Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-26, 01:28
  #1
Medlem
Ung_Fascists avatar
Då jag ska somna så blir jag väldigt avslappnad. Gäller förmodligen alla men för mej blir det ALLTID en utomkroppslig upplevelse. Jag känner hur nånting i mej svävar rakt upp över kroppen och varje gång måste jag öppna ögonen för det känns som jag snurrar runt runt. Fler som har detta? Vad kan det bero på?
Förövrigt är detta en grymt skön upplevelse precis innan jag känner att allt går runt i cirklar. Toppen av avslappnande!

Sedan har vi det stora problemet. Alltid då jag känner att nu fan somnar jag, då ramlar jag! Tror det är från en trapp, ett stup eller liknande. Kommer aldrig ihåg orsaken utan bara själva ramlandet. Och då vaknar jag ,med ett sug i magen och får försöka somna om. Och då händer detta igen.
Sedan får jag upprepa denna procedur många gånger innan jag sover fullt ut.

Brukar även ha många klar drömmar fast dock inte lärt mej styra dessa.

Kan problem 2 lösas? Problem ett är bara skönt men det med snurrandet är det jobbiga. "Problem" 3 är att jag inte kan styra drömmarna trots att jag är medveten att jag ska kunna detta. Brukar alltid öppna ögonen av ren reflex.

Tack för svar och förlåt för den luddiga texten. Fel tid på dygnet för mej!
Citera
2008-11-26, 02:39
  #2
Medlem
hezbollahs avatar
Det här med klardrömmar är ett relativt nytt ämne för mig. Hur menar du att du fått klardrömmar men inte kan styra dem? Jag har använt mig av WBTB tekniken de senaste två månaderna och fått 4 st klardrömmar och då har jag kunnat styra dem då..
Inget svar på din fråga tyvärr men jag undrar :P
Citera
2008-11-26, 12:18
  #3
Medlem
Ung_Fascists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hezbollah
Det här med klardrömmar är ett relativt nytt ämne för mig. Hur menar du att du fått klardrömmar men inte kan styra dem? Jag har använt mig av WBTB tekniken de senaste två månaderna och fått 4 st klardrömmar och då har jag kunnat styra dem då..
Inget svar på din fråga tyvärr men jag undrar :P


Då jag klardrömmer så är det som att jag står mellan två val. Det ena valet är att ta över och styra drömmen. Det andra valet är att snällt följa med drömmens väg trots att jag vet att jag kan ta över.

Och har aldrig lyckats ta steget att styra den! Nåt som håller mej tillbaka på nåt vis, nånting jag inte känner till kring det kanske?

WBTB tekniken? Berätta gärna mer.
Citera
2008-11-29, 00:12
  #4
Medlem
RasNeguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ung_Fascist
Då jag klardrömmer så är det som att jag står mellan två val. Det ena valet är att ta över och styra drömmen. Det andra valet är att snällt följa med drömmens väg trots att jag vet att jag kan ta över.

Och har aldrig lyckats ta steget att styra den! Nåt som håller mej tillbaka på nåt vis, nånting jag inte känner till kring det kanske?

WBTB tekniken? Berätta gärna mer.
http://www.lucidfun.com/lucid-dreaming-techniques
Citera
2008-12-05, 00:06
  #5
Medlem
Ung_Fascists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RasNegus
http://www.lucidfun.com/lucid-dreaming-techniques


Massa avancerad engelsk text Tack iallafall för länk
Ingen mer som kan berätta om sina upplevelser eller hur ni upplever mina?
Citera
2008-12-13, 03:00
  #6
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RasNegus
http://www.lucidfun.com/lucid-dreaming-techniques


Verkar vara ett bra tips, det stämmer iaf på mig, om jag blir avbryten (eller avbryter sömnen medvetet) någonstans innan slutet av min sömn så blir det lättare att få klardrömmar.
Citera
2008-12-14, 00:54
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ung_Fascist
Då jag ska somna så blir jag väldigt avslappnad. Gäller förmodligen alla men för mej blir det ALLTID en utomkroppslig upplevelse. Jag känner hur nånting i mej svävar rakt upp över kroppen och varje gång måste jag öppna ögonen för det känns som jag snurrar runt runt. Fler som har detta? Vad kan det bero på?
Förövrigt är detta en grymt skön upplevelse precis innan jag känner att allt går runt i cirklar. Toppen av avslappnande!

Låter ju hur roligt som helst, nu blir jag avundsjuk!

Citat:
Ursprungligen postat av Ung_Fascist
Sedan har vi det stora problemet. Alltid då jag känner att nu fan somnar jag, då ramlar jag! Tror det är från en trapp, ett stup eller liknande. Kommer aldrig ihåg orsaken utan bara själva ramlandet. Och då vaknar jag ,med ett sug i magen och får försöka somna om. Och då händer detta igen.
Sedan får jag upprepa denna procedur många gånger innan jag sover fullt ut.

Brukar själv råka ut för detta, men inte lika ofta som dig verkar det som. När jag upplever det så tar jag det mest som en rolig grej dock, tycker det är kul att kroppen kan fungera så där. (Brukar jag alltid snubbla på rötter). Har faktiskt inte läst något om hur man ska kunna hindra det här från att hända. En förklaring till varför det händer är i alla fall att "förlamningen" som normalt sätt inträder när man somnar (för att man inte ska börja springa i sängen när man drömmer att man springer) inte har hunnit börja värka än. Har du kanske problem med sömnparalyser också? Då är det ju tvärtom: "Förlamningen" sitter kvar, medan du övergår i vaket tillstånd.

Citat:
Ursprungligen postat av Ung_Fascist
Brukar även ha många klar drömmar fast dock inte lärt mej styra dessa. Nåt som håller mej tillbaka på nåt vis, nånting jag inte känner till kring det kanske?

Tror inte riktigt du har blivit helt "klar" i drömmen om du inte kan välja att göra som du vill. Känns lite som ett mellansteg innan du blir helt medveten. Du kanske inte är helt säker på att det är en dröm helt enkelt? Prova med lite reality checks om du inte redan har gjort det. Till exempel att dra i dina fingrar och kolla om de blir längre.
Citera
2009-07-06, 23:30
  #8
Medlem
AdrianAxelssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ung_Fascist
Då jag ska somna så blir jag väldigt avslappnad. Gäller förmodligen alla men för mej blir det ALLTID en utomkroppslig upplevelse. Jag känner hur nånting i mej svävar rakt upp över kroppen och varje gång måste jag öppna ögonen för det känns som jag snurrar runt runt. Fler som har detta? Vad kan det bero på?
Förövrigt är detta en grymt skön upplevelse precis innan jag känner att allt går runt i cirklar. Toppen av avslappnande!

Sedan har vi det stora problemet. Alltid då jag känner att nu fan somnar jag, då ramlar jag! Tror det är från en trapp, ett stup eller liknande. Kommer aldrig ihåg orsaken utan bara själva ramlandet. Och då vaknar jag ,med ett sug i magen och får försöka somna om. Och då händer detta igen.
Sedan får jag upprepa denna procedur många gånger innan jag sover fullt ut.

Brukar även ha många klar drömmar fast dock inte lärt mej styra dessa.

Kan problem 2 lösas? Problem ett är bara skönt men det med snurrandet är det jobbiga. "Problem" 3 är att jag inte kan styra drömmarna trots att jag är medveten att jag ska kunna detta. Brukar alltid öppna ögonen av ren reflex.

Tack för svar och förlåt för den luddiga texten. Fel tid på dygnet för mej!






För ett par år sedan när jag missbrukade diverse droger hände det mig att jag fick någon form av utomkroppsligaupplevelser.
Dock hände det endast när jag druckit ghb/gbl och brunnit av.

Den upplevelsen jag minns starkast är att jag går ur min egen kropp, ser mig omkring och ser mig själv ligga i sängen sovandes, min kompis i soffan som vanligt.
Jag får först panik och försöker väcka mig själv och min vän.
Ingen reaktion alls från mig och tror att jag är död då jag inte kan väcka mig själv.
Försöker sedan väcka min kompis det också utan resultat.
Jag sätter mig i datorstolen och panikgråter över den bisarra upplevelsen.
Har världens panik över att jag inte kan greppa situationen och jag kan inte väcka mig själv eller min vän.
Jag kan inte skrika och det gör mig ännu mer rädd.
Tillslut går jag till hallen och tar på mig kläder sedan till kylen tar fram något att dricka sedan går jag ut.

Sedan minns jag inget mer.
Vaknar på morgonen av att jag ligger i sängen, min vän i soffan brevid och jag väcker honom.
Försöker höra med honom om hans minns om jag försökt väcka honom.
Tror att allt är en hemsk dröm bara men kläder ligger brevid sängen, just kläderna jag tog på mig på natten.

Jag tror personligen att jag gått i sömnen och gjort allt det här och inbillat mig själv att jag låg kvar, eller drömde det.
Detta hände ett par gånger då jag druckit ghb/gbl i en så pass stor dos att jag brunnit av.
Kan tillägga att mitt användade av droger tog slut ganska snabbt efter dessa och andra jobbiga händelser.
Citera
2009-07-07, 15:48
  #9
Medlem
15steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ung_Fascist
Då jag ska somna så blir jag väldigt avslappnad. Gäller förmodligen alla men för mej blir det ALLTID en utomkroppslig upplevelse. Jag känner hur nånting i mej svävar rakt upp över kroppen och varje gång måste jag öppna ögonen för det känns som jag snurrar runt runt. Fler som har detta? Vad kan det bero på?
Förövrigt är detta en grymt skön upplevelse precis innan jag känner att allt går runt i cirklar. Toppen av avslappnande!

Sedan har vi det stora problemet. Alltid då jag känner att nu fan somnar jag, då ramlar jag! Tror det är från en trapp, ett stup eller liknande. Kommer aldrig ihåg orsaken utan bara själva ramlandet. Och då vaknar jag ,med ett sug i magen och får försöka somna om. Och då händer detta igen.
Sedan får jag upprepa denna procedur många gånger innan jag sover fullt ut.

Brukar även ha många klar drömmar fast dock inte lärt mej styra dessa.

Kan problem 2 lösas? Problem ett är bara skönt men det med snurrandet är det jobbiga. "Problem" 3 är att jag inte kan styra drömmarna trots att jag är medveten att jag ska kunna detta. Brukar alltid öppna ögonen av ren reflex.

Tack för svar och förlåt för den luddiga texten. Fel tid på dygnet för mej!

Menar du att du upplever detta varje gång du går och lägger dig? Har du alltid gjort det? Somnar du aldrig "normalt"?

Problem 1:

Mår du dåligt när du snurrar runt, är det obehagligt? Jag kan uppleva att jag snurrar runt eller slungas upp och ner när jag klardömmer/WILD:ar (dvs. när jag planerat att nu ska jag inträda en dröm direkt från vaket tillstånd).
I detta stadium har du förmodligen möjlighet att träda in i en dröm då din kropp har redan somnat eller håller på att somna. Försök att visualisera dig en ny miljö samtidigt som du snurrar (en vanlig teknik för att byta miljö i drömmer är att snurra runt och föreställa sig miljön man vill hamna i).

Problem 2:

Det finns ingen bevisad förklaring men många forskare tror att detta fenomen beror på att hjärnan feltolkar kroppens nerstängning som ett fall och därför skickar ut en signal att "räta upp fallet". Dvs. du somnar före din kropp, ditt medvetande känner av att musklerna stänger ner sig och feltolkar muskelaktiviteten. Det kallas hypnagogic myoclonic twitch, klardrömmare brukar bara säga hypnic jerk.

Problem 3:

Detta problem är knutet till det första. Det finns massor av information att läsa kring detta ämne. Jag rekommenderar att läsa på www.dreamviews.com och deras forum.

Menar du att du har noll kontroll i drömmarna? Kan du röra dig? Som någon skrev borde du göra reality-checks. Även om du vet att du drömmer redan kan det vara en mental på-knapp. Titta på dina händer och se hur otroligt konstiga de ser ut (helt missbildade, felfärgade etc.). Då vet du att du kan göra precis vad du vill.

Tänk på att du inte behöver blinka i drömmar. Dina ögon är stängda.
Citera
2010-04-10, 08:34
  #10
Medlem
PastorAstors avatar
I tonåren brukade jag och kompisarna roa oss med att framkalla "svimningsanfall" genom att ta 10-15 riktigt djupa andetag,tills det började snurra, sedan pressa blodet upp till hjärnan samtidigt som nån kompis tog tag i "offret" bakifrån, lyfte upp honom och klämde åt hårt runt bröstet.
Resultatet blev en kort avsvimning, där den avsvimmade oftast upplevde en del mycket mysko drömmar. Jag antar att det handlade om nån slags syreberusning.

Vid ett sånt tillfälle ville jag dra till rejält. Tog 35-40 djupa andetag - höll nästan på att svimma redan av detta - pressade sedan blodet till hjärnan och - plötsligt såg jag mig själv snett bakifrån-uppifrån, hängande i min kompis armar.

Jag minns att jag upplevde mig själv som varande en dimma, med någorlunda klara tankar men ändå förvirrad av situationen. Runt omkring rådde fullständig tystnad och vad man skulle kunna kalla "frid". Vad var det som hade hänt? Jag fattade inte vad det var jag såg. Dimman - som var jag, min ande, min själ, eller vad vi ska kalla det - svävade 3-4 meter över min kropp ett litet tag innan jag/dimman allt snabbare började förtätats mer och mer, sänkas ner mot min kropp - som fortfarande hängde helt utslagen i kompisens "brottargrepp"- för att sedan snabbt försvinna in i nackgropen. (Det var ungefär som om nackgropen motsvarade slurpen i ett handfat, där virveln blir allt snabbare och snabbare ju närmare skräp eller tvållödder sugs mot hålet)
I samma ögonblick som "jag" sögs in i nackgropen vaknade jag upp, totalt desorienterad och förvirrad. Enligt kompisarna hade jag varit borta i 5-10 sekunder, för mig kändes det som om jag befunnit mig på en plats där tiden inte fanns.

Jag har funderat på den här upplevelsen många gånger sedan dess och undrat vad det egentligen var jag upplevde. Det påminner om många olika berättelser om Nära-Döden-Upplevelser Astralresor o s v. Men är ändå inte riktigt på pricken...

Kan tilläggas att de drömmar våra experiment vanligtvis framkallade inte på något sätt påminde om just den här upplevelsen. En knasig dröm går ju att identifiera som just en sådan efteråt - men det här var en "verklig" upplevelse.

Vad tror ni?
__________________
Senast redigerad av PastorAstor 2010-04-10 kl. 08:37.
Citera
2018-03-16, 00:12
  #11
Medlem
Hade en upplevelse när jag var barn o vaknade på natten och svävande över mig själv där jag sakta sen drogs bort mot något som ingen människa var meningen skulle se ,hemskare än kyrkans djävul.
Har haft problems med mitt hjärta sen jag var liten , vet inte om det kan ha påverkad mig.
Vet bara en sak o det är det att jag inte längre bor i närheten av där folk har dött tidigare.
Är inte längre rädd för döden- döden är en enkel match - det finns värre saker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback