2008-11-25, 10:37
Medlem
Karleleis avatar
Tjenare.
Har ett problem som jag tycker man borde kunna lösa med en krånglig Excel-formel.

Jag har 2 blad med massa data, och vill söka om en cell i blad 1 överensstämmer med en cell i blad 2 och isåfall ersätta värdet i cellen efter i blad 1 med värdet i cellen efter i blad 2.

Går det att förstå?

Exempel:

Om A1 blad 1 = B1 blad 2
Ersätts A2 blad 1 med värdet i B2 blad 2.

Min förhoppning är att det ska gå att göras automatiskt så att den söker igenom hela blad 2.

Tack
Citera
2009-01-19, 00:22
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlelei
Tjenare.
Har ett problem som jag tycker man borde kunna lösa med en krånglig Excel-formel.

Jag har 2 blad med massa data, och vill söka om en cell i blad 1 överensstämmer med en cell i blad 2 och isåfall ersätta värdet i cellen efter i blad 1 med värdet i cellen efter i blad 2.

Går det att förstå?

Exempel:

Om A1 blad 1 = B1 blad 2
Ersätts A2 blad 1 med värdet i B2 blad 2.

Min förhoppning är att det ska gå att göras automatiskt så att den söker igenom hela blad 2.

Tack

Låter som att det borde funka med en Vlookup.
skriv i A2: =Vlookup(A1;'Blad 2'B:B;1;FALSE)
Med reservation för syntaxen för att göra referenser till 'Blad 2' har inte excel framme just nu. Denna formel kommer skriva ut värdet av A1 i A2 om den hittar samma värde i kollumn B i blad 2.
Citera
2009-01-19, 01:22
Medlem
kallepets avatar
Detta är kollat och den funkar
=IF(ISNA(MATCH(A1;Sheet2!B:B;0));"hittade ej värdet";INDIRECT(ADDRESS(MATCH(A1;Sheet2!B:B;0)+1; 2;1;TRUE;"Sheet2")))

Kollar först om värdet i A1 finns med i tabellen på blad2 annars får du ett felmedelande
om det finns så tas värdet på position + 1 rad
enkelt
vlookup tar bara en direkt koll.
Citera
2009-01-29, 12:44
Medlem
Väldigt glad att jag hittade denna tråd då jag har ett liknande problem.

Har ett mallblad där en kod i området B7:B107 motsvarar en siffra 0,65 eller 1,35 på område F7:F107. Sedan har jag andra blad med koder i samma område där jag vill att motsvarande kods siffra (0,65/1,35) ska returneras i F7:F107.

D.v.s.

Om jag har koden X på B7 i ett blad vill jag leta igenom B7:107 på "mall" bladet och hitta X. Om koden X finns på t.ex. B50 ska värdet i F50 på mallbladet returneras i F7 på det bladet jag använder gör formeln i.

Hoppas ni förstår vad jag menar och vad jag förstår från huvudinlägget är det ett liknande problem.

Anledningen till att jag frågar igen är att jag har ett svenskt excel 2003 så om någon kan göra motsvarande formel till mig på svenska vore jag mycket tacksam.

EDIT: Letade upp svenska översättningar och har kommit såhär långt:

=OM(ÄRSAKNAD(PASSA(B7;Sheet1!B7:B107;0));"hittade ej värdet";INDIREKT(ADRESS(PASSA(B7;Sheet1!B7:B107;0) +1; 2;1;SANT;"Sheet1")))

Sheet1 är alltså mallen och Sheet2 där formeln skrivs. Tror felet ligger i den del jag fetade. Alltså att den ska returnera värdet i samma rad men i kolumn F. Ska pilla lite mer
Senast redigerad av nxc 2009-01-29 kl. 13:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in