffen finns placerad.
Citera
2008-11-26, 10:19
Medlem
Riddarens avatar
Maten br ju placeras i den ordning den r mnad att tas i. Jag r en riktig liten facist p det omrdet, mer n vanligt t.o.m. Sjlvklart presenterar man julbordets uppbyggnad innan gsterna gr till anfall. Frhoppningsvis ligger det ju lite tanke bakom det hela.
Citera
2008-11-26, 11:39
Medlem
ostz0rs avatar
precis som Riddaren sa s stller man fram maten i den ordning den ska tas men ocks i ordningen den ska tas medurs!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in