Åkte på nån skit på datorn igår. Körde Spybot och fick tre st varningar: SmitFraudC, Virtumonde samt Virtumonde.Generic. Plockade bort dem och körde en full virusscan med Norman. Den gav ytterligare varningar för div skit. Plockade bort dem.
Startade om o kopplade upp mig. Körde en ny scan med Spybot. Samma tre varningar dök upp igen. I övrigt funkar datorn, ngt seg dock samt att windows update är disablat o inte går att aktivera.
Finns det några fixar för detta? Utöver det jag kört hittils? Har tankat ned stinger och en fix för Virtumonde som jag skall köra ikväll tänkte jag. Men jag har för mig att detta är ett jävligt segt virus att bli av med.
smitfraudfix används ej till vundo, däremot kan vundofix klara av det men den chansen är inte så stor. vundofix uppdateras/utvecklas för långsamt, oftast är det dagsfärska varianter som ska åtgärdas
Såg att Malwarebytes var ett "köp-program". Kan man plocka bort trojanerna med en oregistrerad version eller är det som många andra enbart för sökning och man kan ta bort endast om man köper produkten?
Såg att Malwarebytes var ett "köp-program". Kan man plocka bort trojanerna med en oregistrerad version eller är det som många andra enbart för sökning och man kan ta bort endast om man köper produkten?
ja, annars är det ju knappast nån mening med att rekomendera det... plus att det är ju bara att testa. det är ju inte så att du först ska ta ner 500 mb i 10 k
Fick köra ett par omgångar med Anti-Malware i såväl felsäkert läge som vanligt läge. Dubbelkollade med Spybot emellanåt. På slutet var det bara en registernyckel som bråkade men den försvann den med.
Verkar som om det var Javan på maskinen som var inkörsvägen i kombination med en smittad fil. Så får man detta så är det att rekommendera att avinstallera javan.
smitfraudfix används ej till vundo, däremot kan vundofix klara av det men den chansen är inte så stor. vundofix uppdateras/utvecklas för långsamt, oftast är det dagsfärska varianter som ska åtgärdas
Kan man låta datorn stå ouppkopplad ett tag och sedan ladda över (via usb eller nåt) en nyare variant av något virus-bort-program när den versionen som finns på datorn är lite äldre? Hur lång tid skulle man i så fall behöva ställa av datorn?
jag förstår inte vad du menar, vad är det som skulle ta tid menar du?
att tanka, installera och scanna med malwarebytes borde inte ta mer än 15 min, om det är det du vill veta. om du gör så som jag skrev så ta bort allt som hittas och starta om, efter det bör du koppla upp dig och uppdatera malwarebytes och scanna igen
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!